Csökken a társasági adókulcs?

Az érdekképviseletek hónapok óta szorgalmazzák, hogy mérsékelje a kormányzat a társasági adó kulcsát. A Pénzügyminisztérium szakértői is vizsgálják: van-e lehetőség a társasági adókulcs 15, vagy esetleg 12 százalékra történő csökkentésére

A társasági adókulcsokat évek óta világszerte csökkentik, amely tendencia tavaly is érzékelhető volt – ezt állapította meg nemrégiben a KPMG által a világ 68 országában végzett felmérés. Az Európai Unió tagállamainak átlagos adószintje egy év alatt 32,53 százalékról 31,68 százalékra csökkent. Ugyanez a visszaesés volt tapasztalható a legfejlettebb országokat tömörítő OECD-tagállamokban is: az átlagadókulcs itt a korábbi 31,39 százalékról 30,79 százalékra mérséklődött egy év alatt. Tavaly a leginkább Belgiumban csökkent az adó: 40,17 százalékról 33,99 százalékra, de Olaszországban is jelentős volt a mérséklés: a korábbi 40,25 százalékról 38,25 százalékra. Még tovább csökkentette társasági adókulcsát Írország, ahol ezt megelőzően is a legalacsonyabb volt az adókulcs mind az EU, mind az OECD tagállamok között. A csökkentésnek köszönhetően a korábbi 16 százalékos adókulcsot 12,5 százalékra szállították le. De nemcsak Európa nyugati felén, hanem Közép-Kelet-Európában is érzékelhető az adómérséklés: Szlovákia és Lengyelország 19 százalékra csökkenti az adókulcsot, Csehországban pedig 24 százalék a társasági adó.

Magyarországon 1995. január elsejétől drasztikusan, felére csökkentették a korábbi 36 százalékos társasági adókulcsot. A gyorsan bevezetett intézkedés kedvezően érintette az államkasszát: a megnyírbált adókulcs ellenére a költségvetés társasági adóbevételei nemhogy csökkentek, hanem éppenhogy emelkedtek. Az elmúlt 2-3 évben éppen ezért amikor adócsökkentést szorgalmaztak az érdekképviseletek, mindig arra hivatkoztak: a kisebb adókulcs több adóbevételt is hozhat az állami költségvetésnek, nem kell feltétlenül az adóbevételek mérséklésével számolni. Az előző pénzügyi kormányzat is vizsgálta már a társasági adókulcs csökkentésének lehetőségét, ám akkor arra a megállapításra jutottak, hogy a széleskörű kedvezmények miatt alig több mint 12 százalékos átlagadókulcs kellően motiváló, nincs szükség a további csökkentésre, mert adóparadicsomnak nyilvánítanak bennünket. Sőt még arról is szó volt, hogy a csatlakozási tárgyalásokon éppen azt szorgalmazták az EU szakértői: a káros adóverseny elkerülése érdekében emelje Magyarország az adókulcsot.

Az elmúlt egy évben romló gazdasági mutatók most mégis arra kényszeríthetik a kormányzatot, hogy a versenyképesség növelése érdekében mérsékeljék a 18 százalékos társasági adókulcsot. A Világgazdaság információi szerint a PM és a GKM szakértői jelenleg azt vizsgálják, hogy van-e lehetőség arra, hogy 15, vagy akár 12 százalékra mérsékeljék az adókulcsot. Tekintve, hogy nálunk nem is a társasági adókulcs magas, hanem főleg a nettó árbevétel után fizetendő helyi iparűzési adó, ezért azt is megvizsgálják: a helyi iparűzési adó feltételeit hogyan kellene ahhoz megváltoztatni, hogy az javítsa a vállalkozások versenyképességét. Annak is utánanéznek a szakértők, hogy ugyancsak a versenyképesség növelése érdekében van-e lehetőség az adómentes fejlesztési tartalék feltételeinek javítására, vagy a fejlesztési adókedvezmény feltételeinek kedvezőbbé történő átalakítására. Az adómentes fejlesztési tartalék jelenlegi feltételeivel ugyanis lényegében csupán egy előrehozott értékcsökkenési leírást jelent, az uniós irányelvekkel összeegyeztethető fejlesztési adókedvezmény pedig nem eléggé vonzó a külföldi tőkének. László Csaba pénzügyminiszter ugyanakkor kijelentette: bár vizsgálták a társasági adó csökkentésének lehetőségét, a Pénzügyminisztérium mégsem készül adócsökkentésre.

A döntés meghozatalakor a PM bizonyára figyelembe vette azt is, hogy az OECD és az EU az utóbbi időszakban egyre keményebben lép fel az ártalmasnak vélt adópraktikák és az adóparadicsomok ellen. Ugyanakkor az is tény: az alacsony társasági adószint nem jelent automatikusan alacsony adóterhet is. Ahhoz, hogy a valódi adóterhet kiszámítsuk az adó mértékét az adóalaphoz kell mérni az egyes országokban. A befektetők számára nem csak a társasági adóteher a fontos, hanem az is, hogy hogyan alakulnak egyéb adók: így például a helyi adók, a tőkeműveletekkel kapcsolatos adók, az illetékek, a vámterhek, a tb-járulékok, vagy éppen mennyi a minimálbér.

Véleményvezér

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat 

A gyűlöletet könnyű szítani.
Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo