A terror hatása még az erős frank is

A 9/11 néven elhíresült tíz évvel ezelőtti New York-i terrortámadások hatása messzire nyúlik. Nem csak a svájci frank erősődése, de a videókonferenciák elterjedése vagy éppen a Biblia eladások növekedése is a számlájára írható.

Tíz év után már bizton állítható, hogy a 2001 szeptember 11-i terrortámadások visszavonhatatlanul megváltoztatták a világunkat. A politikában, biztonságban és az emberek lelkében bekövetkezett változások mellett az ikertornyok lerombolásának a gazdaságra is kétségbevonhatatlan és hosszú távú hatása volt. A 9/11 összefoglaló néven emlegetett merényletsorozat közvetlen kára 25 és 60 milliárd dollár között lehet, az összes hatás azonban ennél lényegesen nagyobb. Egy a terror gazdaságtanát vizsgáló német kutatás szerint a terrorfenyegetettség hosszabb távon extra adóhoz hasonló hatást gyakorol a gazdaságra.

A Német Gazdaságkutató Intézet szerint a közvetlen anyagi káron túl a terrortámadások számos kedvező gazdasági folyamatot fogtak vissza többek között azzal, hogy a Fednek és az Európai Központi Banknak milliárdos nagyságrendben kellett pénzt pumpálnia a bankrendszerbe, hogy ne fagyjanak be a pénzügyi piacok és ne álljon le a gazdaság vérkeringését biztosító hitelezés.

A svájci frank a nyertes 

Nem meglepő, hogy a terrorcselekményekre a dollár eséssel reagált - mindig így van ez, ha Amerika nehéz helyzetbe kerül. A hirtelen esés azonban hosszú távú trendnek bizonyult az évek során. A tíz évvel ezelőtt 300 forint körüli forinthoz viszonyított árfolyam mára tartósan 180 forint körülire gyengült. A befektetők hajlandósága változásának az arany (ami még mindig jó befektetés), olaj és nem utolsó sorban a svájci frank lett a nyertese.

A 2000-es dotcom lufi után a Fed alacsony kamatokkal igyekezett felpörgetni a gazdaságot. A terrorcselekmények után még inkább meggyöngült az amerikai gazdaság, amire az amerikai jegybank újabb 0,5 százalékos kamatcsökkentéssel reagált. Ez a politika ágyazott meg egy, a Figyelő által megkérdezett szakértő szerint később az ingatlanpiaci boomnak, amely a mostani gazdasági válság kirobbanásáért felelős. Ha közvetetten is tehát, de a New York-i World Trade Center két toronyépületét és a washingtoni Pentagont ért terrortámadás hatásait ma is a saját bőrükön érzik az emberek.

Közvetett hatások 

Közvetlen vállalati hatásokat nehéz lenne mérni, annyi azonban bizton állítható, hogy a terrorizmus reflektorfénybe kerülésével a magasabb kockázatok minden termék és szolgáltatás árába beépültek. A terrortámadások után a legnagyobb teher természetesen a biztosítókra hárult, a német kutatás ezt 50 és 80 milliárd dollar közötti összegre becsüli. Ennek nagy részét a viszontbiztosítók állták, köztük számos nagy európai cég, 9/11 gazdasági hatása így messze túlnyúlik a határokon.

 A 9/11 óta rendszeresített biztonsági intézkedések miatt például emelkedett a repülőjegyek ára, a reptereken, kikötőkben, pályaudvarokon és közúti határátkelőknél bevezetett, minden korábbinál alaposabb vizsgálatok pedig tartósan lassítják, így végeredményben drágítják a személy- és áruszállítást - mondja Tilman Brück, a berlini Német Gazdaságkutató Intézet (DIW) munkatársa. Természetesen a hadiiparban érdekelt és biztonságtechnikával foglalkozó vállalkozások teljesítménye pozitív irányú elmozdulást mutatott. A repüléstől való félelem és az utazási költségek emelkedése átvitt hatást gyakorolhatott más iparágak teljesítményére is, így indult fejlődésnek például a mára teljesen bevett dolognak számító céges tele- és videókonferenciák piaca.

Ennél talán meglepőbb, hogy a statisztikák szerint a katasztrófa után több fogyott az alapvető élelmiszerek mellett bizonyos luxustermékekből is, amit a szakértők a világvége hangulattal okolnak - az emberek élvezetekre költötték megtakarításaik egy részét. De több fogyott például Bibliából is.

A cikkben felhasznált fotókat Fényes Gábor készítette.

 

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo