Nőtt, de messze nem eleget a gazdaság súlya a gazdaságpolitikai döntések meghozatalában, az pedig továbbra is csak álom, hogy az alapkérdésekben konszenzusra jutó politikai pártok együttesen veszik elejét európai uniós pénzek elveszítésének.. A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnökének véleménye szerint most van az az időpont, amikor végre kedvezőek a feltételek a gazdaság stabilizálásához, hosszú távú gazdaságpolitika kidolgozásához, a nagy elosztó rendszerek reformjai előkészítéséhez, elindításához. Parragh László szerint az EU-s választás után két évig nincs szavazatvásárlási időszak, de már most van hozzánk is begyűrűző amerikai, s maholnap európai konjunktúra, s mind több jelét látni a külföldi befektetői bizalom erősödésének is. Vagyis: kilendült a holtpontról a gazdaság, meg lehet ragadni a jó lehetőséget.
Az MKIK beteljesülni látja jóslatait: a kormányzati takarékossági programnak ugyanis pozitív a hozadéka. A baj csak az, hogy a kamarai indítványok – tartalmukat tekintve azonosak a kormányzati intézkedésekkel – legalább háromnegyed évvel ezelőtt fogalmazódtak meg, s jutottak el a döntéshozókhoz. A versenyképesség erősítése érdekében 200-300 milliárd forintos állami kiadáscsökkentési javaslattal álltak elő még a múlt év júniusában, 2003 őszén pedig a magas, akkor még „csak” 9,5 százalékos kamatszint lejjebb viteléért lobbyztak, remélve a jegybanki és kormányzati együttes, összehangolt beavatkozást. Az ellenkezője lett igaz. A kormányzat is késlekedve, előbb a költségvetési törvényben, majd közvetlenül annak elfogadása után, végül az idén februárban faragott le a büdzsé kiadásaiból.
A központi költségvetés kiadási főösszegének 2,75 százalékos zárolása során a beruházási jellegű visszafogás 8,64 százalékot, ezen belül az állami fejlesztések leállítása 12,8 százalékot jelent. A kamara azzal elégedett, hogy sor került a kiadáscsökkentésre, de azzal már nem, hogy legalább fél évvel később, mint azt remélték, javasolták. Parragh László azt rendjénvalónak tartja, hogy a bevételi oldalon – például az adóemelés eszközével – nem változtattak, azt azonban helytelen döntésnek gondolja, hogy a beruházások tolódnak későbbre. Ez a 87 milliárdos „csomag” fékezi a növekedést, hiszen nem keletkezik kereslet, s ráadásul olyan helyeken is lassul a fejlődés, mint a Budapesti Logisztikai Központ, vagy az informatika: az előbbitől 600 millió forintos, az utóbbiból 1,6 milliárdos állami forrást vonnak ki. A beruházások visszafogása magával vonja a lakosság nettó jövedelmének csökkenését, az pedig a fogyasztás és a kereslet mérséklődését, ami együttesen 40 milliárd forint bevételkiesést jelentenek a büdzsének.
Jó jelnek tartja az MKIK, hogy javult mintegy 150 millió euróval a kereskedelmi mérleg hiánya, s még jobbnak, s a jegybank is elismeri a gazdaságban bekövetkező fordulat tartósságát, a minapi enyhe kamatcsökkentés ennek a nyugtázata. A 0,25 százalék azonban kevés, a kamara „számszaki” érvelése szerint ugyanis egy százalékos kamatcsökkenés a költségvetés kamatkiadásait 30-40 milliárd forinttal fogja vissza rövid távon, a vállalati szférában pedig 14-15 milliárdos jövedelemtöbbletet eredményez.
A kamara ezúttal is javaslatokkal él, például szorgalmazva a kereskedelem-fejlesztés támogatásának növelését. Már csak azért is, mert a kormányzati fék éppen ezen a területen sikeredett túl erősre, felére kurtítva az ITDH e célú forrásait. Az állami szférát pedig arra bíztatja, hogy ne éljen az önbecsapás eszközével, hiszen nem túl eredményes az a gyakorlat, hogy kiszervezi magából a feladatok egy részét, de úgy, hogy megbízási díj fejében mégis elvégezteti a munkát. A megoldás az, hogy a közfeladatokat oda telepítse az állam, ahol azok a legnagyobb hatékonysággal és a legkisebb ráfordítással végezhetők el.
Parragh László a kamara e mostani felszólamlását a kormányzati takarékossági intézkedések okán nem tekinti a pénzügyminiszter kritikájának. Az alig egy hónappal ezelőtti érdekképviseleti vezetőkkel folytatott megbeszélésén Draskovics Tibor nem csupán ígérte, hogy kész a folyamatos konzultációra a kamarai, a vállalkozói és a gyáriparos szervezetek vezetőivel, hanem teljesíti is. Már megkezdte működését a reálszféra és a PM négy közös munkabizottsága is. Az egyik éppen a napokban hozta nyilvánosságra álláspontját az euró bevezetésének módjáról, időpontjáról, pontosabban arról, hogy a korábbinál rugalmasabban lehet kezelni a dátumot és programot.
Egy százalék kamatcsökkentés =14-15 milliárdos vállalati jövedelemtöbblet
Szavazatvásárlási szünet, amerikai és európai konjunktúra következik, kidolgozható a hosszú távú gazdaságpolitika, előkészíthető, elindítható a nagy elosztó rendszerek reformja. A kamara elégedett azzal, hogy a kormány takarékossági intézkedései csak a költségvetés kiadási oldalát érintették, bár fájlalja, hogy elodázódnak állami beruházások.
Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?
Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!
2025. június 11. 15:30
Véleményvezér

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje
Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is
Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.

Ez már tényleg ciki, iskolakapu felújításra gyűjtenek adományokat az egyik vidéki nagyvárosban
Ha van már iskola, kapu is kellene.