A „Blurred Lines: How FinTech is shaping Financial services” („Elmosódott határvonalak: hogyan alakítják át a fintech cégek a pénzügyi szolgáltatási szektort”) című elemzés az új technológiák pénzügyi szolgáltatási ágazatban való megjelenését és a piaci szereplőkre gyakorolt hatását vizsgálja. A cégvezetők 23 százaléka szerint üzleti tevékenységüket veszélyezteti a fintech vállalatok további előretörése.
A legnagyobb nyomás a bank- és pénzforgalmi szektorra nehezedik
A felmérés szerint a fintech cégek leginkább a banki és pénzforgalmi szolgáltatási szektort vették célba. A pénzeszköz-átutalási és pénzforgalmi ágazatban tevékenykedő válaszadók arra számítanak, hogy a következő öt évben akár piaci részesedésük 28 százalékát is elbukhatják a fintech cégek térnyerése miatt, míg a banki szakemberek 24 százalékos piacvesztéssel számolnak. Összehasonlításként: a vagyon- és eszközkezelési piacon a részesedés várható csökkenése nagyjából 22 százalék, a biztosítási szektorban 21 százalék.
A pénzügyi szolgáltató vállalatok kétharmada (67%) a fenyegetések közül a haszonkulcsra nehezedő nyomást sorolta első helyre, míg a második helyre a piaci részesedés csökkenése került (59%). A működési költségek innováció általi ugrásszerű csökkentése egyike azoknak az eszközöknek, amelyekkel a fintech cégek alacsonyan tartják a díjakat, így a haszonkulcs csökken, ami a díjüzletre fókuszáló piaci szereplőknek okoz komoly fejtörést. A felhő alapú platformokra való áttérés például nemcsak a beruházási költségeket csökkenti, hanem a folyó infrastrukturális kiadásokat is.
A blockchain lehetőségeit alábecsülik, és nem használják ki
Az üzleti folyamatoptimalizálási technológiák fejlődésében a következő ugrást a blockchain, egy a megosztott könyvelést (distributed ledger) lehetővé tévő technológia jelenti. (Itt olvashat róla részletesebben.) A PwC szerint a blockchain a jelenlegi profit poolok „felforgatásával” és az új, nagy hatékonyságú blockchain platformok tulajdonosai részére történő újraelosztásával gyökeresen átalakíthatja a jövőbeli versenypozíciókat a pénzügyi szolgáltatási szektorban. Bár ez nemcsak hatalmas költségmegtakarítást jelentene, hanem az átláthatóságot is jelentős mértékben növelné, a megkérdezettek mégsem sorolták a számukra legfontosabb kérdések közé.
„A blockchain és a distributed ledger alapon működő rendszerek kivételes lehetőséget nyújtanak a pénzügyi szolgáltató vállalatok számára, hogy átalakítsák üzleti tevékenységüket. Véleményünk szerint a blockchain technológia és felforgató hatásának meg nem értése jelentős kockázatot rejt a meglévő üzleti modellekre nézve, és azok a vállalatok, amelyek nem mérik fel kellően a hatásokat, a blockchain által kínált lehetőségeket és a kapcsolódó kockázatokat egyaránt alábecsülik.”
A PwC globális Blockchain csapata nagyjából 700 olyan céget talált, amelyek aktívak ezen a területen, közülük 150-re „érdemes odafigyelni”, 25 pedig valószínűleg vezető szerepet tölt majd be.
A fintech cégek és a jelenlegi piacvezetők előtt álló kihívások
A PwC felmérése azt mutatja, hogy a fintech cégekkel való leggyakoribb együttműködési forma a közös partnerség (32%), ami a PwC szerint azt jelenti, hogy a pénzügyi szolgáltató vállalatok még nem állnak készen arra, hogy teljes mértékben elköteleződjenek a fintech mellett. Arra a kérdésre, hogy milyen kihívásokkal találkoznak a fintech cégekkel való együttműködés során, a válaszadók az informatikai biztonságot (53%), a szabályozási bizonytalanságot (49%) és az eltérő üzleti modellt (40%) emelték ki.
A fintech cégek részéről a hagyományos piaci szereplőkkel való együttműködés során a három legnagyobb kihívás: a vállalatvezetési és vállalati kultúra különbözősége (54%), az eltérő működési folyamatok (47%) és a szabályozási bizonytalanság (43%) volt.
„A fintech kívülről változtatja meg a pénzügyi szektort. A PwC becslése alapján a következő 3–5 éven belül a fintech iparágba történő beruházások összértéke globálisan jóval meghaladhatja a 150 milliárd dollárt, a pénzintézetek és a technológiai vállalatok pedig egymást túllicitálva igyekeznek majd beszállni a versenybe. Amint a hagyományos pénzügyi szolgáltatások, a technológiai cégek és a telekom vállalatok közötti határvonalak egyre inkább elmosódnak, számos innovatív megoldás merül fel, és kétségkívül nincs egyszerű megoldás a fintech világában való eligazodásra” – teszi hozzá Kerekes Antal.
A PwC szakértői szerint a fintech iparág a hagyományos közvetítői szerepeket végképp túlhaladottá teszi. A pénzügyi szolgáltató vállalatok a pénzügyi rendszer közvetítőiként ugyan értékes szolgáltatást nyújtottak ügyfeleiknek, ezeket a funkciókat új, technológia által vezérelt üzleti modellek veszik át.