Dúl az optimizmus

Nyolcéves csúcson a fogyasztói várakozások a választások előtt, miközben az üzleti várakozások nem romlottak. Végeredményben Magyarországon a választások előtt folytatódik a több mint másfél évtizede nem látott optimizmus.

A GKI által, az EU támogatásával végzett felmérés szerint márciusban a fogyasztói várakozások a februári megbicsaklás után a januárinál is kissé magasabb, nyolcéves csúcsot jelentő szintre emelkedtek. Az üzleti várakozások csak stagnálnak, de ezzel is maradtak az előzőleg tizennégy éve nem tapasztalt szinten. Végeredményben Magyarországon a választások előtt folytatódik a több mint másfél évtizede nem látott optimizmus. (Idén januárban is emelkedett az ipari termelés.)

Márciusban az üzleti szférán belül az ipari várakozások kissé romlottak, a kereskedelmi és szolgáltató cégeké valamicskét javult, az építőipariaké nem változott. Az iparban a válaszolók a készleteket növekvőnek érezték, romlott az előző időszak termeléséről alkotott vélemény, a rendelésállományoké és termelési kilátásoké pedig stagnált (de az exportrendeléseké javult). Valamelyest élénkült a beruházási szándék. Az építőiparban az előző három hónap termelési színvonalának megítélése romlott, a rendelésállományoké viszont tovább javult. A kereskedelmi bizalmi index a februári visszaesés után márciusban ismét emelkedett. Az eladási pozíció és a készletszint megítélése javult, míg a rendeléseké kissé rosszabb lett. A szolgáltatói bizalmi index minimálisan emelkedett. Az általános üzletmenet megítélése kedvezőbb lett, az elmúlt és a következő időszak forgalmáé viszont rosszabb. (Az építőipart az uniós pénzekből finanszírozott fejlesztések húzták meg tavaly.)

A foglalkoztatási szándék az építőipar kivételével minden ágazatban erősödött, s csökkent a lakosság munkanélküliségtől való félelme. Az iparban és a szolgáltatóknál az amúgy is nagyon szerény áremelési szándék még mérsékeltebb lett, az építőiparban továbbra is az árcsökkenésre számítók vannak enyhe többségben. A kereskedelmi cégek körében viszont az áremelést tervezők aránya és az árnövelés átlagos mértéke is enyhén nőtt. A fogyasztók inflációs várakozása csökkent. A magyar gazdaság kilátásainak megítélése a februári nagy romlás után minden ágazatban és a fogyasztók körében is javult.

A GKI fogyasztói bizalmi index márciusban a februári csökkenést meghaladó mértékben javult, nyolcéves csúcsán van. A lakosság saját pénzügyi helyzetének és várható megtakarítási képességének következő egy évét is javulónak érzi, a nagy értékű tartós fogyasztási cikkek egy éven belüli vásárlási lehetőségét pedig reménytelibbnek tartja.

Ön optimistább mint tavaly?
Minden ötödik magyar gondolja úgy, hogy a következő egy évben jobb lesz az ország gazdasági helyzete, és minden harmadik megkérdezett optimistábban látja a saját háztartása anyagi helyzetét is – bár még mindig jócskán a negatív tartományban vagyunk.

Véleményvezér

A magyar vállalkozók által fizetett áramár a negyedik helyen Európában

A magyar vállalkozók által fizetett áramár a negyedik helyen Európában 

A magyar vállalkozók horroráron kapják az áramot.
Az orosz felszabadító erők nyomában teljes pusztulás, kihalt települések

Az orosz felszabadító erők nyomában teljes pusztulás, kihalt települések 

Halott vidék a felszabadító orosz seregek mögött.
Putyin összes terve romokban

Putyin összes terve romokban 

Putyin nem így tervezte.
Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat

Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat 

Folyik a politikai iszapbirkózás.
Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás

Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás 

A magyarok szerint mi kamuzunk a legtöbbet Európában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo