A hazai e-közigazgatási szolgáltatások fejlesztésének stratégiáját ismertette Simon Géza, a közigazgatási informatikáért felelős kormánybiztos, egyúttal bemutatta a közigazgatási informatikai feladat-ellátást biztosító szervezetrendszert. Ez utóbbi egyik fontos eleme, hogy a Kopint-Datorg kutatóintézet tulajdonosa újra az Elektronikus Kormányzati Központ lesz. (A Kopint-Datorg üzemelteti az elektronikus ügyfélkaput, a magyarorszag.hu közszolgálati oldalt, valamint megkezdte az Informatikai Biztonsági Központ kialakítását.)
A stratégia megalkotása során figyelembe kellett venni az Új Magyarország Fejlesztési Terv és az Európai Unió keltette elvárásokat, valamint a pénzügyi keretet is. Cél a modern közigazgatás megteremtése, amely a korszerű technológiák szakemberek általi, haladó módon történő alkalmazását jelenti. Simon Géza kiemelte, hogy a munka során a hatékonyság, az ügyfélközpontúság és az az elgondolás motiválta az alkotókat, hogy az ügyfeleket mindenképp bevonják az intézés folyamatába, hiszen az egész a társadalom és a közügyek kapcsolatáról szól.
Ahol az állampolgár ügyintéz
A fejlesztés egyik kulcspontja a rendelkezésre álló emberi erőforrás minősége. A közigazgatásban dolgozók ugyanis megszoktak egyfajta működést, amely távolról sem nevezhető ügyfélközpontúnak. Nehéz lesz az érintetteket rávezetni a szolgáltató szemléletre, főleg úgy, hogy közben a kiszolgáló rendszerek is változnak - jósolta Simon. Szintén fontos feladat a kistérségek szerepének erősítése, melyekre az új rendszert építeni lehet. Az e-közszolgálatiságot önkormányzati szinten is erősíteni kell, hiszen az állampolgárok leginkább ezen a szinten intézik ügyeiket.
A kormánybiztos előadásában kitért az interoperabilitás fontosságára is. Ennek lényege, hogy az államigazgatásban fellelhető rendszerek egymással összhangban (kompatibilisek) legyenek. A standardizálás megteremtését az Európai Unió külön pénzzel is támogatja. A háttérintézetek informatikai rendszerét is modernizálni kell - jelentett ki a kormánybiztos.