Egyre nagyobb a mozgolódás a magyar cégfelvásárlási piacon

A globális és regionális csökkenés ellenére a hazai tranzakciós piac 2020-ban is növekedni tudott a tranzakciók számát tekintve. A Deloitte hazai piacot vizsgáló M&A piaci tanulmányából az is kiderül, hogy Magyarországon a tavalyi évben a legerősebb tranzakciós aktivitást a fogyasztói, a pénzügyi és az energia ágazatokban mérték.

Összeomlik a magyar egészségügy?
Mennyi pénz hiányzik a rendszerből?
Mitől lesznek rövidebb várólisták?
Csak a magánegészségügyre számíthatunk?
Online Klasszis Klub élőben Rékassy Balázzsal

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a szakértőtől!

2024. szeptember 18. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A 2020-as év globális tranzakciós aktivitását markánsan befolyásolta a COVID-19 pandémia, amelynek hatásai már az év első negyedévében tapasztalhatóak voltak, azonban a második negyedévre csúcsosodtak ki. Ekkor a tranzakciós érték közel egyharmadára esett vissza az egy évvel korábban tapasztalható azonos időszakihoz képest, ami már a 2008-as világválsághoz hasonlítható mélypontot idézett. 2020 második felében azonban erős korrekció következett az M&A aktivitásban, a tranzakciós érték másfélszeresére nőtt 2019 második félévéhez képest, ezzel a valaha volt legerősebb adatot produkálva. A 2020-as kiemelkedően gyenge első félév és kimagaslóan erős második félév összességében nagyságrendileg a 2017-es szintet hozta tranzakciós érték tekintetében. 2021 első negyedéve ismét rekordot döntött a tranzakciós érték tekintetében, 2020 első negyedévéhez képest kétszeresére nőtt a tranzakciós összérték, de a 2019-es értéket is számottevően meghaladta.

Megfordult a csökkenő tendencia

Közép-kelet-európai régiós viszonylatban, 2019-ben kétévnyi csökkenő tendenciát követően rekord mennyiségű, 421 tranzakciót bonyolítottak le, amely 21 százalékos növekedést jelentett a 2018-as évhez képest. 2020-ban azonban a COVID-19 pandémia a világ egészéhez képest jobban visszavetette a tranzakciós aktivitást a régióban, közel 20 százalékos csökkenés volt tapasztalható a megkötött üzletek számában, szemben a világszintű 10 százalékos csökkenéssel. A pandémia által okozott bizonytalanságok főként a második és harmadik negyedévben figyelhetők meg, azonban 2020 negyedik negyedéve már megközelítette a 2019-es év ugyanezen időszakának tranzakciós aktivitását. Ez a pozitív tendencia 2021 első negyedévében is folytatódott, 2020 első negyedévéhez képest 6 százalékkal nőtt a tranzakciók száma.

(Fotó: Pexels)

A tranzakciók számát tekintve a fő piacoknak számító Lengyelország és Csehország továbbra is az ügyletek közel 60 százalékért felel. Jelentősebb átrendeződés 2019-hez képest a horvát, szlovák és szerb piacokon volt megfigyelhető, előbbin a tranzakciók száma a kétszeresére nőtt, míg utóbbi kettőn közel a felére csökkent. A szektorok közül az évek óta tartó trendet megszakítva a fogyasztói szektor vezető pozícióját átvette az IT, míg az ipar ismét növekedésnek indult, ezzel együttesen több mint 50 százalékát adja a régiós tranzakcióknak ez a három szektor.

Véleményvezér

Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma

Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma 

Több tízezer ázsiai érkezett Magyarországra egyetlen év alatt.
Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek

Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek 

Jön az ezer euró feletti minimálbér.
Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború

Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború 

Egyre durvul a háború.
Épül-szépül az Orbán-család szuper luxus kastélya

Épül-szépül az Orbán-család szuper luxus kastélya 

Szép vagy, gyönyörű vagy, Magyarország.
Fejenként 600 millió forintról maradtak le a magyar kutatók

Fejenként 600 millió forintról maradtak le a magyar kutatók 

A tudáspiacon a nulla eredmény rendszerszintű hibát jelez.
Sokba kerül nekünk szegény adófizetőknek a kormánypárti urak kissé zavaros szerelmi élete

Sokba kerül nekünk szegény adófizetőknek a kormánypárti urak kissé zavaros szerelmi élete 

Kinek a pap, kinek a papné, valakinek meg mindkettő.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo