Gyorsforgalmi utak és (vagy?) környezetvédelem

Nincs feloldhatatlan ellentmondás az infrastruktúra, ezen belül a közutak fejlesztése és a környezetvédelem között – alighanem ez a felismerés a legfontosabb eredménye annak a konferenciának, amit szeptember 12-én a Nemzeti Autópálya Rt. felkérésére a Környezetgazdálkodási Intézett (KGI) rendezett.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A két szakma, a közlekedés és a környezetvédelem képviselői elsősorban az utóellenőrzés – ismertebb nevén a monitoring – szükségességét elemezték, valamint egy „Környezetvédelmi kézikönyv” és egy úgynevezett „Hatások katalógusának” összeállításában egyeztek meg.

Az első lépés
A„Gyorsforgalmi utak – környezet- és természetvédelem” című, őszi konferencia csak az első lépése annak a munkának, melyet a fenntartható fejlődés szabályai szerinti, "környezetbarát” infrastruktúra kialakítása során a közlekedési és a környezetvédelmi szakembereknek együtt kell elvégezniük, mégis, a következő jövőbeni feladatok körvonalazódtak:
1. A közös munkához elengedhetetlen egy közös, egymást kiegészítő adatszolgáltatás, hogy a környezeti hatástanulmányok pontos információtartalommal rendelkezzenek; tehát kompatíbilis adatbázisokat kell létrehozni.
2. Ahhoz, hogy a szakmai adatbázisok egyrészt útügyi, másrészt az ország környezeti állapotára vonatkozó tartalommal is rendelkezzenek, át kell adni a beruházásokban érintettek számára a szükséges biogeográfiai jellemzőket, és a természeti és az ökológiai hálózat publikus adatait is.
3. Az adatok ismeretében kell összeállítani a „Hatások katalógusát”, kijelölve az érintett hatásterületeket, illetve a területen azonosítható, környezetileg érzények pontokat. Majd ezek alapján meghatározhatók a részletes környezet-, természet- és tájvédelmi hatástanulmányok szempontjai.
4. A fentiek alapján ki kell dolgozni a gyorsforgalmi utak előzetes és részletes környezeti hatástanulmányainak részletes tartalmi elemeit.
5. Az új útügyi környezeti monitoringot a konferencián elhangzottak alapján a környezeti hatásvizsgálatok „Környezetvédelmi kézikönyve” és a készülő „Hatásvizsgálati katalógusok” alapján célszerű megtervezni, és az adatokat integrálni kell az országos figyelőrendszerekbe.

Pontosított engedélyezés
A szakemberek egyetértettek abban, hogy a megfelelően hatékony és racionális előkészítést elősegítheti a környezetvédelmi engedélyezési hatósági rendszer pontosítása, esetleges módosítása a közlekedési engedélyezési szabályozás mintájára. Erre kétféle lehetőségek kínálkozik.
Az egyik, hogy a 20/2001. (II.14.) – a környezeti hatásvizsgálatról szóló – Kormányrendelet 20.§ (1) kimondja: „Olyan tevékenység esetén, amelynek megvalósításához nyomvonalas létesítmény telepítése szükséges, a tervezett nyomvonal egyes önálló szakaszai önálló engedélyezés tárgyát képezhetik.” Ugyanennek a (2) pontja szerint „Több felügyelőség területét érintő telepítés esetén az eljáró hatóságot a másodfokú hatóság - (jelen esetben a Környezet- és Természetvédelmi Főfelügyelőség) jelöli ki -, így egy-egy gyorsforgalmi útpálya környezetvédelmi engedélyét kiadó hatóság kijelölésére a jogi lehetőség ma is megvan.
A másik lehetőség, hogy a főfelügyelőség közvetlenül fogja össze a gyorsforgalmi utakra vonatkozó hatásvizsgálati eljárásokat, hasonlóan az útügyi hatósági eljáráshoz, amely a másodfokhoz rendeli a gyorsforgalmi utak engedélyeinek a kiadását. Ebben az esetben azonban jogszabály módosításra van szükség.

Utak az Unióba
Az Európai Unióhoz való csatlakozásunk szempontjából a legfontosabb közúthálózat-fejlesztési feladat a gyorsforgalmi hálózat építési ütemének a gyorsítása. Az összeurópai közlekedési hálózatot alkotó fő közlekedési korridorok, az úgynevezett „Helsinki folyosók” közül öt is érinti Magyarországot. S mivel hazánkban a gyorsforgalmi hálózat fejlesztése nemzetközi kötelezettségek, valamint kormányhatározatok szerint történik, ezek kiépítése az 1085/1997. (VII.24.) és a 2117/1999. (V.26.) kormányhatározat szerint is elsőbbséget élvez. Ugyanakkor óriási érték az, amit Magyarország természeti sajátosságai képviselnek, hiszen hazánk egyedülálló táj- és biodiverzitással rendelkezik. Ilyen az Alföld, ami a legnyugatibb kelet-európai erdősztyepp zóna, az ország nyugati széle, alpesi klímahatásoknak következtében kapcsolódik a közép-európai kevert tűlevelű erdők régiójához, a Dél-Dunántúlon lefelé haladva egyre inkább érvényesül a nyugat-balkáni hatás, aminek következtében a illír flóratartományra jellemző különleges növénytakaró alakult ki. S még megemlíthető ezeken az élőhelyeken előfürdő védett hüllő és kétélű fauna valamint nagy értékű vadállomány. Az infrastruktúra hálózatot tehát csak a környezet- és természet állapotának pontos ismeretében, úgynevezett konfliktus-szegény folyosókban alakíthatjuk ki.
Természetesen ma már hazánkban sokféle figyelőrendszer működik, mint például zajmonitoring, talaj- és talajvízfigyelő rendszer, emisszió-hálózat, biodiverzitás monitoring – derült ki a konferencián elhangzott előadásokból. Megkezdődött a természeti állapotfelvétel, elkészült az országos láp kataszter, az ökológiai hálózati térképek. A teendő a közlekedési és környezetvédelmi szakembereknek az eddigieknél hatékonyabb együttműködésével a meglévő tudások egyesítése.

Vezérelvek a beruházóknak
A nagyléptékű beruházásoknak az Európai Unióban elfogadott vezérelvei Magyarország számára is elérendő célként kell, hogy szerepeljenek. Tehát az utakat magas színvonalú kivitelben úgy kell megtervezni, és a környezetben elhelyezni, hogy azok ne károsítsák azt. Az egészséggel, a természettel és a kultúrával kapcsolatos konfliktusokat már a korai szakaszban fel kell ismerni és tisztázni. S a különböző lehetséges megoldások között a környezetvédelem-orientált kell, hogy előnyt élvezzen.
(l. r.)

Véleményvezér

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.
Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján 

Szépen gazdagodnak a NER vitézek.
Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek

Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek 

A lengyelek hírét sem hallották az ukrán maffiának.
Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja

Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja 

Okosabbak maradtak volna, ha csendben maradnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo