Az autópálya-építés, az elővárosi motorvonatok beszerzése és közlekedtetése, a budapesti közlekedési szövetség tető alá hozása jelenti együtt a közeljövő közlekedéspolitikáját. Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter - minek utána a kormány nevében aláírta a budapesti közlekedési szövetséget létrehozó dokumentumot - kijelentette: a tarifális, ár- és szervezési előnyöktől a szolgáltatás attraktív minőségjavulását várja a budapesti agglomerációban. A büdzsé az idei utolsó negyedévére 500 millió forinttal támogatja az egységes tarifájú közlekedést, s a jövő évi üzemeltetési költségeket is a most megkötött megállapodás alapján állapítják meg és finanszírozzák.
A gazdasági tárca, a Fővárosi, valamint a Pest megyei Közgyűlés vezetői által aláírt egyezség lényegében egy roppant egyszerű végeredmény, az, hogy egyesített bérletet használhatnak azok, akik az agglomerációban élnek, s a BKV, a MÁV, a Volánbusz járatait használva közlekednek. Azaz az utasok bérletük fejében - és a kialakított szabályrendszernek megfelelően - e cégek járműveit egyaránt használhatják a szeptembertől életbe lépő megállapodás alapján. A közlekedési szövetség egy közhasznú társaság létrehozását jelentette, ez a vállalat a technikai gazdája a közös tömegközlekedés irányításának.
Demszky Gábor Budapest főpolgármestere - amint a gazdasági miniszter is - beilleszteni igyekezett egy átfogó fejlesztési, várospolitikai folyamatba az egyesített bérletben testet öltő változást. A kormány és a főváros együttműködésének aktuális eseménye, hogy megszülethetett a következő két évre szóló útfelújítási program is, melynek finanszírozásában szerepet vállal a kabinet. Azaz további 100 kilométert - az utak 40 százalékát - lehet korszerűsíteni, mivel a költségek felét a büdzsé állja. Ugyancsak a minap történt, hogy az Országgyűlés elfogadta a 4-es metróra vonatkozó új törvényt, tehát hosszabb szakaszon valósulhat meg a beruházás, visszavonhatatlanul. A közlekedési szövetség "előtörténete" 12 éve kezdődött. A hárommillió utast immáron nem "mellékvágányon" közlekedik, hanem a "főpályaudvart" veheti igénybe - fogalmazott Demszky Gábor. A főpolgármester ismertette azt a számítást, amely jövő januártól az ingázók pénztárcájukon érzékelhetnek majd: éves szinten 50-80 ezer forintot lehet megtakarítani a közös bérlet használatával. Aki például Pécelről jár be a fővárosba vonattal, a Keletibe, az 10900 forintért vesz vasúti bérletet, 6250 forintért BKV-bérletet. Szeptembertől az akkortól alkalmazható konstrukcióval 6270 forintot takaríthat meg az utas havonta. A következő időszak arról is szól majd, hogy a szövetségben érdekelt cégek összehangolják a menetrendjeiket, illetve a többletkiadásaikat - látszólagos többletveszteségeiket - racionális megoldásokkal mérsékelhetik, s ehhez igénybe veszik mind az állam, mind a főváros büdzséjét. A Pest Megye Önkormányzat elnöke, Szabó Imre a miniszter és főpolgármester értékeléséhez egy adalékkal járult hozzá: vélhetően az idegenforgalom is hasznát látja a szövetségnek, hiszen a turisták is élvezhetik majd a kedvezményes tarifájú utazás előnyeit.
A szeptember 1-től kapható budapesti egyesített bérlet a következő előnyöket nyújtja majd: a budapesti helyi utazások során a főváros területén a BKV, a MÁV, a Volánbusz járműveit egyaránt lehet használni. A budapesti közlekedési szövetség területéről Budapesthez kapcsolódó rendszeres helyközi utazások során a Budapesten belüli első megállótól - vagy addig - megváltott helyközi bérletek és az egyesített bérlet együttes felhasználásával menetdíjkedvezmény keletkezik. Az eseti helyközi utazások alkalmával az egyesített bérlet felhasználásával kiegészítő menetjegyet lehet váltani, szintén árelőnyt elérve.