Fém-újrahasznosítás nélkül nincs elektromos autóipar

A globális autóipar elmozdulása a villamosítás felé az akkumulátor iránti kereslet növekedéséhez vezet. Az S&P Global Mobility szerint a világszerte üzemelő akkumulátoros elektromos járművek száma 2032-re eléri a 171 millió darabot.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az akkumulátor anódjaiban használt grafitot külszíni vagy földalatti bányákból bányásszák. Szintetikusan is előállítható az olaj melléktermékeként, azonban az újrahasznosított lítium sokkal fenntarthatóbb alapanyag.

Az S&P Global Mobility becslése szerint 2032-re körülbelül 900 GWh kimerült akkumulátor – vagyis 12 millió elektromos jármű számára elegendő – lesz elérhető újrahasznosításra. A lejárt újratölthető akkumulátorok, vagy akár a használt akkumulátorok összegyűjtése, szétszerelése és aprítása révén úgynevezett fekete massza állítható elő, amelyből olyan fémek nyerhetők ki, mint a lítium, nikkel, kobalt és mangán.

Az S&P Global Mobility előrejelzése szerint Kínában az élettartam végén elérhető akkumulátorok rendelkezésre állása 2032-re 438 GWh-ra fog emelkedni a 2023-as 16 GWh-ról, ami 44 százalékos éves növekedési ütemet feltételez. A Japánból és Dél-Koreából származó lejáró akkumulátorok 57 GWh-t fognak szolgáltatni 2032-re.

Növeli a nyomást az EU tavalyi akkumulátor-szabályozása, amely előírja, hogy 2031 augusztusától az új akkumulátorgyártásban legalább 6 százalék újrahasznosított lítiumot és nikkelt, 16 százalék kobaltot és 85 százalék ólmot kell felhasználni.

Az újrahasznosítási infrastruktúrába történő beruházások folyamatban vannak. Az Egyesült Királyság első lítium-ion akkumulátor-újrahasznosító létesítménye, amelyet a Recyclus Group üzemeltet, engedélyt kapott évi 22 000 tonna akkumulátor feldolgozására. 2027-ig a cég további négy újrahasznosító üzemet kíván indítani, amelyek együttes kapacitása évi 41 500 tonna. Wolverhamptoni üzeme 90 százalékos visszanyerési rátával büszkélkedhet.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo