A német ambíciók a régiek

Veres: a BAA Budapest Airportban lévő érdekeltségének potenciális vevője köteles átvállalni a BAA által 2005 decemberében aláírt kötelezettségeket.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A magyar kormány ragaszkodik a Ferihegyi Repülőtér értékesítésekor, 2005-ben a BAA-val megkötött szerződésben foglaltak teljesítéséhez - mondta el Pichler Ferenc, a Pénzügyminisztérium szóvivője az MTI-nek. A szóvivő a Budapest Airport új tulajdonosjelöltjét, a német Hochtiefet illetően csak annyit közölt, hogy a cég, illetve a Pénzügyminisztérium képviselői "beszélő viszonyban" vannak egymással.
Oravecz Péter, az ÁPV ZRt. kommunikációs igazgatója az MTI-nek úgy fogalmazott: amennyiben a felek között megszületik a megállapodás, a tranzakcióhoz vélhetően a magyar állam jóváhagyására is szükség lesz. Sajtóértesülések szerint a szerződés aláírását a jelenlegi és az új tulajdonos között hátráltatja, hogy a Hochtief szeretne lazítani a privatizációs szerződésben meghatározott fejlesztési terveken és kötelezettségeken, amihez a magyar kormány hozzájárulása is szükséges.
A BAA összesen 465 milliárd forint tranzakciós értéken jutott 2005 decemberében a Budapest Airport Zrt. 75 százalék mínusz egy szavazatához, a repülőtér 75 éves üzemeltetési jogához, továbbá a tevékenységhez szükséges állami tulajdonú eszközökhöz. A tulajdonos ezen kívül vállalta, hogy a vagyonkezelés 75 éve alatt az éves bevétel 0,5 százalékát, de minimum 750 ezer eurót fizet a Kincstári Vagyoni Igazgatóságnak.

A tranzakciós szerződésben a BAA 260,6 millió euró fejlesztést és beruházást vállalt 2011-ig, amelyek nem teljesítése esetén kötbért kell fizetnie. Erre - a vagyonkezelői szerződés szerint - 75 millió euró bankgaranciát kellett letennie a vevőnek.
Miután a spanyol Grupo Ferrovial által vezetett konzorcium júniusban megszerezte a BAA-t, új stratégiát dolgozott ki, amely a BAA nagy-britanniai repülőtereire összpontosít a cég nemzetközi érdekeltségei helyett. A BAA tavaly októberben jelentette be, hogy értékesíti a BA ZRt.-ben meglévő érdekeltségét. A vevőjelölt, a német Hochtief maga is pályázott a Budapest Airport megvásárlására még 2005-ben, akkor másodikként végzett a pályázaton, 406 milliárd forintos ajánlati árral. A BAA és a Hochtief között jelenleg is folynak a tárgyalások a tulajdonosváltás részleteiről. Az előzetes megállapodás megkötését követően a Hochtief AirPort ügyvezetője, Reinhard Kalenda elmondta, hogy a Ferihegyi Repülőteret Magyarország hosszú távú előnyére kívánják erősíteni és fejleszteni. Hozzátette: "a privatizációs eljárásban való részvételünk során ambiciózus terveink voltak a repülőtér növekedésére és fejlesztésére, és ezek az ambícióink továbbra is élnek".

Korábban Veres János pénzügyminiszter is nyilvánvalóvá tette, hogy a BAA Budapest Airportban lévő érdekeltségének potenciális vevője köteles átvállalni a BAA által 2005 decemberében aláírt privatizációs szerződésben rögzített beruházásra, fejlesztésre, növekedésre és munkavállalói jogokra vonatkozó kötelezettségeket.
Az Európai Bizottság mint versenyfelügyelet tavaly év végén hagyta jóvá, hogy a legnagyobb német építőipari vállalat, a Hochtief repülőtér-üzemeltető egysége, továbbá a német állami Kreditanstalt für Wiederaufbau pénzintézet és a kanadai Caisse de Dépot et Placement du Québec konzorciuma megvegye a Budapest Ferihegy Nemzetközi Repülőtér Üzemeltető Rt. (Budapest Airport) 75 százalék mínusz egy szavazat tulajdonrészét a brit BAA Plc repülőtér-üzemeltetőtől. A konzorciumban a Hochtief AirPort GmbH részesedése közel 50 százalékos.
A Hochtief 1997 óta foglalkozik repülőtéri befektetésekkel és azóta Hamburg, Düsseldorf, Athén, Sydney és Tirana repülőterében szerzett részesedést.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo