Drágul a csoki!

Mától éles a chipsadó, a népegészségügyi termékdíj gyakorlati hatását azonban még csak találgatni lehet. Az ÉFOSZ szerint félő, hogy az újabb adóteher ellehetetleníti a kis- és középvállalkozásokat, és munkahelyeket szüntet meg. Emellett inflációs nyomást gerjeszthet, csökkentheti az ÁFA bevételeket, erősítheti az ágazatban tevékenykedő vállalakozások versenyképességét jelenleg is erősen veszélyeztető feketekereskedelmet, így összességében a társadalomra és a gazdaságra is kártékony hatást gyakorolhat.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A kormányzat jelentős költségvetési bevételre számít az új adóból: a Széll Kálmán tervben 20-40 milliárdról szólnak, amiből többek között az orvosi rezidensek itthon tartását támogatnák. A törvény megálmodói szerint a különadó lépés az egészségesebb társadalom irányába is. (Bár a magyarok többsége nem hisz a chipsadó egészségügyi hatásában.)

Az iparágak szereplői viszont versenyhátrányról beszélnek: azok a hazai gyártók, amelyek csak itthon tevékenykednek, kénytelenek elszenvedni a plusz terhet, míg a multinacionális cégek adózásukat a telephelyeik között akár optimalizálni tudják.


Forrás: sxc

Kérdés, hogy a gyártók, hogyan reagálnak az új teherre. Amennyiben a vevőkre terhelik, jelentősen nőhet a termékek ára. Ha a gyártási folyamatnál alkalmazkodnak a megszorításokhoz, a megszokott ízeket veszítjük el. De vajon mennyivel egészségesebb az aszpartammal édesített termék, miközben az édesítőszer esetleges káros hatásairól Európa-szerte folynak kutatások, vagy a margarin, amelyről szintén megoszlanak a vélemények.

Az Élelmiszer-feldogozók Országos Szövetsége (ÉFOSZ) szerint félő, hogy a különadó miatti esetleges áremelés különösen hátrányosan érintené az alacsonyabb jövedelmű fogyasztókat.

Fizess, ha édes vagy, ha sós!

Szeptember 1-jétől bűnhődnek a cukros és sós termékeket gyártók, valamint a magas koffeintartalmú valamint az alacsony gyümölcstartalmú cukros italokat előállítók. A határ a 25 százaléknál kisebb gyümölcs- és deciliterenként 8 grammnál több cukortartalom, a decinként 10 milligrammnál magasabb koffein, a 10 dekagrammonként 4 dekánál több cukor az előrecsomagolt sütiknél, a sós rágcsálnivalók után pedig akkor fizet a gyártó (vagy a hazai piacon a terméket először forgalomba hozó cég) ha az 10 dekagrammonként 1 grammnál több sót tartalmaz. Az ételízesítők sem képeznek kivételt: 10 dekagrammonként 5 gramm só a határ.

Az üdítőitalok adója literenként 5 forint, az energiaitaloké literenként 250 forint, a süteményeké kilogrammonként 100 forint, a snacké és az ételízesítőké pedig kilogrammonként 200 forint, írja a Pénzcentrum.

Az (ÉFOSZ) már korábban tiltakozott a népegészségügyi termékadó bevezetése ellen. Elhibázottnak és elhamarkodottnak tartják az élelmiszer különadó bevezetését, amely veszélyezteti az ágazat jövőjét. Szerintük valódi szakmai vita és hatásvizsgálat nélkül született meg a ma hatályba lépő döntés. Az évek óta zsugorodó hazai élelmiszeripar érdekeit képviselő ÉFOSZ szerint a különadó nem fogja biztosítani az elvárt bevételt a központi költségvetés számára, ugyanakkor az élelmiszerek fogyasztói árának további növekedéséhez és hazai munkahelyek megszűnéséhez vezet.

Már így is drága

2007 óta csökken az élelmiszer termékek eladása és 2010 májusa és 2011 májusa között az élelmiszer árak 8,6 százalékkal emelkedtek – a cukor ára például 66 százalékkal nőtt. Míg Magyarországon az uniós tagállamokban alkalmazható maximális mértékű, 25 százalékos áfa terheli az élelmiszereket, számos országban 0 vagy 5 százalékos kulcsot alkalmaznak, az árak mérséklése érdekében.

Ne így védjen a kormány!
A Patika Egészségpénztár hírlevelében a nyár folyamán arról kérdezte olvasóit, hogy a chipsadót hatásos intézkedésnek tartják-e a magyar lakosság egészségi állapotának javítására. A válaszokból kiderült, hogy a hazai társadalom nem ért egyet az intézkedéssel: csak majdnem minden tizedik válaszadó gondolta úgy, hogy ez hasznos lépés.
Az elsöprő többség viszont úgy véli, hogy nem a büntetés, hanem a jó irány támogatása lenne a megfelelő út. A válaszadók 86,3 százaléka a bevételnövelő lépéseknél sokkal hasznosabbnak tartaná, ha az egészséges életmódot részesítenék kedvezményben. A Trend Budapest Piackutató cég közelmúltban végzett reprezentatív fogyasztói kutatása is hasonló eredményt hozott. A magyar fogyasztók hetven százaléka elutasítja az élelmiszereket sújtó különadó tervét, ráadásul a lakosság nem a sós, cukros vagy zsíros ételeket okolja az elhízásért, hanem egészségtelen életmódját és a bőséges házi kosztot. A Nielsen felmérése szerint pedig a magyarok a hiteleik után az élelmiszer árak növekedése miatt aggódnak a leginkább, utal rá sajtóközleményében az ÉFOSZ.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo