Fontos változás márciustól?

A tagállamok költségvetési politikájának szorosabb összehangolását előirányzó új kormányközi szerződést március 1-jén írhatják alá, jelentette be Angela Merkel német kancellár és Nicolas Sarkozy francia elnök hétfőn Berlinben. A legújabb elképzelések szerint a megállapodás akkor léphet életbe, ha legkevesebb tizenöt ország csatalakozik hozzá, és a hatálybalépéstől számítva legfeljebb öt év elteltével kezdeményezni kell a szerződés beemelését az Európai Unió szerződéses rendszerébe.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés


Fotó: flickr

Idén először találkozott Angela Merkel német kancellár és Nicolas Sarkozy francia elnök: hétfőn Merkel munkaebéden fogadta a francia államfőt. A megbeszélést követő sajtótájékoztatón mindketten hangsúlyozták: jól haladnak az előkészületek a fiskális politika harmonizálásáról szóló tervezett szerződésről, az egyeztetések már januárban lezárulhatnak, március 1-jén pedig következhet az aláírás.

Brüsszeli csúcs: közös pénzpolitika mellé közös költségvetési politika

A kormányközi szerződés megalkotásáról a december elején tartott brüsszeli csúcson határoztak az uniós tagállamok. A találkozó utáni első Bundestagban mondott beszédében Angela Merkel azt hangsúlyozta: az uniós csúcson kötött megállapodással kijavítják az euróövezet „születési hibáit", nevezetesen azt, hogy a közös pénzpolitika mellé nem társítottak közös költségvetési politikát. Ezt nem lehet egy csapással, máról holnapra megvalósítani - mondta -, de „elindultunk az úton, amelyen már nem lehet visszafordulni". Az út „egy új Európához, a stabilitás, a szolidaritás és a bizalom Európájához vezet" - tette hozzá.

Dán elnökség

Mads Sandau-Jensen
Fotó: MTI
2012 első félévében a lengyel-dán-ciprusi elnökségi trió tagjaként Dánia – amely eddig hat alkalommal látta el az elnöki teendőket – tölti be az EU Tanácsának elnöki posztját. Ebből az alkalomból Mads Sandau-Jensen budapesti dán nagykövet interjút adott az MTI-nek, amelyben kifejtette: a dán elnökséget kétségtelenül az adósságválság határozza majd meg, hiszen jelenleg ez a legfontosabb kérdés az unióban. A nagykövet szerint a válság kezeléséhez fontos az új kormányközi szerződés kidolgozása is, emellett ebben a félévben új, szigorú szabályokat léptetnek életbe, amelyek hozzájárulnak ahhoz, hogy szilárd alapokon álló, fenntartható gazdaságpolitikát alakítson ki minden tagállam. Kifejtette: a dán elnökség fontos szerepet tölthet be a 27 tagállam együttműködésében, Koppenhága fontosnak tartja, hogy mindegyik tagállam szempontjait figyelembe vegyék – tette hozzá. A diplomata szerint a felelős Európa azt jelenti, hogy olyan új szabályokra van szükség, amelyek megerősítik a gazdaságot. Euróövezeten kívüli tagállamként
Dániának bizonyítania kell elkötelezettségét az euró körüli problémák megoldása mellett, mondta az MTI-nek Gálik Zoltán, a Magyar Külügyi Intézet tudományos főmunkatársa, aki szerint Dánia elsősorban az euróválság megoldásával foglalkozik majd, s ezt segítheti az új kormányközi szerződés. A szakértő úgy vélekedett, hogy a paktum egyben a legelső lépés lehet a fiskális unió felé, amely a többi között a tagállami költségvetési politikák egyre szorosabb összehangolását is jelenti. A szerződés megkötése után pedig megindulhatnak a viták a fiskális unió más elemeiről, például a közös eurókötvényekről, az Európai Központi Bank és az Európai Stabilitási Alap szerepének kiterjesztéséről, a tranzakciós adó bevezetésének részleteiről.

A csúcstalálkozón az euróövezeti államok és kilenc további EU-tagállam arról állapodott meg, hogy kormányközi szerződést készítenek elő a költségvetési politika szorosabb összehangolásáról. A bolgár, a cseh, a dán, a lett, a litván, a lengyel, a magyar, a román és a svéd kormányfők jelezték: készen állnak csatlakozni a folyamathoz azt követően, hogy - ahol ez szükséges - a kérdésben konzultáltak törvényhozásukkal.

Az uniós huszonhetek közül egyedül Nagy-Britannia jelezte, hogy biztosan nem kíván csatlakozni. A kancellár Bundestag-beli beszédében hangsúlyozta: London távolmaradása ellenére fontos partner marad az Európai Unióban, egyebek között a közös külpolitika és a közös belső piac alakításában, valamint a klímavédelmi erőfeszítésekben.

Új elemek és szankciók

A kormányközi szerződés a Handelsblatt című német üzleti lap január 9-ei beszámolója szerint a vártnál - az első szerződéstervezetnél szigorúbb lehet. A berlini vezetés nyomására belekerült a szövegbe az a kitétel, hogy automatikus büntető eljárás indul a szerződéshez csatlakozó országok közül mindazok ellen, amelyek államadóssága meghaladja a GDP 60 százalékát. Az első változatban még csak az szerepelt, hogy 3 százaléknál nagyobb GDP-arányos államháztartási hiány von szankciót maga után. Mindkét kitétel egyébként szerepel a maastricsti kritériumok között.

Az új tervezetbe - ugyancsak német kezdeményezésre - bekerült az is, hogy az úgynevezett szerkezeti, vagyis az egyszeri tételek és a gazdasági ciklus alakulásának hatása nélküli hiány - strukturális deficit - nem haladhatja meg a GDP 1 százalékát. Francia nyomásra pedig az államháztartás mellett szélesebb gazdaságpolitikai kérdéseket is szabályozhat a szerződés. Az újabb tervezet első paragrafusában az áll, hogy a szerződő felek szorosabban összehangolják gazdaságpolitikájukat, hogy tovább haladjon előre a belső piaci integráció, erősödjön a versenyképesség és a társadalmi összetartás. Újdonság az az ugyancsak Párizs javaslatára megfogalmazott paragrafus, amely szerint a szerződés részesei valamennyi fontos gazdasági reformot előzetesen megvitatnak egymás között - írta a Handelsblatt.

A szerződéshez elsősorban az euróövezeti tagállamok csatlakozhatnak. Az új tervezet szerint a megállapodás akkor léphet életbe, ha legkevesebb 15 ország csatalakozik hozzá - az első változat még 9 állam csatlakozásához kötötte a hatályba lépést -, utolsó paragrafusa szerint pedig hosszabb távon arra kell törekedni, hogy a szerződés beépüljön az uniós jogba. E kitétel szerint a hatálybalépéstől számítva legfeljebb öt év elteltével kezdeményezni kell a szerződés beemelését az Európai Unió szerződéses rendszerébe.

Nincs hivatalos magyar álláspont?
Herczog Edit európai parlamenti képviselő, a szocialisták elnökségi tagja sajtótájékoztatón hívta fel a figyelmet arra, hogy az EP január 18-ai ülésén, a dán elnökségi program vitájában a gazdasági kormányzás kérdése is napirendre kerül, így elvárható, hogy a magyar néppárti képviselők ott a Fidesz és a kormány álláspontját képviseljék. Hangsúlyozta, hogy a miniszterelnök korábban azt mondta: a parlament felhatalmazása szükséges ebben az ügyben, míg azonban a magyar országgyűlés szünetet tart, Európa tovább dolgozik a válságkezelő csomag tető alá hozásán.

Magyar nyilaítkozatok

Orbán Viktor a büsszeli csúcsot követő hétvégén adott televíziós interjújában azt mondta, hogy a következő héttől már tárgyalnia kell a parlamentnek a brüsszeli döntésről. A miniszterelnök szerint addig, amíg az országgyűlés nem dönti el, hogy Magyarország részt vesz-e egy olyan megállapodásban, amelyről az EU-csúcson döntés született, a kormány nem mondhat sem igent, sem nemet az egyezményre. „Olyan megállapodás született az euróval fizető országok között, amely a nemzeti szuverenitást, a nép választott képviselőinek, vagyis a parlamenti képviselőknek a jogkörét jelentősen korlátozza. És én nem akarok, és nem is mondhatok le Magyarország szuverenitásáról anélkül, hogy a magyar parlament erre ne adna felhatalmazást" - mondta.


Martonyi szerint
nemzeti érdek a csatlakozás a szerződéshez
Fotó: MTI

Karácsony előtti interjújában pedig a miniszterelnök azt nyilatkozta: az eurótagság előtt Magyarország nem vállalhat ugyanolyan kötelezettségeket, mint az eurózóna tagállamai, és nem érdeke csatlakozni az adórendszerek összehangolását célul tűző megállapodáshoz sem.

Korábban Martonyi János külügyminiszter is annak a véleményének adott hangot, hogy az új kormányközi szerződés csak akkor vonatkozik az euróövezeten kívüli tagállamokra, ha azok az eurózóna tagjaivá válnak, kivéve - tette hozzá -, ha úgy döntenek, hogy egyes kérdésekben már ezt megelőzően is alkalmazni akarják. Kijelentette: Budapest kötelezettséget vállalt a belépésre, és Magyarországnak nemzeti érdeke a csatlakozás az új szerződéshez. A külügyminiszter szerint a csatlakozásra azért is szükség lenne, mert Magyarországnak „a centrumhoz kell tartoznia, nem a perifériához", és a magyar gazdaságpolitika céljaival egybeesik a szerződés, amely az adópolitikára nem tér ki. Martonyi december közepén egy szakmai fórumon azt mondta: a kormányközi szerződéssel „egy új ház épül a meglévő mellé", két szerződést kell majd kezelnie az egységes uniós intézményrendszernek, ami nem lesz könnyű, „de úgy tűnik, ez lesz az út".

 

 

 

 

 

Véleményvezér

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.
Budapesten van a legtöbb orosz kém

Budapesten van a legtöbb orosz kém 

Több mint félszáz orosz kém dolgozik Magyarországon.
Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t 

Nem biztos, hogy annyira jó gondolat volt a keleti nyitás. Az USA és Európa vezeti a világgazdaságot.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo