Dúl az optimizmus

Nyolcéves csúcson a fogyasztói várakozások a választások előtt, miközben az üzleti várakozások nem romlottak. Végeredményben Magyarországon a választások előtt folytatódik a több mint másfél évtizede nem látott optimizmus.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A GKI által, az EU támogatásával végzett felmérés szerint márciusban a fogyasztói várakozások a februári megbicsaklás után a januárinál is kissé magasabb, nyolcéves csúcsot jelentő szintre emelkedtek. Az üzleti várakozások csak stagnálnak, de ezzel is maradtak az előzőleg tizennégy éve nem tapasztalt szinten. Végeredményben Magyarországon a választások előtt folytatódik a több mint másfél évtizede nem látott optimizmus. (Idén januárban is emelkedett az ipari termelés.)

Márciusban az üzleti szférán belül az ipari várakozások kissé romlottak, a kereskedelmi és szolgáltató cégeké valamicskét javult, az építőipariaké nem változott. Az iparban a válaszolók a készleteket növekvőnek érezték, romlott az előző időszak termeléséről alkotott vélemény, a rendelésállományoké és termelési kilátásoké pedig stagnált (de az exportrendeléseké javult). Valamelyest élénkült a beruházási szándék. Az építőiparban az előző három hónap termelési színvonalának megítélése romlott, a rendelésállományoké viszont tovább javult. A kereskedelmi bizalmi index a februári visszaesés után márciusban ismét emelkedett. Az eladási pozíció és a készletszint megítélése javult, míg a rendeléseké kissé rosszabb lett. A szolgáltatói bizalmi index minimálisan emelkedett. Az általános üzletmenet megítélése kedvezőbb lett, az elmúlt és a következő időszak forgalmáé viszont rosszabb. (Az építőipart az uniós pénzekből finanszírozott fejlesztések húzták meg tavaly.)

A foglalkoztatási szándék az építőipar kivételével minden ágazatban erősödött, s csökkent a lakosság munkanélküliségtől való félelme. Az iparban és a szolgáltatóknál az amúgy is nagyon szerény áremelési szándék még mérsékeltebb lett, az építőiparban továbbra is az árcsökkenésre számítók vannak enyhe többségben. A kereskedelmi cégek körében viszont az áremelést tervezők aránya és az árnövelés átlagos mértéke is enyhén nőtt. A fogyasztók inflációs várakozása csökkent. A magyar gazdaság kilátásainak megítélése a februári nagy romlás után minden ágazatban és a fogyasztók körében is javult.

A GKI fogyasztói bizalmi index márciusban a februári csökkenést meghaladó mértékben javult, nyolcéves csúcsán van. A lakosság saját pénzügyi helyzetének és várható megtakarítási képességének következő egy évét is javulónak érzi, a nagy értékű tartós fogyasztási cikkek egy éven belüli vásárlási lehetőségét pedig reménytelibbnek tartja.

Ön optimistább mint tavaly?
Minden ötödik magyar gondolja úgy, hogy a következő egy évben jobb lesz az ország gazdasági helyzete, és minden harmadik megkérdezett optimistábban látja a saját háztartása anyagi helyzetét is – bár még mindig jócskán a negatív tartományban vagyunk.

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo