Menedzsmentiskolai tananyaggá - oktatandó esettanulmánnyá - lényegülhet át az a költségcsökkentéssel kombinált "költséghelycsere", amelytől azt várják a vállalat tulajdonosai és vezetői, hogy a folyamatosan csökkenő veszteség záros határidőn belül megszűnik. Ez a stratégia - alkalmasint stratégiaváltás - a Malév sajátja, aktualitását pedig az adja, hogy március utolsó napjától kezdve az 50 éven át partner moszkvai seremetyevói repülőtér helyett az orosz főváros másik nagy - privát kézben lévő - légikikötőjének, a Domogyedevo nevűnek a szolgáltatásait veszi igénybe.
Az új szerződő fél révén annak növelhető meg az esélye, hogy az üzleti élet bővülését végre nem akadályozza a közlekedési infrastruktúra hiánya, azaz nem fékezi az elkövetkezőkben a távolabbi orosz városok, térségek üzleti köreinek, illetve magyar partnereiknek kapcsolatépítését egymás nehézkes elérése. Vagyis forgalmat generál a Domogyedevói Nemzetközi Repülőtéren elérhető közvetlen átszállási lehetőség az orosz belföldi járatokra, s az is, hogy az utasok kiszolgálása is kibír minden összehasonlítást a világ nagy légikikötőivel.
Veszteségek lefaragásának programja
A cég pénzügyi helyzetének következetes jobbítását, a veszteségmenedzselést szigorú program szerint irányító Malév-vezetés a Domogyedevóra váltást további üzletpolitikai szemponttal is indokolja. Azzal, hogy a két ország közötti - az erőteljes orosz fizetőképes kereslet okán döntően az onnan Magyarországra irányuló - idegenforgalomnak a bővülése képes az Európában mind több bizonytalansági tényezőt rejtő turizmus negatív kilengéseit ellensúlyozni.
- Akkor, amikor 2006-ban átvettük a céget, az üzemi eredmény mínusz tizenhatmilliárd forint volt - részletezi is a Piac & Profitnak nyilatkozó Leonov Péter Malév-vezérigazgató. - A múlt évben már sikerült kilencmilliárd forintra mérsékelnünk a veszteséget, noha 2007-ben még kényszerpályán haladtunk, hiszen jó időn át megörökölt menetrendek szerint kellett dolgoznunk. Az idén egymilliárdos, de lehetőség szerint annál is kisebb üzemi szintű veszteséget szeretnénk elérni, dacára annak, hogy a gazdasági környezet nem kedvez a légi közlekedési cégeknek, elegendő arra gondolni, hogy milyen mértékben drágult meg az üzemanyag.
A veszteségek lefaragásának programja tehát arról szól, hogy a Malév, miközben elérkezik oda, hogy a költségcsökkentés már a szolgáltatások minőségét károsítva mehetne csak tovább, olyan programokat hajt végre, amilyenekkel a bevételeit - idővel a nyereségét - tudja növelni. Új piacokat, új desztinációkat épít, szervez a már egy éve teljes jogú oneworld-tagként számon tartott vállalat, kihasználva azt, hogy meglehetősen otthonosan mozog Oroszországban és a FÁK-államokban részben saját jogon, részben airunionos érdekeltsége révén, élvezve az ebbe a szerveződésbe tömörült oroszországi légitársaságok üzleti kapcsolatainak előnyeit. (Kelet-Európában egy felmérés szerint a Malév a legjobb. )
Huszonöt százalékkal többen a businessosztályon
Szergej Rudakov, Domogyedevo vezérigazgatója éppen az első Malév-gép landolása alkalmával hozta nyilvánosságra, hogy a múlt évben már 19 millió utast csábítottak át - természetesen az őket utaztató légitársaságok révén - Seremetyevóról, mivel a sokkal könnyebb átszállás, a moszkvai belváros több(!) órával gyorsabb megközelíthetősége, a reptéri szolgáltatások minősége felértékelte az önmagát a moszkvai világvárosi beruházásokkal szinkronban fejlesztő Domogyedevót. Ebből a komoly üzleti értéket is jelentő "átpártolási" hullámból nem maradt ki a Malév.
- Most már az élénkülő üzletember-forgalmon is tetten érhető, hogy mind az orosz, mind a magyar gazdasági élet szereplői készek élni a két ország javuló politikai kapcsolatainak hozadékával - érvel a vezérigazgató. - Mérni tudjuk az üzleti utazások számának növekedését, az idei első két hónapban huszonöt százalékkal volt több az oroszországi járatainkra businessosztályra szóló jegyet váltó vendég, mint amennyi egy évvel korábban, szintén januárban és februárban. Lényeges, hogy nem tapasztaltunk semmiféle idegenkedést ebből a körből amiatt sem, hogy repteret váltottunk, már az első Domogyedevón landolt gépünkre minden helyet el tudtunk adni.
A Kelet és Nyugat kapujának is tekintett Domogyedevo a magyar cég számára is jól kihasználható, forgalomgeneráló lehetőségnek ígérkezik, s attól sem tartanak, hogy leértékelné a légitársaság más, "átszállásmentes" programját. Azt, hogy regionális célállomásokra közvetlenül indított járatokkal is el lehet jutni Budapestről Jekatyerinburgba már napjainkban is, a közeljövőben pedig további két térségbe.
Megjelent a Piac és Profit magazin áprilisi számában.