A MÁV kizárta a németet, győztesnek hirdette a svájci gyártót

Győzött a Stadler, bukott a Bombardier - immáron a szerződést sürgeti a svájci cég, amelyik ígéri: tartós, hosszú távú együttműködést vállal a Transelektróval.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Másodszorra is megnyerte ugyanazt a megbízást a Stadler Rail AG:  a MÁV Rt. a svájci cégnek ítélte oda az üzletet az elővárosi motorvonatok szállítására és üzemeltetésére. Ez a június 1-én közzé tett bejelentés ugyanazt jelenti, mint a március közepén is bejelentett elsőség, amelyet azonban akkor a Közbeszerzési Döntő Bizottság érvénytelenített. 

A másfél hónappal ezelőtti stop óta a két legérdekeltebb fél, a Stadler Rail AG, valamint a második helyre kényszerült német Bombardier folyamatos nyilatkozat háborút folytatott egymással, s eközben a verseny sem állt le közöttük: pro és kontra lefelé mentek az árakkal. A svájciak azt is a szemére vetették a döntőbizottsági kifogást benyújtó Bombardier-nek, hogy húzza az időt, a MÁV pedig, bár nem élt jogorvoslattal, de közzé tette, nem ért egyet a Közbeszerzési Döntő Bizottsággal. Volt egy rövid idő, amikor úgy nézett ki, sem a Stadler, sem a Bombardier nem jut egyről a kettőre a háborúskodással, s a francia Alstom, a verseny eredetileg harmadik helyezettje szerezheti meg a megbízást. De ez az ex-lex állapot azért nem tartott sokáig, a két ténylegesen versengő cég árajánlatokkal előállva teljesen élessé tette a verseny, azaz annak június 1-ig tartó második menetét.  Egy hete ismét nyilatkozatok láttak napvilágot, a Stadler egészen odáig ment, hogy ellenfele ajánlatát egyszerűen komolytalannak minősítette, s leszögezte: a németek megsértették a pályázati kiírást, a közbeszerzési törvényt és a verseny tisztaságát.

Június 1-én a MÁV-székházban lezajlott eredményhirdetés során a vasúttársaság nem második helyezettnek, hanem a versenyből kizártnak tekintette Bombardier-t. A németek olyan úgynevezett keresztfinanszírozásos árszorzót alkalmaztak az ár meghatározásánál, amellyel irreális végeredményhez jutottak, pontosabban: komolytalan árajánlatot tettek.

Azaz a csaknem 130 milliárd forintos, kétszer harminc motorvonatról szóló üzletet a Stadler nyerte el. Sőt az üzlet maga is létre jön, a MÁV ugyanis nem áll el a beszerzéstől, illetve nem áll elő csak mozdonyvásárlásról szóló - nemrégiben megszellőztetett - tervével. Időközben a Stadler cég és magyar konzorciális partnere, a Transelektro már kommentálta is a MÁV június 1-én délben közzétett eredményhirdetését.

A Piac & Profithoz eljuttatott Stadler-közlemény szerint  A MÁV első lépésként 30 négyrészes FLIRT (Flinker Leichter Innovativer Regional Triebzug) típusú motorkocsit vásárol, további 30 vonatra vonatkozó opcióval. A nagyon szoros gyártási határidő miatt a Stadler a szerződés mielőbbi aláírására törekszik. És reméli, hogy a vesztes Bombardier által eddig folytatott időhúzási taktika - amely az egész eljárást csak drágábbá és hosszadalmasabbá teszi - nem veszélyezteti a szerződés gyors aláírását, valamint azt, hogy a FLIRT vonatok minél hamarabb a magyar utasok rendelkezésére állhassanak. A Stadler tervei között az is szerepel, hogy a Ganz Transelektróval együtt Magyarországról kiindulva további közép- és kelet-európai pályázatokon vesz részt. A motorvonatok gyártásának svájci részaránya induláskor mintegy 75%. A 30 vonatból 15-öt összeszerelt állapotban szállítanak Bussnangból Magyarországra. A további 15 vonat esetében a felépítményt, valamint a futóműveket Svájcban gyártják, a végösszeszerelés viszont már Magyarországon, a Ganz Transelektro Közlekedési Rt. koordinálásával történik. A magyar hozzáadott érték aránya a karbantartással együtt - amelyhez a Stadler a motorvonatok karbantartására szolgáló szervizközpontot épít - az induló 20 százalékról 40 százalékra emelkedik majd. A beruházás megvalósulásával 2250 magyar munkahely jön létre. Az új vonatokat a Budapest-Székesfehérvár, Budapest-Pusztaszabolcs, és Budapest-Tatabánya vonalon kívánják közlekedtetni.

Véleményvezér

A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára

A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára 

A munkavállalók a lábukkal szavaznak.
Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo