Bedőlt az évszázad biznisze

Olyan alacsony díjszinteken lehet konténereket Európába szállítani Kínából, amelyek a koronavírus okozta árrobbanást követően sokáig elképzelhetetlennek tűntek. Kétéves mélyponton vannak mind a tengeri-, vasúti és légi szállítási díjak. Különlegessége a helyzetnek, hogy szeptemberben általában emelkedni szoktak az árak, hiszen rengetegen ilyenkor indítják útjára a karácsonyi szezonra szánt árukat. 2022-ben viszont jelentősen alacsonyabbak a szeptemberi díjak, mint az augusztusiak.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

„A csökkenő tendencia nem most indult, viszont most estek be a díjak a lélektani 10.000 dolláros szint alá, így már 4 számjegyű dolláros árakkal találkozunk a full konténeres szállítások esetén tengeren" – avatott be Csépe Gábor, kínai import szakértő, a szállítmányozással foglalkozó Kimport ügyvezetője.

forrás: Kimport
forrás: Kimport

Mindezek oka a csökkenő kereslet. Az importőrök a válság kibontakozásával óvatosabbak, a szokásosnál kevesebb árut indítanak útnak, továbbá kevesebb az új belépő is, akinek most jut eszébe, hogy szeretne behozni valamit Ázsiából. Kivételek ez alól a slágertermékek, amelyek esetében a maszkok és a Covid tesztek helyét a napelem, a hőszivattyú, az inverter és a klíma négyese váltotta fel.

Mi történt pontosan a tengeri díjakkal?

A sokkolóan magas díjszintek kora a Covid-dal kezdődött 2020 első negyedévben. Az előtte 3-4-5 ezer dolláros díjakból néhány hónap alatt 6000, 8000, majd 10-12000 dolláros árakkal kellett szembesülniük az importőröknek. Ez a nagyméretű, olcsóbb termékeket kimondottan rosszul érintette, hiszen volt, hogy drágább lett a szállítási díj, mint maga a termék. 2021 második félévében érte el a csúcsot a díj, tavaly ilyenkor 15-16000 dollárba került hazahozni egy konténert a nagyobb kínai kikötőkből. Ehhez kiszámíthatatlan, több hónapos tranzitidő társult.

Csépe Gábor, kínai import szakértő (Fotó: Kimport)
Csépe Gábor, kínai import szakértő (Fotó: Kimport)

„Idén tavasszal már csökkent az összeg 12-14000 dollárra, majd nyáron 11-12000-es szinteken mozgott az ár. Ehhez képest most szeptemberben 7000-8500 dollár közötti díjakat kapunk, függően attól, hogy melyik hajótársaságtól kérünk ajánlatot. Továbbá elszoktunk tőle, hogy van szabad hely is, nem csak majd valamikor hetek, hónapok múlva fér fel a konténerünk valamelyik járatra. Mérsékelt javulást várunk a tranzitidőben is" – ismertette a szakember.

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo