A Piac és Profit a gazdasági élet több képviselőjét megkérdezte: mire számít 2007-ben? Meglepő, de a restriktív intézkedések ellenére sem számol komoly megrázkódtatással az üzleti szféra, s hiszi, a konvergenciaprogram jót tesz az ország hitelének.
A megszokott év végi jósolgatásokba bekapcsolódva igyekeztünk előrejelzésekre szert tenni, legelőbb azt firtatva: milyen év ígérkezik annak tükrében, hogy csökkenő reálkeresetre, növekvő energiaárakra, több közteherre eleve számítani lehet 2007-ben.
Visszajön a bizalom...
- A Graboplast cégcsoport a termékeinek több mint 90 százalékát külföldön adja el, így piaci helyzetünk kevéssé függ a magyar gazdaságtól - fejti ki a nagyvállalat elnök-vezérigazgatója, Jancsó Péter. - Nekünk az "fáj", hogy a világpiaci alapanyagárak erőteljesen felfelé mennek, miközben a verseny a végtermék árát nem engedi emelni, így a marzsunk mind kisebb. A forgalmunk javul jövőre, s így növekedhetünk is, ugyanakkor nem teszünk szert nagyobb eredményre. A csökkenő reálkeresetekre a Graboplast úgy "válaszol", hogy az inflációt "visszapótolja" a munkatársainak. Az állam elvonásai azonban adottak lesznek, mint ahogyan az is, hogy a belföldi kereslet csökkenésével kénytelenek majd számolni a hazai piacra termelő vállalatok.
- Cégünket, a sármelléki Fly Balatont kismértékben érintik a 2007-es megszorítások - szögezi le a repülőteret működtető vállalkozás ügyvezető igazgatója, Gubicza Ágoston. - A "kiutazók piacának" reagálását most nem könnyű megjósolni. Vélem, sajnos, lesz egy leszakadó réteg: ez a csoport nem fog sehová sem utazni jövőre. Egy másik, népesebb kör viszont nekünk lesz kedves, mert eddig is utazott, és most sem mond le róla, csak éppen sokkal árérzékenyebbé válik, s meg fogja találni a Fly Balatont, mivel itt a legolcsóbb a londoni és frankfurti járat, Budapest-Sármellék között pedig oda-vissza 5 ezer forintért közlekednek utasaink.
- Inkább pszichikai hatásai vannak a megszorító intézkedéseknek - részletezi tapasztalásait Vadas Tamás, a Land Rover és Jaguar autók márkakereskedő cégének, a Cél Motorsnak a tulajdonos vezetője. - A prémium- és a terepjáró szegmensnél a forgalomnövekedés lesz a jellemző, pedig 2007-ben az autópiac nyolc-tíz százalékos csökkenése valószínűsíthető. Az emberek igen nagy hányada nem adócsalásból él, s meg meri venni a járműveket, mert tudja igazolni, hogy legálisan megkeresett, adózott jövedelmeket költött el. Csökkenő reálkeresetre, növekvő energiaárakra, több közteherre persze számítani lehet az elkövetkezőkben, a kormányzati intézkedések negatív hatásait szerintem nem a középosztály felső rétegében, illetve a felső osztályban érzik majd meg.
- Míg a két évvel ezelőtti nyár nagyon sok gabonát hozott az agráriumnak - emlékeztet az ország egyik legnagyobb gabonafelvásárló cégének, az Agrimpex-Agrimill Nyrt.-nek az elnök-vezérigazgatója, Polgár Ferenc -, addig a mögöttünk lévő időszakban már elfogadható volt a betakarítás, a következő évben pedig a "szokásos" feszültségekkel nem is kell számolni. Túl vagyunk azon, hogy az intervenciós rendszer jelentős problémákat okozzon. Az anomáliákat részben az Európai Unió "helyre" tette, részben pedig a piac maga számolta fel. Az is szerencsés, hogy Románia uniós taggá válásával komolyan javulhatnak az agrárium piacra jutási feltételei akár már a közeljövőben is, az EU bővülése tehát tovább "akadálymentesíti" a piacot. A legfontosabbat mégsem kívülről várom, hanem a hazai agrárium versenyképességének a javulásától és a strukturális alkalmazkodóképességétől.#page#
Erőszakos forinterő
Képes-e a kormányzat nem felpuhított költségvetéssel elérkezni az esztendő fordulójához, s realitás-e a hivatalos 6,8 helyett a gazdaságkutatók által jósolt "csak" 6 százalékos államháztartási hiány elérése? - így szólt a Piac és Profit második kérdése.
- Felpuhítást nem tapasztalni, szerencsére - érvel a Cél Motors tulajdonosa. - Az erős forint az elmúlt időszakban kedvezett a mutatók alakulásának, bár nem gondolom, hogy ilyen is marad a pozíciója hosszabb távon is. A kulcskérdés az, hogy a beáramló uniós pénzeket milyen hatásfokkal sikerül felhasználni, azaz sikerül-e a hosszú távú növekedésnek az alapjait is lerakni e források segítségével. A konvergenciaprogram szisztematikus valóra váltását a befektetők jól értékelik.
- A kormányzatot a közmegítélés eléggé elmarasztalja - mondja a Graboplast elnök-vezérigazgatója -, így nem is lehet más a magatartása a kabinetnek, mint az, hogy eltökélten hajtja végre a konvergenciaprogramot. Az lehetséges, hogy számos kisebb kedvezménnyel így is segíti az érdekszövetségeket, de ez nem tűnik felpuhításnak. Szerintem "biztonsági zónákat" is beépítettek a költségvetésbe. Az államháztartási hiány hivatalos 6,8 százalékánál valóban lehet kevesebb a tényleges deficit. Az exportorientált vállalatoknak azonban másmilyen jóslatok miatt fáj a fejük, a 247-249 forint/eurós kurzussal és a későbbiekben is túl magas kamatokkal nehéz lenne kiegyezni. Azt várom, hogy már az év elejétől az új MNB-vezetés az alapkamatokat fokozatosan csökkenti, legalább 0,5-1 százalékkal. Az exportáló cégek 260-265 forint/euró árfolyamot tartanak szerencsésnek.
- Arra utaló jeleket, hogy az infláció nagyobb tempóban mérséklődjön, egyelőre nem látni - vélekedik a Fly Balaton ügyvezető igazgatója. - A forint árfolyama pedig eléggé független a magyar gazdaságtól, nem könnyű érteni, hogy a politikai események, rendőrautó-gyújtogatások idején például hogyan erősödhetett, majd később hogyan gyengülhetett. Annak örülnék, ha 265 és 270 között lenne a forint euróhoz mért árfolyama már az év végén. Hozzánk egyébként éppen akkor jöttek üzletet kötni nagybefektetők, amikor a pesti csetepaté javában zajlott. A következő időszak üzleti növekedéséről - új járatok indulásáról - ekkor születtek meg a megállapodások: a Germanwings Ferihergy mellett Sármellékre is indítja gépeit, s 2007-től már lesznek menetrendszerű cargojáratok.
Éljen a WTO!
Azt is megkérdeztük: mit jelent az üzleti szféra számára, akár már 2007-ben is, hogy a szomszédos Románia uniós taggá válik, Oroszország pedig WTO-tag lesz jövőre.
- Románia éppen az utóbbi időben gyors növekedéssel vétette magát észre, esetünkben pedig azzal, hogy szinte ezzel azonos tempóban bővül a kereslet termékeink iránt - szögezi le Jancsó Péter. - A különleges súlyú változás mégis az, hogy Oroszország WTO-tag lesz. Azokkal a világcégekkel szemben, amelyeknek belső oroszországi gyártásuk van, eddig roppant nagy volt a versenyhátrányunk. Oroszország belépése a WTO-ba tehát versenypozíciónk érdemi javulását jelenti, igaz, hosszú távon.
Teljes cikk a Piac és Profit decemberi számában.