Bizakodnak is, meg nem is a hazai vállalkozások

Törékenynek tűnik még a hazai gazdaság növekedése, bár a vállalatok belföldi és külföldi piaci helyzetének megítélése javulást mutat az MFB-indikátor 2013. tavaszi felmérés eredményeiben. Azonban, úgy tűnik, a vállalkozói szféra még nem bízik a tartós fellendülésben: a cégek a készletezésben, a forrásbevonásban és a humánerőforrás-fejlesztés terén egyaránt kivárnak. Komoly a kockázat, hogy a belföldi piac élénkülésének elmaradása a vártnál kedvezőtlenebb teljesítménnyel jár, ami alááshatja a beruházási elképzelések megvalósítását is.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az árbevétel alakulását a következő egy év során elsősorban a belföldi értékesítés határozza meg, ugyanakkor a cégek árbevételének fontos tényezője az exportorientáció mértéke: a kilábalás első hullámának nyertesei a nemzetközi versenyben is helyt álló vállalatok lehetnek. Ezt a látszólagos ellentmondást az magyarázhatja, hogy azok a vállalatok tudják majd az éledező belső keresletet kihasználni és növelni itthoni bevételeiket, amelyek a nemzetközi piacon is állják a versenyt. (Szakértők szerint már cégalapításkor gondolni kellene a későbbi export lehetőségekre.)

Szlovákia üzleti szemmel
Komoly perspektívája van a magyar vállalkozásoknak például a szlovák piacon. Már most is intenzív a határ menti együttműködés a két ország között, és az a cél, hogy ezek a kapcsolatok tovább erősödjenek – mondta a KIM államtitkára tavaly. A piacbővítési döntésekhez mindenekelőtt információkra van szükség. Az ezekhez a nélkülözhetetlen ismeretekhez való hozzájutást segíti a BKIK és a Piac&Profit Szlovákia üzleti szemmel című konferenciája.
Növekvő árbevétel, csökkenő eredmény?

A vállalatok több mint 40 százaléka növekvő árbevételről számolt be az elmúlt 1-2 hónapra visszatekintve, s hasonló arányban várnak növekedést a következő egy évben is. Ugyanakkor a cégek 44,8 százaléka az alaptevékenységéből származó eredményének zsugorodását volt kénytelen elszenvedni, s a következő egy év során több mint egyharmaduk csökkenő eredményekkel kalkulál.

Az árbevétel és az üzemi eredmény elmúlt 12 hónapos változása és várható alakulása a következő egy évben

Az elmúlt egy évben elsősorban a mikrocégek szenvedtek el jelentős versenyhátrányt, a közép- és nagyvállalatok relatív többségének nőttek a bevételei. Emellett a 0–9 alkalmazottal működő vállalkozások több mint felének csökkent az alaptevékenységéből származó nyeresége. A következő egy évben mérséklődhet a mikrovállalatok hátránya, legjobban teljesíteni pedig várhatóan a középvállalatok fognak.

Árbevétel és üzemi eredmény méret szerinti bontásban            változás az elmúlt egy évben                                                                 várakozás a következő egy évben

Finanszírozás
Ahogyan az elmúlt egy évben, úgy a következő során sem várható jelentős változás a vállalatok forrásoldali szerkezetében. Két vállalati körben komoly pénzügyi feszültségek alakulhatnak ki az elmúlt egyéves trendek alapján. Az első csoportba a rövid és hosszú távon adósságaikat egyaránt növelő cégek tartoznak (például élelmiszeripar, gépgyártás, kiskereskedelem), míg másodikra a hosszú távú kötelezettségeiket rövidre cserélő (elsősorban szolgáltató szektorbeli ágazatokba tartozó) vállalkozások a jellemzők.
A csökkenő nyereséggel szembesülő cégek több mint harmadának tovább romlott a pénzügyi helyzete. Ugyanakkor az eredményjavulást produkáló cégeknél a finanszírozási helyzet is kedvezőbbé vált. Elsősorban a rövid távú kötelezettségeiket csökkentő vállalkozások voltak képesek javítani a pénzügyi pozíciójukat. A forrásbevonási tervek függetlenek az üzemi eredményekre vonatkozó várakozásoktól, de a növekvő nyereséggel kalkuláló cégek nagyobb arányban terveznek beruházást.

A belföldi piac javulásával számolnak

A vállalatok 42,8 százalékánál csökkent a belföldi értékesítés az elmúlt egy év során, gyakorlatilag szektortól függetlenül. Ugyanakkor – az MFB-indikátor-felmérés történetében most először – a következő 12 hónapban a hazai eladások növekedését váró cégek aránya meghaladta azokét, amelyek visszaeséssel számolnak. Elsősorban az ipari ágazatok számára alakulhat kedvezőbben az értékesítési helyzet, a szolgáltató szektor nagyobb részében folytatódhat a visszaesés.

A belföldi értékesítés alakulása

 
Munkaerőpiac: stagnálás
Visszaigazolták a vállalati válaszok is a munkaerőpiac statisztikai adatok által jelzett stagnálását: a cégek 47,6 százaléka nem változtatott a foglalkoztatottak számán, s alig haladta meg az elbocsátásokat végrehajtók aránya az új munkatársakat alkalmazókét. A következő egy évben is a kivárás lesz jellemző: a cégek 61,9 százaléka nem tervez változást a jelenlegi munkaerő-állományban. A foglalkoztatási terveknek a hazai eladások emelkedése adhat lendületet: azokban az ágazatokban, ahol túlsúlyban vannak a belföldi eladások növekedésével kalkuláló cégek, ott nagyobb arányban tervezik a vállalatok a humánerőforrás bővítését.
A cégméret alapján a kisvállalatok teljesítettek a legjobban az elmúlt 12 hónapban, ami az elemzés szerint összefügghet azzal, hogy körükben minden negyedik javuló belföldi piaci helyzetről számolt be. A vállalati integrációban részt vevő mikro- és középvállalati szegmens számára is pozitív hatások várhatók: egyedül körükben jelenthet számottevő előnyt a beszállítói kapcsolatok megléte. A beszállítók kilátásai sokkal kedvezőbbek, mint a nem beszállítókéi.(A HITA beszállítói akadémiával segíti az érdeklődőket.)

A megrendelésekkel kapcsolatos várakozások alátámasztják a hazai eladások várhatóan kedvező alakulását. Ugyanakkor a készletek feltöltésére nem készülnek a cégek, vagyis nem bíznak még a hosszan tartó és jelentős fellendülésben. De utalhat ez arra is, hogy nincs pénzügyi erejük a raktározáshoz. A vállalatok többségének az elmúlt egy évben változatlanok maradtak a készletei, s 70 százalékuk a következő egy évet is hasonlóan látja.

Mérséklődhet a kínálati oldali árnyomás
Az elmúlt 12 hónapban – a kedvezőtlen időjárás miatt – a legnagyobb árnyomás az agráriumban volt, így az élelmiszeriparban is többségbe kerültek az áremelést végző cégek. A szolgáltató szektorban több cég csökkentette az árait, mint ahány megemelte. A következő 12 hónapra vonatkozó vállalati tervek a kínálati oldali árnyomás jelentős mérséklődését mutatják belföldön: a vállalatok nagyobb mértékben tervezik növelni külföldi értékesítési áraikat, mint a belföldieket. Az érezhetően mérséklődő inflációs várakozások továbbra sem mutatnak összefüggést sem a vállalatok saját eladási áraikkal kapcsolatos terveivel, sem a belföldi értékesítési volumenre vonatkozó várakozásaikkal. Az alacsony belföldi kereslet továbbra is korlátozza az árfolyamváltozás áthárításának lehetőségét: nincs egyértelmű kapcsolat az importbeszerzés aránya és a cégek árképzése között. Az árnyomás csökkenése az egész gazdaságot jellemzi.
Export: ismét növekedhet

Az export bővülését, illetve csökkenését váró cégek aránya közötti különbség – az utolsó három felmérés csökkenő trendje után – a 2011. őszi szintre emelkedett. A vállalati válaszok alapján a hazai export ismét növekedésnek indulhat. Az elmúlt 12 hónapra visszatekintve is többen számoltak be emelkedő kivitelről, mint ahányan visszaesésről. Az elhúzódó európai recesszió hatása érezhető a vállalati válaszokban is. A hazai cégek külföldi értékesítésének egyelőre az EU-n kívüli piacok adhatnak lendületet, nem a meghatározó hagyományos exportrelációk.

A készletek és megrendelések változása és várható alakulása az elmúlt, illetve elkövetkező 12 hónapban

A jelenleg nem exportáló vállalatok közül alig minden tizedik gondolkodik külkereskedelmi tevékenység beindításáról a következő egy évben. A külföldön jelenleg is értékesítő cégek közel kétharmada viszont várhatóan új piacokat is célba vesz, s elsősorban a hagyományos, európai relációk bővítésére törekszik.

A külföldi megrendelések és az exportértékesítés várt alakulása azonban gyenge összefüggést mutat, és ez kockázatot jelenthet a külföldi eladások várt bővülésével kapcsolatban. Az exportorientáció ugyanakkor meghatározó tényező: az árbevétel több mint negyedét exportból biztosító vállalatok nagy arányban számítanak a külföldi megrendelések növekedésére.

Fejlesztés – de miből?

A növekvő nyereség lendületet adhat a fejlesztéseknek, ugyanakkor a válaszok alapján a forrásbevonási tervekkel nem mutat kapcsolatot. A beruházási elképzelésekkel a cégek hosszú távú kötelezettségeinek várható alakulása sem mutat szoros összefüggést. Ez a belső forrásoknak a vállalati beruházások finanszírozásában játszott szerepének felértékelődését mutatja, de egyúttal a kockázatokra is felhívja a figyelmet.

A  beruházási tervek alakulása az üzemi eredmény várható alakulásának tükrében

 

Az eszköz- és forrásoldali tervek közötti különbség magyarázata lehet, hogy a rekordmagasságú beruházási szándék egyelőre még kiforratlan terveket takar, vagy hogy a cégek a fejlesztési költségek fedezésében a nem piaci, vissza nem térítendő – például európai uniós pályázati – forrásokat helyezik előtérbe. Ugyanakkor arra is rávilágít, hogy a belföldi piacok élénkülésének elmaradása a vállalkozások vártnál kedvezőtlenebb teljesítményén keresztül alááshatja a beruházási elképzelések realizálódását.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo