Bővülő kiskereskedelem

A magyar kiskereskedelmi forgalom 2001-ben ütemesen nőtt, és a harmadik negyedév végére meghaladta a 3780 milliárd forintot. Ez folyó áron több mint 13 százalékkal több az előző év azonos időszakának forgalmánál - derül ki a KSH január 2-i adataiból.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A kiskereskedelmi forgalom változatlan áron számítva is gyorsan, folyamatosan bővült: az ugyanerre az időszakra mért, éves összehasonlítású 5,6 százalékos növekedése jelentősen meghaladja az egy évvel korábban följegyzett, 2,4 százalékos volumennövekedést ugyancsak éves összehasonlításban. További jó ütemű irányzatot feltételezve a kiskereskedelmi forgalom az év végére elérhette az 5500 milliárd forintot, ami 2000-hez képest 14 százalék körüli értéknövekedést és 5-6 százalék körüli volumennövekedést jelenthet. A forgalomnövekedést valószínűsíti az év vége közeledtével megindult, és kezdetben a múlt évihez hasonlóan bővülő lakossági vásárlás.
Átlagot meghaladó volt a forgalom volumenének emelkedése csaknem egész évben a textil-, ruházati- és lábbeli üzletekben, a kultur- és egyéb iparcikkeket árusító kiskereskedelmi üzletekben, valamint az iparcikk jellegű vegyes üzletekben. Szinte egész évben intenzív kereslet volt építőanyagokra, és ezt a kereskedelem megfelelő színvonalon ki is tudta elégíteni.
A kiskereskedelemben gépjármű- és üzemanyag-forgalom nélküli, összehasonlító áron mért teljesítménye nemzetközi egybevetésben is számottevően fejlődött. A szeptemberi kiskereskedelmi forgalom volumenindexe 2,9 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, ami magasabb az Európai Unióban mért, átlagosan 2,5 százalékos növekedésnél.
A kiskereskedelmi konjunktúra-felmérés eredményei szerint a vezető szakemberek a kiskereskedelem helyzetét és kilátásait összességében kedvezőnek ítélték 2001-ben. A szezonális hatások kiszűrésével ugyancsak növekvő konjunktúrát jeleznek a szakemberek. A kereskedők továbbra is jóval kedvezőbbnek ítélik a saját helyzetüket, kilátásaikat.
A karácsonyi időszakban a piacfigyelésbe bevont üzletekben a termékek széles köre olcsóbbodott. Előrejelzések szerint az áremelkedés a következő három hónapban a vizsgált termékcsoportok átlagában 1,9 százalékos lesz. A kereskedők várakozásait alapul véve feltételezhető, hogy 2002. januárban a tizenkét havi infláció 7 százalék közelében lehet.
A kereskedelemben 2001. szeptember 30-án 196 695 ezer vállalkozás működött, ezek 52 százaléka egyéni vállalkozás volt. Az év eleje óta mintegy 3800-zal gyarapodott a vállalkozások száma a kereskedelemben. Ezen belül szeptember végén, az év eleji állapothoz képest, háromezerrel több mikro- és kisvállalkozás működik.
A kereskedelmi társas vállalkozások 92,9 százaléka 9 főnél kisebb vállalkozás, tehát a kereskedelemben a mikro- és kisvállalkozás a meghatározó. Az adatok arra utalnak, hogy a nagyvállalkozások térnyerése ellenére mind az egyéni vállalkozások száma, mind a kis- és ezen belül is a mikrovállalkozások száma jelentős mértékben nem módosult.
Az eltelt év egészében a nemzetgazdaság összes működő vállalkozásainak csaknem egynegyede a kereskedelemben tevékenykedett. A fejlődés a vállalkozások számát tekintve töretlen volt, és ez a foglalkoztatás, illetve a munkanélküliség csökkentése szempontjából jó eredmény.
A KSH adatai szerint az országban 2001. szeptember 30-án több mint 159 ezer kiskereskedelmi üzlet, és mintegy 1500 kiskereskedelmi értékesítést folytató termelői borkimérés működött. Ez csaknem nyolcezerrel több üzlet, mint 2000. szeptember 30-án volt. A hálózat valamennyi térségben bővült, a legjobban Budapesten és a nagyobb városokban.
A bevásárlóközpontok megjelenése, erőteljes terjeszkedése és főképp vásárlói elfogadása nagymértékben átalakította a kereskedelem szerkezetét.
Budapesten 2001-ben 7, vidéken 12 bevásárlóközpont épült, összesen mintegy 260 ezer négyzetméter alapterülettel. A beruházások értéke megközelítette a 100 milliárd forintot.A fejlesztési irányokból megállapítható, hogy a bevásárlóközpontok építésének lendülete tovább folytatódik. A befektetők közül kiemelendő a Plaza Centers csoport, amely eddig a legtöbb bevásárlóközpontot építette fel, és a fejlesztési elképzelések ismeretében ez az irányzat a jövőben is folytatódni fog. A Plaza Centers az eltelt évben megkezdte a közepes nagyságú vidéki városok igényeinek megfelelő, 10 000-15 000 négyzetméteres bevásárlóközpontok létesítését.
A bevásárlóközpontok, jelentőségét jól szemlélteti, hogy az összes kereskedelmi forgalom 15 százalékát e központok bonyolítják le; a hazai építkezések 8 százaléka ilyen központok építésére jut; átlagosan száz lakosra több mint 14 négyzetméter jut a bevásárlóközpontok összes alapterületéből; a hipermarketeket is magukba foglaló bevásárlóközpontokban mintegy 40 ezer munkahely van. A nemzetközi beruházók úgy tekintenek az országra, mint támaszpontra a terjeszkedésükhöz a térség más országaiban.
A kereskedelmi szerkezet változásában számottevő elmozdulást jelzett a kis- és középvállalkozásokat tömörítő hazai beszerzési társulások fejlődése. Az 50 legnagyobb napicikk-kereskedelmi üzletlánc között a második és a harmadik helyet társulások - a CBA, a CO-OP HUNGARY Rt. - foglalják el. Az önállóan versenyképtelen kereskedelmi kisvállalkozások együttműködve képesek a multinacionális üzletláncokkal versenyezni, talpon maradni.
Biztató az is, hogy e társulások megkezdték üzleti kapcsolatok kiépítését határon túli szervezetekkel és vállalkozásokkal, és ez, a közvetlen üzleti lehetőségeken túl, segíti az EU-s követelmények és lehetőségek megismerését is.

A 2001. októberi kiskereskedelmi forgalom 499,9 milliárd forintot ért el. Ez az érték folyó áron 10,7%-kal, változatlan áron 6,4%-kal haladta meg az egy évvel korábbit. A használt cikkek kivételével minden egyes tevékenységcsoport forgalma növekedett az előző év októberéhez képest, ami többek között a jelentős bérkiáramlással állt kapcsolatban. Szeptemberhez képest a szezonálisan kiigazított kiskereskedelmi volumenindex 7,5%-os növekedést mutatott.

Az év első hét hónapjában kiemelkedő (16–25%), majd augusztus óta mérsékeltebb dinamikát mutató gépjármű- és járműalkatrész-kiskereskedelem értékesítési volumene októberben 11,7%-kal volt magasabb az elmúlt év azonos hónapjában mértnél.

A gépjárműüzemanyag-kiskereskedelemben októberben az év legdinamikusabb (7,8%-os) növekedését regisztrálták, ami részben a jelentősen csökkenő üzemanyag árak miatt következett be.
A nemzetközileg összehasonlítható (a gépjármű-, járműalkatrész- és üzemanyag-forgalom nélkül számított) adatok szerint a magyar kiskereskedelemi eladások volumene 2001 októberében 4,9 %-kal haladta meg az egy évvel korábbit, ami magasabb az Európai Unióban mért átlagos növekedésnél. A legfrissebb információk szerint, 2001 szeptemberében, a 15 EU-tagországban átlagosan 2,6 %-kal, az eurózóna országaiban 1,8%-kal nőtt a kiskereskedelmi forgalom volumene az előző év szeptemberéhez képest. A tagországok közül a legmagasabb növekedési ütemet az Egyesült Királyságban (6,5%) és Portugáliában (6,2%) regisztráltak, míg csökkent a forgalom volumene Olaszországban (–1,6%).

Októberben folytatódott (12,9%-kal) az előző hónapban megindult dinamikus bővülés a textil-, ruházati és lábbeli-kiskereskedelemben. Ez főként a ruházati üzletek jelentősebb forgalomnövekedésével magyarázható, a cipőüzletek forgalma nem nőtt az előző év azonos hónapjához képest. Ugyancsak dinamikusan bővült a kultúr- és egyéb cikkek üzleteinek (10,2 %), valamint az iparcikk jellegű vegyes üzleteknek (9,8%) a forgalma az előző év októberéhez képest.

A kiskereskedelmi forgalom közel egyharmadát alkotó élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelem forgalma az első tíz hónapban 4,4%-kal, októberben 4,2%-kal haladta meg az egy évvel korábbit.

A gyógyszer-, gyógyászatitermék-, illatszer-kiskereskedelem forgalma a júliusban, augusztusban, szeptemberben tapasztalt csekély mértékű növekedés, illetve stagnálás után ismét növekedést (3,6%) mutat az előző év októberéhez képest, így az év első tíz hónapjában 3,1%-os az átlagos növekedés.

A bútor-, műszaki- és vasáru-kiskereskedelem változatlan áron számított értékesítése az első tíz hónapban átlagosan 1,9%-kal, októberben 1,4%-kal növekedett.

Okóberben csak a használt cikkek forgalma maradt el (–14%) az előző év azonos hónapjában mért szinttől. Ebben az előző évi kiugróan magas októberi forgalom hatása tükröződik. Az előző hónapokhoz képest a használt cikkek forgalma emelkedést mutat.

Véleményvezér

Sok nagy okos már világháborút lát

Sok nagy okos már világháborút lát 

Az orosz ballisztikus rakéta bevetése egy teszt volt.
Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat

Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat 

A büntetés mértéke nevetséges.
Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo