Értékálló befektetés a bevásárlópark és a felújított pláza

A hazai kiskereskedelmi piac az agglomerációs és a vidéki kereskedelmi parkokban, valamint a megújuló vidéki plázákban fejlődhet a leglátványosabban. A járvány és az elektronikus kereskedelem térnyerése ugyanakkor mindkét üzletközponttípusnál sokkal rugalmasabb alkalmazkodást követel bérbeadói és bérlői oldalról is.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Rohamtempóban alakul át a hazai kiskereskedelem, valamint annak szerkezete és hangsúlyai is. Egyre több kis bolt tűnik el, folytatódik az erőkoncentráció a nagyobb szereplők körében és ezzel egyidejűleg felzárkózóban vannak a megyeszékhelyeken található klasszikus plázák. Az ágazat azonban méltatlanul háttérbe szorult az irodaházakhoz vagy a logisztikához képest, holott az értékteremtési ereje nem csökkent. A járvány nem kímélte a plázákban működő kereskedelmi cégek jelentős részét, főleg a nem napi szükségleti cikkeket árusító cégeket/bérlőket. De egybehangzó értékelés szerint a kiskereskedelemnek a bevásárlóközpontok által képviselt része a vártnál kisebb megrázkódtatásokkal élte túl az eddigi hullámokat.

Az Indotekhez tartozó egyik Zone bevásárlópark (fotó: Indotek Group)
Minden makrogazdasági mutató azt jelzi, hogy növekvőben van a kiskereskedelem potenciálja, a kereslet folyamatosan izmosodik, de a vásárlói oldal oly mértékben átalakul, hogy a kínálati oldal ezt nehezen tudja követni, illetve elébe menni saját megoldásaival – erősítették meg a napokban a Magyar Bevásárlóközpontok Szövetsége által szervezett konferencián. Úgy néz ki, hogy a világjárványt sikeresen túlélték a kereskedelmi parkok – mondta Simon Tamás, a kiterjedt kiskereskedelmi ingatlanportfólióval rendelkező Indotek Group kiskereskedelmi üzletágának értékesítési igazgatója. A csoport jelenleg közel 40 bevásárlóközpontot és kereskedelmi parkot üzemeltet tulajdonosként. Összesen 460 ezer négyzetméternyi bérterületet kezel, aminek 93 százaléka foglalt, vagyis nagyon magas a központok kihasználtsága. Kereskedelmi parkjaik jól beágyazott helyen és jó bérlői mixben működnek. Tapasztalataik szerint annyira stabilan, hogy bizonyos esetekben még bővítés is szóba jöhet. Nem véletlen, hogy a befektetők is díjazzák ezt a stabilitást, a retail piac egészén keresettek lettek a kereskedelmi parkok, a hozamok 7-8 százalék között mozognak. Ugyanakkor a tulajdonosok jellemzően nem akarnak megválni ingatlanjaiktól, hiszen az ilyen bevásárlóparkoknak jó a bevételtermelő képessége. Az Indotek plázáinál folytatják a négy éve megkezdett felújításokat, legközelebb a győri, majd a miskolci és a pécsi bevásárlóközpont kerül sorra. Akárcsak a már átalakított plázáiknál, a tervezett felújítások során is elvégzik a finomhangolásokat a bérlői mixben a bevásárlóközpontok pozicionálása után, valamint, ha szükséges, akkor a belső arányokat is megváltoztatják. A Sopron Plazában például az ételudvar helyén hamarosan egy nagy divatüzlet nyitja meg kapuit, így a szóban forgó terület jövedelmezőbb hasznosítási formát kap.  A vendéglátási funkcióra szánt területet nagyon visszavették. A Miskolc Plazában jelentősen átalakították a bérlői mix koncentrációját, ami új lehetőségeket teremtett egy másik bérlői csoport számára, így hamarosan egy külföldi divatáruházlánc üzletével is bővül majd a bevásárlóközpont kínálata.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo