Az online tartalomfogyasztás eddig is felívelő tendenciát mutatott, legyen szó filmnézésről, zenei szolgáltatásokról vagy videójátékról. A pandémia elmúlt, kihívásokkal teli időszakában a digitális média sokaknak az elsődleges szórakozási, információmegosztási és kapcsolattartási platformjává vált. Ezzel párhuzamosan rohamosan nő a kínálat is, ami élesíti a piaci versenyt, miközben a fogyasztói igények fokozódnak.
Növekvő kereslet a digitális médiatartalmak iránt
Nemcsak az előfizetők, hanem az egy főre jutó szolgáltatások száma is fokozatos, globális szintű növekedést mutat, és ennek további emelkedése várható a következő években. Az egyesült államokbeli fogyasztók 84 százaléka rendelkezik már valamilyen videó streaming előfizetéssel, egy átlagos fogyasztó pedig párhuzamosan négy szolgáltatást vesz igénybe.
A válaszadók 82 százaléka jelezte, hogy használ valamilyen zenei szolgáltatást, ők jellemzően egyszerre kettőre is előfizetnek. Bár a rendszeres videójáték-előfizetők aránya még csak 45 százalék, számuk dinamikusan nő, és átlagosan már ők is három előfizetést tudhatnak magukénak.
Már az idősebb generáció is egyre több médiatartalmat fogyaszt interneten keresztül
Ma már nemcsak a fiatalok, de az idősebb generáció is egyre komfortosabban mozog az online térben. Egyre több digitális tartalmat fogyaszt napi szinten, ezért a hagyományos televíziózás – bár valószínűleg még sokáig velünk marad – fokozatosan veszíti el a szerepét. Az idősebbek azok, akik még elsősorban TV- és filmnézésre használják az online szolgáltatásokat, míg a fiatalabb generáció inkább zenehallgatásra, videójátékra, illetve közösségi média használatára veszi igénybe.
Egyre magasabb a fizetési hajlandóság a prémium szolgáltatásokért, azon belül is főként a magas minőségű tartalmakat részesítik előnyben
A kínálat növekedése és az álhírek terjedése egyre több fogyasztót terel a magas színvonalú videó- és audiótartalmak, valamint a megbízható forrásból származó információk irányába. Ezekért a tartalmakért egyre nagyobb arányban hajlandóak fizetni is, főként, ha biztonságos és kényelmes megoldásokról van szó.
A fogyasztói kereslet mellett a kínálat is folyamatosan növekszik
Nem csupán az over-the-top (OTT, azaz az over-the-top alatt olyan alternatív videó és audió tartalomszolgáltatásokat értünk, amelyek szélessávú internet segítségével érhetőek el, függetlenül attól, hogy melyik internetszolgáltató ügyfelei vagyunk) szolgáltatók piacra lépése és ütemes piaci terjeszkedése, de a TMT (technológia, média és telekommunikáció) iparág régebb óta jelen lévő szereplőinek vertikális terjeszkedése is fokozza a piaci versenyt.
„Ma már számos hagyományosan technológiai (például Amazon, Apple), valamint telekommunikációs cég is egyre aktívabb tartalomgyártás, illetve videóstreaming területén. A tartalom és a minőség fejlesztéséhez a jövőben várhatóan a stratégiai felvásárlásokra és fúziókra is sor kerülhet, ahogy azt az AT&T esetében már láthattuk, amely a Time Warner eszközeit integrálta saját médiakínálatába 2018-ban, beleértve az HBO-t is” – mondta el Hosszu Gábor, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának igazgatója.
A megnövekedett kereslet és az ezzel párhuzamosan növekvő választék miatt nőnek a fogyasztók elvárásai is
„A kínálattal párhuzamosan nőnek a fogyasztói elvárások is. A felhasználók ma már a jó minőségű, testre szabható, mégis egyszerűen kezelhető megoldásokat preferálják. Ezen belül kiemelten fontos számukra, hogy a szolgáltatásokhoz való hozzáférés akadozásmentes legyen az otthonaikban ugyanúgy, mint útközben” – véli Márton Alexandra, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának szenior tanácsadója.
A kérdőívet kitöltők 75 százaléka szintén kifejezte igényét egy aggregált platform iránt, ahol több szolgáltatónál történő előfizetés helyett egy helyen férhetnek hozzá a tartalmakhoz. A fiatalabb generáció körében az interaktivitás és a közösségi felhasználói élmény biztosítása is kiemelt jelentőséggel bír.
A márkahűség egyre kevésbé meghatározó
A kínálat növekedésének következtében az előfizetők egyre könnyebben váltanak szolgáltatót. Az ehhez vezető leggyakoribb okok között az áremelkedést, a kedvenc tartalmuk eltávolítását, valamint egy versenytársnál megjelenő új tartalom felkerülését jelölték meg. A távozás azonban – különösen a fiatalabb generációhoz tartozók esetében – nem feltétlenül végleges, gyakran térnek vissza ugyanahhoz a szolgáltatóhoz, ha számukra érdekes tartalom jelenik meg ott. A felmérésben résztvevők 25 százaléka jelezte, hogy iratkoztak már vissza egy adott szolgáltatásra egy éven belül.
A célzott hirdetések nagy mértékben növelhetik a reklámozás hatékonyságát
A célzott hirdetések fellendülése egy új bevételi modell, a hirdetés alapú streamelés, azaz az AVOD elterjedését hozhatja magával. Bár már több ázsiai és észak-amerikai országban használt megoldásról van szó, a benne rejlő lehetőségek még többnyire kiaknázatlanok. A nagy fogyasztói érdeklődés ellenére a legtöbb európai országban még nem terjedt el.
A megfelelő adatbiztonság kiemelt szerepet kap
Miközben a legtöbb felhasználó szívesebben látna személyre szabott, számára releváns hirdetést, addig csupán 40 százalékuk nyilatkozta, hogy ennek érdekében hajlandó lenne több személyes információt is megadni magáról. Sőt, az egyesült államokbeli fogyasztók 73 százaléka aggódik kifejezetten személyes adatai online megosztása, valamint a személyazonosság ellopásának veszélye miatt. Mindez arra mutat, hogy az adathasználattal kapcsolatos átláthatóságnak és védelemnek nagyobb hangsúlyt kell kapnia a jövőben.
Kulcsfontosságú az új technológiai megoldások követése és a fogyasztói igényekre való gyors reagálás
A technológiai fejlődés, az új szolgáltatások, a változó bevételi modellek és a növekvő fogyasztói igények dinamikus átalakulásokhoz és növekvő piaci versenyhez vezetnek a médiapiacon. Ez az M&E vállalatok számára számos kihívást tartogat: versenyképességük tartós megőrzéséhez elengedhetetlen a piaci változások állandó figyelemmel követése és a hozzájuk való alkalmazkodás.