Egyre nagyobb a mozgolódás a magyar cégfelvásárlási piacon

A globális és regionális csökkenés ellenére a hazai tranzakciós piac 2020-ban is növekedni tudott a tranzakciók számát tekintve. A Deloitte hazai piacot vizsgáló M&A piaci tanulmányából az is kiderül, hogy Magyarországon a tavalyi évben a legerősebb tranzakciós aktivitást a fogyasztói, a pénzügyi és az energia ágazatokban mérték.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A 2020-as év globális tranzakciós aktivitását markánsan befolyásolta a COVID-19 pandémia, amelynek hatásai már az év első negyedévében tapasztalhatóak voltak, azonban a második negyedévre csúcsosodtak ki. Ekkor a tranzakciós érték közel egyharmadára esett vissza az egy évvel korábban tapasztalható azonos időszakihoz képest, ami már a 2008-as világválsághoz hasonlítható mélypontot idézett. 2020 második felében azonban erős korrekció következett az M&A aktivitásban, a tranzakciós érték másfélszeresére nőtt 2019 második félévéhez képest, ezzel a valaha volt legerősebb adatot produkálva. A 2020-as kiemelkedően gyenge első félév és kimagaslóan erős második félév összességében nagyságrendileg a 2017-es szintet hozta tranzakciós érték tekintetében. 2021 első negyedéve ismét rekordot döntött a tranzakciós érték tekintetében, 2020 első negyedévéhez képest kétszeresére nőtt a tranzakciós összérték, de a 2019-es értéket is számottevően meghaladta.

Megfordult a csökkenő tendencia

Közép-kelet-európai régiós viszonylatban, 2019-ben kétévnyi csökkenő tendenciát követően rekord mennyiségű, 421 tranzakciót bonyolítottak le, amely 21 százalékos növekedést jelentett a 2018-as évhez képest. 2020-ban azonban a COVID-19 pandémia a világ egészéhez képest jobban visszavetette a tranzakciós aktivitást a régióban, közel 20 százalékos csökkenés volt tapasztalható a megkötött üzletek számában, szemben a világszintű 10 százalékos csökkenéssel. A pandémia által okozott bizonytalanságok főként a második és harmadik negyedévben figyelhetők meg, azonban 2020 negyedik negyedéve már megközelítette a 2019-es év ugyanezen időszakának tranzakciós aktivitását. Ez a pozitív tendencia 2021 első negyedévében is folytatódott, 2020 első negyedévéhez képest 6 százalékkal nőtt a tranzakciók száma.

(Fotó: Pexels)

A tranzakciók számát tekintve a fő piacoknak számító Lengyelország és Csehország továbbra is az ügyletek közel 60 százalékért felel. Jelentősebb átrendeződés 2019-hez képest a horvát, szlovák és szerb piacokon volt megfigyelhető, előbbin a tranzakciók száma a kétszeresére nőtt, míg utóbbi kettőn közel a felére csökkent. A szektorok közül az évek óta tartó trendet megszakítva a fogyasztói szektor vezető pozícióját átvette az IT, míg az ipar ismét növekedésnek indult, ezzel együttesen több mint 50 százalékát adja a régiós tranzakcióknak ez a három szektor.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo