Ezért félnek a vezetők a távmunkától

A munkavállalók egyértelműen imádnák a távmunka lehetőségét és úgy tűnik, a cégek is kezdik látni az előnyöket. Vagy csak a kivételezetteknek van lehetőség? És mitől félnek a menedzserek?

A legkülönfélébb lelki alkatú és munkakörű emberek váltanának szívesen rugalmas munkavégzésre a flexjobs.com 2016-ban 5. alkalommal elvégzett ferlmérése szerint. Az éves felmérés keretében 3100 munkavállalóból 39% szülő, 26% szabadúszó, 21% introvertált, 20% vállalkozó, 16% gondozó, 11% "digitális nomád", aki folyton úton van, 9% diák, 4,4% környezetvédő, 2% katonafeleség, aki mind szívesen választanák ezt a megoldást.

33% már hagyott ott munkahelyet azért, mert a főnökség nem engedte a legalább részben rugalmas munkavégzést,14% már gondolt rá, hogy emiatt távozik, 18% pedig éppen ezért készül felmondani és keres másik állást. A válaszadók 96%-a van meggyőződve róla, hogy a rugalmasabb munka pozitív hatással lenne az életminőségére, 79% hiszi, hogy az egészsége is javulna tőle, 87% véli, hogy kevesebb stressz érné így. (Egy másik kutatás kimutatta, egészségesebbek leszünk, ha csak távolról látjuk a főnököt.)

Fotó: flickr/Matt Crawford

A felmérésben arról is megkérdezték az embereket, hogy hol dolgoznak legszívesebben, ha épp egy nagyon fontos projekttel kell haladniuk. Csak 7%-uk válaszolta azt, hogy ha választhatna, akkor is a munkahelyén ülne. 9% inkább másutt végezné el a feladatát.

  • 8% kávéházban, könyvtárban vagy valami más helyen ülne le a laptopjával
  • 8% az irodában dolgozna, de nem akkor, amikor a többség bent van
  • 51% az otthonát jelölte meg a preferált helyként
  • 26% csak az olyan feladatok elvégzéséhez menne be az irodába, amelyet nem lehet máshol megoldani
A válaszok azt is egyértelműen megmutatták, hogy az emberek nagy része szerint messze nem az irodában a leginkább produktív. 65% vélekedett úgy, hogy máshol eredményesebben dolgozik. Egy magyar kutatás is bizonyítja, hogy tényleg többet dolgozunk, ha otthon lehetünk. De miért? A válaszadók háromnegyede szerint a legfontosabb, hogy kevesebbszer szakítják félbe. Sokakat (69%) az értekezletek zavarnak, 68% szerint az irodai intrika hiánya a legjobb a távmunkában. 67% emelte ki, hogy csökken a stressz a kevesebb utazás miatt, de a válaszadók több mint felének egyszerűen azért vonzóbb otthon dolgozni, mert kényelmesebb.

Még áldozatokra is hajlandók lennének a lehetőségért. 29% akár 10-20%-kal alacsonyabb bérért is dolgozna, mint amit jelenleg kap, 22% lemondana a szabadsága egy részéről, 81% pedig lojálisabb lenne a cégéhez, ha flexibilisebb lenne a munka.

Csak a munkavállalók krémjének engedik?

2014-ben még arról közölt cikket a The New York Times, hogy bár egyre többet hallani azt, hogy divatba jött a rugalmas munkavégzés, a valóság azonban egészen más.

Fotó: flickr/Ewan McIntosh

Akkor, 2014-ben, egyfelől igaz volt, hogy a rugalmas munkavégzést engedő cégek száma nőtt Amerikában. 2008-ban még csak 23%, 2014-ben viszont már 38% tette ezt lehetővé, 43% pedig engedte, hogy rövidebb munkahetet dolgozzanak az alkalmazottak, derült ki a Human Resource Management vizsgálatából. Az az összefüggés viszont érthető okokból továbbra is fennáll, hogy a rugalmasság a tudásintenzív munkakörökben nőtt. A termelésben, gyári munkák esetében maradt a szigorúan elvárt jelenlét.

Ideje felfogni végre: a távmunkáé a jövő
Részmunkaidő, táv- vagy otthon végezhető munkák – mindegyik nagy segítség lehet a kisgyermekes szülőknek, vagy a családnak segíteni akaró nagyszülőknek. Egyben persze nagy könnyebbség a cégeknek és a magyar gazdaságnak is. Az utóbbi években egyre inkább élnek a hazai munkáltatók is ezzel a máshol már jól ismert és használt lehetőséggel, de az elterjedéshez a cégvezetők és a dolgozók hozzáállásán is változtatni kellene.
De ez úgy fest, csak a látszat. A Boston College 545 céget megkérdező kutatása arra az eredményre jutott, hogy a legtöbb cégnél csak a kivételezett személyeknek tesznek ilyen engedményt, s ez mindig az adott alkalmazottal szimpatizáló közvetlen főnöktől függ. Az alkalmazottak nagy részének nem engedik meg, hogy legalább egyes napokon otthonról dolgozzon.

Állítólag azért, mert a menedzserek egyrészt nem bíznak az alkalmazottakban és abban, hogy valóban elvégzik a munkát otthonról is. Másrészt a menedzserek attól is félnek, hogy ők maguk nem lesznek képesek összefogni és irányítani egy olyan csapatot, amelynek tagjai sokszor nincsenek jelen az irodában.

Forrás: flexjobs.com, The New York Times, Business Insider

Véleményvezér

Ilyen se volt még, nyilvános hirdetésben keresnek számlahamisítót

Ilyen se volt még, nyilvános hirdetésben keresnek számlahamisítót 

A magas adók miatt a csalók kánaánja Magyarország. A világrekorder áfa nagyon vonzó alternatíva a törvénykerülőknek.
Lecsúsztunk a második helyről, de azért még mindig dobogón vagyunk az inflációt tekintve

Lecsúsztunk a második helyről, de azért még mindig dobogón vagyunk az inflációt tekintve 

A világ legfejlettebb országainak inflációs listáján Törökország után megelőzött minket Kolumbia is. Az unióban azért őrizzük az első helyünket.
Hadházy Ákos pert nyert Müller Cecília ellen

Hadházy Ákos pert nyert Müller Cecília ellen 

Nyunyóka feltalálója megalázó vereséget szenvedett. Nem rágalmazás azt mondani róla, hogy visszaélt hivatali hatalmával.
Hol a legjobb gyereket nevelni? Nem fértünk be az első húszba

Hol a legjobb gyereket nevelni? Nem fértünk be az első húszba 

A kormány 12 éve hirdette meg családbarát programját. Sok eredmény nem látszik.
10-12 órát is kell várni egy kórház sürgősségi osztályán

10-12 órát is kell várni egy kórház sürgősségi osztályán 

Elképesztő kórházi fényképet közölt egy Facebook tag. Reméljük csak rémhír, vagy hamisítvány, de nem annak tűnik.
Szépen nőtt a magyar fizikai munkások kereseti lehetősége Ausztriában

Szépen nőtt a magyar fizikai munkások kereseti lehetősége Ausztriában 

Ausztriában jószerivel nem található olyan vendéglátóhely, ahol ne hallhatnánk magyar szót. A kormányzati sikerjelentések ellenére ismét nő a külföldön dolgozó magyarok száma.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo