Az akkumulátor anódjaiban használt grafitot külszíni vagy földalatti bányákból bányásszák. Szintetikusan is előállítható az olaj melléktermékeként, azonban az újrahasznosított lítium sokkal fenntarthatóbb alapanyag.
Az S&P Global Mobility becslése szerint 2032-re körülbelül 900 GWh kimerült akkumulátor – vagyis 12 millió elektromos jármű számára elegendő – lesz elérhető újrahasznosításra. A lejárt újratölthető akkumulátorok, vagy akár a használt akkumulátorok összegyűjtése, szétszerelése és aprítása révén úgynevezett fekete massza állítható elő, amelyből olyan fémek nyerhetők ki, mint a lítium, nikkel, kobalt és mangán.
Az S&P Global Mobility előrejelzése szerint Kínában az élettartam végén elérhető akkumulátorok rendelkezésre állása 2032-re 438 GWh-ra fog emelkedni a 2023-as 16 GWh-ról, ami 44 százalékos éves növekedési ütemet feltételez. A Japánból és Dél-Koreából származó lejáró akkumulátorok 57 GWh-t fognak szolgáltatni 2032-re.
Növeli a nyomást az EU tavalyi akkumulátor-szabályozása, amely előírja, hogy 2031 augusztusától az új akkumulátorgyártásban legalább 6 százalék újrahasznosított lítiumot és nikkelt, 16 százalék kobaltot és 85 százalék ólmot kell felhasználni.
Az újrahasznosítási infrastruktúrába történő beruházások folyamatban vannak. Az Egyesült Királyság első lítium-ion akkumulátor-újrahasznosító létesítménye, amelyet a Recyclus Group üzemeltet, engedélyt kapott évi 22 000 tonna akkumulátor feldolgozására. 2027-ig a cég további négy újrahasznosító üzemet kíván indítani, amelyek együttes kapacitása évi 41 500 tonna. Wolverhamptoni üzeme 90 százalékos visszanyerési rátával büszkélkedhet.