A TÁRKI és az M&H szövetsége

Kikbôl lettek a tôkések? Milyen aktívak a magyar férfiak? Mit jelent ma szkizofrénnek lenni? Ez a három kérdés meglehetôsen eltérô témákat feszeget, ami közös bennük: hogy a kutatásokat a TÁRKI Rt. és az M&H Communications közösen végezte el.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A TÁRKI szakmai-kutatói rangját, az M&H Communications stratégiai kommunikációs know-howját biztosította. A kiemelkedôen sikeres közös munkák eredményeképpen a két cég 2001. végén úgy döntött: tovább erôsíti az együttmûködést, immár formális és intézményesen is kimondott konzorcium keretében. A cél – miként az említett példák is mutatják - nagy társadalmi érdeklôdésre számot tartott kutatások, sorozatszerû végrehajtása és publikálása.

Kikbôl lettek a tôkések?
Az 1997-ben végzett kutatás célja az akkori újdonsült magyar gazdasági elit céljainak és attitûdjének vizsgálata volt, valamint annak felmérése, hogy hogyan érzékeli ez a társadalmi osztály saját környezetét, hogyan reagál a politikai változásokra, milyen környezetet tart a maga és vállalkozása számára elônyösnek, és milyen önképet alakított ki. A kérdezettek köre nehezen definiálható, így a kutatás során gazdasági és országos napilapok listái alapján határozták meg a célcsoportot és a “hógolyó technika” alapján további ajánlások segítségével bôvítették: összesen 635 lehetséges kérdezettbôl, 331 használható választ kaptak.
Sikerük titkaként a válaszadók 95 százaléka a saját személyes adottságait és szakértelmét említette, 50 százalék a rendszerváltozás nyújtotta új lehetôségeket, és a ‘80-as években virágzó második gazdasági hullámot emelte ki. A kérdezettek tizede az általa vezetett cég privatizációja során jutott tulajdonhoz, harmada kedvezményes kölcsön segítségével. A válaszadók általános szkepszist mutattak a törvényi-intézményi keretekkel kapcsolatban: a bíróságokban bíztak, a rendôrségben kevésbé. A legnagyobb bizalmatlanság a kormányt övezte. A legnagyobb igény a törvények betartatására vonatkozóan merült fel, annak ellenére, hogy a vállalkozók saját vállalkozásukkal kapcsolatban kevésbé határozottak: 62 százalék “lehetetlennek” tartotta az akkori törvények maradéktalan követését.
Bár a vállalkozók nagyobbik része kifejezetten vállalkozás-ellenesnek tartotta a kormányt, két harmaduk vállalta a hosszú távú tervezés rizikóját. A bôvülô társadalmi-gazdasági szakadékot a vállalkozók nem tartották a legfontosabb problémának, ugyanakkor nagy részük érzékelte a feléjük irányuló ellenségességet. Az ideális önkép három legfontosabb tényezôje a kockázat vállalás, kulturális és mûvészeti szponzoráció és piaci megalapozottság volt.

Milyen aktívak a magyar férfiak?
A magyar férfiak még a hatvanon túl is lényegesen aktívabbak amerikai társaiknál: átlag havonta 2-3-szor, de a korosztály fele hetente vagy ennél is többször él nemi életet. Ugyanakkor negyedük szenved korai magömlésben, 10 százalékuk valamilyen potencia zavarban. Ennek ellenére az 1999-ben végzett kutatás konklúziójában levonja azt a következtetést, hogy a magyar társadalom (férfiak-nôk egyaránt) álszent és bigott, a potencia problémát nem egészségügyi kérdésként, hanem a “szekrényben lévô és onnan idônként kiesô csontvázként” kezeli. A potencia zavarban szenvedô férfiak 50 százaléka nem költ betegségére, mondván “inkább ingyenes „házilagos" eljárásokat alkalmaz”. A kérdezettek harmad része nem pontosan ismeri betegségét és következményeit. Következésképpen sem a gyógyszeres kezelésnek, sem az erre szakosodott egészségügyi intézményeknek nincs perspektívája, annak ellenére, hogy e nélkül a jelenleg “divatos” családpolitikai intézkedések sem tudják a csökkenô magyar népesség problémáját megoldani.

Mit jelent ma szkizofrénnek lenni ?
Ma, a nemzetközi adatokkal megegyezve, a magyar lakosság egy százaléka szkizofrén. A betegség akut fázisában hallucinációk, téves eszmék, megváltozott érzelmek és viselkedés jelentkezhet. A szkizofrén betegek társadalmi-gazdasági-egészségügyi helyzetének felmérése céljából készítette az M&H Communications és a TÁRKI a kutatást 2001 nyarán. A téma és a megkérdezett csoport érzékenysége miatt a felmérést beteg szervezeti aktivisták végezték.
A kérdezettek adatai tükrözik marginalizálódásukat, a munkából való nagymértékû kiesésüket, családi kapcsolataik szegényebb voltát. A betegség okozta hátrányokért a betegség okozta stigmatizáció mellett a rehabilitációs lehetôségek hiányos volta is felelôs. A kérdezettek a gyógyulást jelölik meg legfôbb személyes céljuknak. Ehhez a többnyire jónak ítélt gyógyszeres kezelés mellett a rehabilitációtól és a pszichoterápiától várnak elsôsorban segítséget. Nagyobb igényük van a közösségi ellátási formákra, különösen a védett munkahelyekre, lakhatási lehetôségekre, házi gondozásra. A “három kívánság” címû kérdés ciklusból kiderül, hogy mi az ami legfontosabb és egyben a legkevésbé biztosított a szkizofréniában szenvedôk számára: az egészség, a család és a munkahely.
Miltényi Eszter

Véleményvezér

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.
Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján 

Szépen gazdagodnak a NER vitézek.
Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek

Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek 

A lengyelek hírét sem hallották az ukrán maffiának.
Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja

Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja 

Okosabbak maradtak volna, ha csendben maradnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo