Az állam fonja a Transelektro mentőkötelét

Válságmenedzsmentet, hitel átütemezést és bankok szindikátusának várható finanszírozását kapta és kapja meg a Transelektro nem kis részben az állam közreműködésével.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Mentőkötelet dob az állam az egyik legnagyobb hazai magánvállalatnak, a Transelektrónak, mely hosszú hónapok óta finanszírozási problémákkal küzd, s több hitelezője veszélyes helyzetet teremtett a mintegy ötezer embernek munkahelyet jelentő, elsősorban energetikai cégcsoportnak. Mivel a Magyar Fejlesztési Bankon keresztül részben hitelező, részben tulajdonos magyar állam is sok milliárd forinttal érdekelt a társaság sorsában, a gazdasági tárca vezetője hosszas előkészítés után január 20-án döntésre vitte a holding finanszírozásának ügyét. Kóka János és a Transelektro főtulajdonos elnöke, Székely Péter a bankokkal folytatott tárgyalások után a nyilvánossággal is ismertette - mint kiderült - a megmentés menetrendjét.

A miniszter nyilvánvalóvá tette, hogy a tulajdonosok, a kereskedelmi bankok és az állam képviselői abban érdekeltek, hogy mentőövet kapjon a Transelektro. Ezzel munkahelyek ezreit lehet megvédeni, kifizethetővé válnak a cégcsoporttal szembeni jogos követelések, s végső soron az állam bankjának, a Magyar Fejlesztési Banknak a befektetéseit is meg tudják óvni. A GKM olyan eljárást kezdeményezett, amilyen megfelel az Európai Unió normáinak, az úgynevezett megmentési és szerkezet-átalakítási módszer végén kormányhatározat, majd uniós vizsgálat esedékes még.

A magyar iparkultúra kiemelkedő vállalatának nevezte Kóka János az energetikai cégcsoportot, melynek piaci lehetőségei jelen pillanatban is biztatóak. A miniszter információi szerint a cégeknek 50 milliárd forint körüli élő rendelésállománya van, s bár a most kialakult helyzet több vásárlót elbizonytalanított, az is realitás lehet, hogy jócskán bővíthető a holding piaca. A miniszter éppen ezért felkérte az ITDH-t, valamint a minisztériumhoz tartózó gazdaságdiplomáciát, hogy milyen további külpiaci lehetőségekkel élhet a nagyvállalat.

A csoport teljes külső hitel- és tőkeállománya körülbelül 47 milliárd forintot tesz ki, ebből 22 milliárd forint - felerészt exporthitel formájú - állami pénz, vagyis ennyivel járult hozzá az állam a Transelektro működéséhez részben tulajdonosi minőségben is. Nem lejárt hiteleket takar a 22 milliárd forint, hanem a korábbi állami és kereskedelmi banki finanszírozást testesíti meg. Láthatóan ennél több pénzre van szükség - érvelt Kóka János -, hiszen a cég nehéz likviditási helyzetbe került. A megoldás rövid és hosszú távú programok végrehajtását igényli. A miniszter éppen ezért felkérte az MFB-nek és az Eximbanknak a vezetőit a transelektrós hitelek átütemezésére, s közölte: szükséges a kereskedelmi bankok hasonló lépéssorozata is. Emellett újabb, friss pénzzel is segítendő a cég működése. Kóka János világossá tette, hogy az újabb hitelezés előfeltétele a garanciális elemek számba vétele, különben felelőtlenség lenne további milliárdok Transelektróba való pumpálása. Hasonlóan elengedhetetlen a reorganizáció elindítása is a cégcsoportnál, s nem pusztán a pénzügyi feszültségek megszüntetése, hanem a holding hosszú távú életképessé tétele, fejlődése érdekében. Ehhez a tulajdonosok és a bankok hozzájárulása éppen úgy elengedhetetlen, mint a bankok aktív szerepvállalása. Az eredeti tulajdonosoktól tehát annak ígérete is kellett, hogy akár készpénzzel, akár a birtokukban lévő ingatlanportfolió terhére történő kötelezettségvállalás megengedésével is részeseivé válnak a pénzügyi megoldásnak. A már most tudható pénzügyi segítség első biztos része az Eximbanktól származó egymilliárd forintnyi friss likviditás elindítása, de ennél több pénzre, körülbelül 5 milliárdra van szükség azonnal. Ehhez több szereplőnek - beleértve a tulajdonosoknak és a bankoknak - a gyors megállapodására, garanciáinak megteremtésére van szükség. Az Eximbank egyébiránt főleg a meglévő vevői követelés faktorálását vállalja.

Azt is Kóka János jelentette be, hogy hétfőn, január 23-án egyfajta pénzügyi szindikátust alakítanak a kereskedelmi bankok. A konzorcium vezetője a Magyar Külkereskedelmi Bank, illetve annak elnöke, Erdei Tamás lesz. A hitelintézetek ekkor döntenek arról, hogy milyen egységes struktúrát kialakítva folytatják a Transelektro finanszírozását. A cégcsoport menedzsmentje - folytatta a miniszter - elfogadni volt kénytelen a bankok azon igényét, hogy válságmenedzsmentet neveznek a holding és cégei élére. Kóka János azt még nem tudta elmondani, hogy ki, illetve kik lesznek a feladattal megbízott személyek. A cégcsoport konszolidációján keresztül olyan eredményjavulást szándékozik eléretni a miniszter, hogy megérje felfuttatni a termelést. A cél, hogy a további megrendelés-állomány ne újabb veszteségeket, hanem nyereséget produkáljon. A kilábalási stratégia tehát konkrét reorganizációs tervvel egészül ki.

#page#

A Transelektro elnöke a válságos helyzet kialakulásának okait ismertette, kitérve arra az általános állapotra, hogy a magyar tulajdonú iparvállalatok alultőkésítettek. A hitelállomány mértékét Székely Péter nem tartotta rendkívülinek, hiszen a hasonló termékeket gyártó és exportáló - energetikai fővállalkozó - cégek az éves árbevételük többszörösét kitevő banki forrásokat vesznek igénybe. A Transelektro likviditási problémáit részben külső objektív okokra, részben belső, menedzsment okokra lehet visszavezetni, melyeket azonban nem részletezett az elnök. Azt viszont nagy biztonsággal állította, hogy főképp a minisztériumi tárgyalások eredményeként az átmeneti likviditási feszültségek megszűnhetnek. A hazai fejlesztési programok mellett a környező országokban esedékes beruházások bővülő piacot is feltételeznek, erőművek, transzformátorok, környezetvédelmi létesítmények növelhetik a rendelésállományt. De például trolikra vonatkozó opciókat is számon tart a BKV-tól a Transelektro.

A holding tulajdonosi köre az állami segítséggel együtt járó szigorúbb ellenőrzéssel, azzal, hogy a mostani helyzetben is finanszírozásra vállalkozó szervezetek, bankok folyamatosan és részletesen nyomon követik pénzük felhasználását. A minisztériumban, illetve a bankokkal létre jött egyezségtől azt is reméli Székely Péter, hogy az utóbbi hónapokban kialakult indokolatlanul rossz légkör is megszűnik, s nyugodt környezet erősítheti az üzleti bizalom helyre állítását a partnereknél. A főtulajdonos emlékeztetett rá, hogy volt olyan vevője a cégüknek, amelyiknek a képviselje már be is fejezte a 13 millió eurós szemétégetőről a tárgyalásokat, de a Transelektróról szóló negatív hírek miatt elbizonytalanodtak, s visszavonták a megrendelésüket. Azt a sajtóértesülést viszont cáfolta Székely Péter, hogy a MÁV-tenderen a kétszer harminc elővárosi motorvonat szállítási jogát megnyerő svájci Stadler cég, melynek magyarországi vállalkozótársa a Transelektro, megszakítaná a kapcsolatot partnerével. Egyelőre a Stadlernek és a MÁV-nak kell a szerződéseket - beleértve a mostanában esedékes banki finanszírozásra vonatkozókat is - megkötniük egymással, s csak utána lépnek életbe a Transelektróra vonatkozó passzusok, megrendelések. Ezért a holdingtól várt befektetés a MÁV Északi Járműjavítójába nem "elúszott", hanem még nem is volt esedékes. Székely abban is biztos, hogy sok külső jelentkező kész tőkével beszállni a Transelektro Csoportba, amint az konszolidálni tudja pénzügyi helyzetét. Vagyis végső soron nem az államtól és nem a bankoktól várható, hogy feltőkésítsék a céget. Amúgy pedig milliárdos kinnlévőségeket - szállítói tartózásokat - peres úton kísérel meg behajtani a társaság. A főtulajdonos szerint másfél év alatt rendeződhet a csoport sorsa.

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo