A párizsi tőzsdén jegyzett Atos Origin Európa harmadik legnagyobb informatikai szolgáltatója, éves árbevétele megközelíti a 3 milliárd eurót. 1994-ben bejegyzett magyarországi leányvállalata ma már 90 fővel mintegy 1,5 milliárd forint éves forgalmat produkál.
Az ügyvezető igazgató szerint ez még csak a „kezdet”: 2002 az informatikában az outcourcing éve lesz. Komáromy Péter úgy látja ugyanis, hogy a jelenlegi gazdasági folyamatok egyre inkább rákényszerítik a vállalatokat arra, hogy optimalizálják tevékenységüket, s ennek megfelelően a vállalati struktúrát és az ahhoz rendelt költségeket. A magyar cégek egy része – többségük leányvállalat – is elérkezett arra a szintre, hogy elgondolkodjék például azon, hogyan lehet fix költségből változó, használatarányos költséget csinálni.
Az informatikai költségek használatarányossá tételét belső csapattal megvalósítani majdnem lehetetlen. A megoldás: az outsourcing, az erőforrás-kiszervezés, vagyis az informatikai háttér üzemeltetését, karbantartását, fejlesztését külső szakértő cégre bízni.
Érdekes, töpreng el Komáromy Péter, hogy ma már föl sem merül az, hogy mondjuk az irodák takarítására saját dolgozókat alkalmazzanak; a biztonsági szolgálatot sem akarják a cégek házon belül megoldani. Az informatikai tevékenység kihelyezése azonban mind ez ideig „szent tehén” volt a többség számára. Sokuk csak a közvetlen számítástechnikai költségekkel számolt, nem kalkulált az esetleges kockázatokkal – mondjuk termeléskiesés okozta veszteségekkel –, az oktatási, továbbképzési ráfordításokkal, azzal pedig végképp nem, hogy a vállalati informatikai rendszer működtetése, fejlesztése milyen energiákat vesz el a főtevékenységtől; pedig a kiszervezéssel radikálisan csökken az informatikára fordított menedzsmentidő.
Persze közrejátszottak szubjektív okok is az outsourcing lassú elterjedésében: a vállalati IT-menedzserek nemritkán ellenezték a kiszervezést. Mára azonban többségük számára kiderült: szakmailag is vonzóbb lehet az a feladat, hogy meghatározzák és az informatikai szolgáltató számára „lefordítsák” saját cégük igényeit, ennek megfelelően előkészítsék az outsourcingszerződést, majd azok betartatásán őrködjenek. Ezekben a szerződésekben szigorúan meghatározott paraméterek szerinti tevékenységet vállal a szolgáltató – például garantált válaszidők, jól körülírt felelősségi körök –, s ha ezeket nem teljesíti, anyagi veszteség éri. Vagyis abban érdekelt, amiben az ügyfele: hogy a szolgáltatás színvonala jó legyen.
Lehet, hogy a kiszervezés adott pillanatban drágább, de ez nem azt jelenti, hogy nem éri meg, vallja az ügyvezető igazgató. A hatékonyság növekedése, a kockázatok csökkenése, a nagyobb rugalmasság olyan többlet, amiért érdemes áldozni. Nem beszélve arról, hogy az informatika mind több területet hódít meg a vállalaton belül; ma az összköltség 1–3 százalékát teszik ki az ilyen jellegű ráfordítások, és ez a hányad folyamatosan nő. Vagyis egyre többe kerül az információs technológia alkalmazása, s outsourcing nélkül lehet, hogy radikálisabb lenne a költségnövekedés, hiszen a hozzáértést jól meg kell fizetni, így az IT-szakemberek alkalmazásának költségei növekednek, a vállalaton belüli divíziók fenntartása viszont egyre kevésbé hatékony.
Nálunk – miként Európában is – ma még elsősorban a nagy cégek jelentik az informatikai outsourcing piacát. Az Atos Origin ügyfélkörét is a nagy nemzetközi cégek adják, többek között az ABN-Amro, az Akzo Nobel, a BNP Paribas, a Crédit Lyonnais, a FIAT, a Philips, a Shell, az Unilever, a Vivendi. Érdekes, hogy Amerikában más a trend: az alkalmazásszolgáltatást (ASP – application service providing) elsősorban a kicsik és közepesek veszik igénybe, s az önálló IT-divízió elsősorban a nagyokra jellemző.
Az Atos Origin jelmondata: „Turning vision into reality”. Valóra váltani az elképzeléseket, eredménnyé alakítani a célokat. Ez pedig napjainkban a vállalkozásoknak leginkább úgy sikerülhet, ha üzleti elképzeléseik megvalósításához segítségül hívják az információs technológiát és egy olyan céget, amely azt hatékonyan tudja működtetni.
Atos Origin
Information Technology Kft.
1119 Budapest,
Fehérvári út 84/A.
Tel.: (1) 382-1900
Fax: (1) 382-1958
8000 Székesfehérvár,
Berényi út 72–100., 38. épület
Tel.: (22) 514-800
Fax: (22) 514-801
www.hu.atosorigin.com
www. atosorigin.com
Atos Origin Information Technology Kft. - 2002: az outsourcing éve
A vállalati eredmények költségcsökkentéssel ma már egyre kevésbé javíthatók, sokkal célravezetőbb a hatékonyság növelése – állítja Komáromy Péter, az Atos Origin Kft. ügyvezető igazgatója. A hatékonyságot pedig igencsak javítja, ha egy cég informatikai rendszere flottul működik. Ez utóbbi eléréséhez a megfelelő eszköz az informatikai outsourcing, a számítástechnikai tevékenység kihelyezése. Márpedig a világ 33 országában jelen lévő, 27 ezer alkalmazottat foglalkoztató – 2000 őszéig a Philips tulajdonában levő –, francia–holland számítástechnikai szolgáltató cég egyik főprofilja éppen ez; a másik: egyedi informatikai rendszerek megtervezése és megvalósítása.
Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!
Vegyen részt és kérdezzen Ön is!
2024. november 28. 15:30
Véleményvezér
Sok nagy okos már világháborút lát
Az orosz ballisztikus rakéta bevetése egy teszt volt.
Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat
A büntetés mértéke nevetséges.
Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten
A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt
A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben
Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről
Az elmaradt reformok tragédiája.