A német ambíciók a régiek

Veres: a BAA Budapest Airportban lévő érdekeltségének potenciális vevője köteles átvállalni a BAA által 2005 decemberében aláírt kötelezettségeket.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A magyar kormány ragaszkodik a Ferihegyi Repülőtér értékesítésekor, 2005-ben a BAA-val megkötött szerződésben foglaltak teljesítéséhez - mondta el Pichler Ferenc, a Pénzügyminisztérium szóvivője az MTI-nek. A szóvivő a Budapest Airport új tulajdonosjelöltjét, a német Hochtiefet illetően csak annyit közölt, hogy a cég, illetve a Pénzügyminisztérium képviselői "beszélő viszonyban" vannak egymással.
Oravecz Péter, az ÁPV ZRt. kommunikációs igazgatója az MTI-nek úgy fogalmazott: amennyiben a felek között megszületik a megállapodás, a tranzakcióhoz vélhetően a magyar állam jóváhagyására is szükség lesz. Sajtóértesülések szerint a szerződés aláírását a jelenlegi és az új tulajdonos között hátráltatja, hogy a Hochtief szeretne lazítani a privatizációs szerződésben meghatározott fejlesztési terveken és kötelezettségeken, amihez a magyar kormány hozzájárulása is szükséges.
A BAA összesen 465 milliárd forint tranzakciós értéken jutott 2005 decemberében a Budapest Airport Zrt. 75 százalék mínusz egy szavazatához, a repülőtér 75 éves üzemeltetési jogához, továbbá a tevékenységhez szükséges állami tulajdonú eszközökhöz. A tulajdonos ezen kívül vállalta, hogy a vagyonkezelés 75 éve alatt az éves bevétel 0,5 százalékát, de minimum 750 ezer eurót fizet a Kincstári Vagyoni Igazgatóságnak.

A tranzakciós szerződésben a BAA 260,6 millió euró fejlesztést és beruházást vállalt 2011-ig, amelyek nem teljesítése esetén kötbért kell fizetnie. Erre - a vagyonkezelői szerződés szerint - 75 millió euró bankgaranciát kellett letennie a vevőnek.
Miután a spanyol Grupo Ferrovial által vezetett konzorcium júniusban megszerezte a BAA-t, új stratégiát dolgozott ki, amely a BAA nagy-britanniai repülőtereire összpontosít a cég nemzetközi érdekeltségei helyett. A BAA tavaly októberben jelentette be, hogy értékesíti a BA ZRt.-ben meglévő érdekeltségét. A vevőjelölt, a német Hochtief maga is pályázott a Budapest Airport megvásárlására még 2005-ben, akkor másodikként végzett a pályázaton, 406 milliárd forintos ajánlati árral. A BAA és a Hochtief között jelenleg is folynak a tárgyalások a tulajdonosváltás részleteiről. Az előzetes megállapodás megkötését követően a Hochtief AirPort ügyvezetője, Reinhard Kalenda elmondta, hogy a Ferihegyi Repülőteret Magyarország hosszú távú előnyére kívánják erősíteni és fejleszteni. Hozzátette: "a privatizációs eljárásban való részvételünk során ambiciózus terveink voltak a repülőtér növekedésére és fejlesztésére, és ezek az ambícióink továbbra is élnek".

Korábban Veres János pénzügyminiszter is nyilvánvalóvá tette, hogy a BAA Budapest Airportban lévő érdekeltségének potenciális vevője köteles átvállalni a BAA által 2005 decemberében aláírt privatizációs szerződésben rögzített beruházásra, fejlesztésre, növekedésre és munkavállalói jogokra vonatkozó kötelezettségeket.
Az Európai Bizottság mint versenyfelügyelet tavaly év végén hagyta jóvá, hogy a legnagyobb német építőipari vállalat, a Hochtief repülőtér-üzemeltető egysége, továbbá a német állami Kreditanstalt für Wiederaufbau pénzintézet és a kanadai Caisse de Dépot et Placement du Québec konzorciuma megvegye a Budapest Ferihegy Nemzetközi Repülőtér Üzemeltető Rt. (Budapest Airport) 75 százalék mínusz egy szavazat tulajdonrészét a brit BAA Plc repülőtér-üzemeltetőtől. A konzorciumban a Hochtief AirPort GmbH részesedése közel 50 százalékos.
A Hochtief 1997 óta foglalkozik repülőtéri befektetésekkel és azóta Hamburg, Düsseldorf, Athén, Sydney és Tirana repülőterében szerzett részesedést.

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo