- Készített-e a közelmúltban a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara állásfoglalást az adóterhek csökkentésével kapcsolatban?
- Magyarországon a kis- és középvállalkozások a foglalkoztatottak kb. kétharmadát foglalkoztatják és a GDP közel 50%-át adják. A kis- és középvállalkozói szféra a kamarai rendszerben is jelentős súlyt képvisel, érdekeik megjelenítésére az MKIK Elnökségének tanácsadó, döntés-előkészítő testületeként Kis- és Középvállalkozói Kollégium működik, ahol valamennyi területi kamara képviselteti magát. A Kollégium – az MKIK kutatói hátterére támaszkodva – folyamatosan figyelemmel kíséri a kisvállalkozások helyzetét, javaslatokat, szakmai koncepciókat dolgoz ki a kormányzat, a törvényalkotók számára. Több területen – legutóbb például a repi-adó vagy az árfolyamsáv szélesítés kérdésében, illetve a gazdaságélénkítő kormányzati program megalkotásánál – sikeresen képviselte a kis- és középvállalkozói szféra érdekeit.
Az MKIK Kis- és Középvállalkozási Kollégiuma legutóbb ez év októberi ülésén tekintette át a kis- és középvállalkozások helyzetét, állásfoglalást készített e vállalkozói kör gazdasági környezetét érintő kormányzati intézkedésekről, valamint rövid és hosszú távú javaslatokat dolgozott ki támogatásuk érdekében. A Kollégium, elismerve a szféra erősítésére, fejlesztésére vonatkozó kormányzati erőfeszítéseket úgy foglalt állást, hogy a kisvállalkozások lehetőségeinek bővítésére, versenyhelyzetének javítására a jövőben is kiemelt figyelmet kell fordítani, tekintve, hogy a globalizációs, a tőkekoncentrációs folyamatok legérzékenyebben e kört érintik. Támogatásuk érdekében a Kollégium az alábbi javaslatokat fogalmazta meg:
A befektetések, beruházási célú megtakarítások adómentes, kumulálható ösztönzése az adórendszeren keresztül, ezzel egyidejűleg a jelenlegi beruházási kedvezmény további bővítése, az értékhatár megemelése, már rövid távon is.
A vállalkozói adózás egységesítése, azaz egységes vállalkozói adótörvény bevezetése.
Az alacsonyabb értékű beruházások adórendszeren keresztüli támogatása.
A mainál magasabb amortizációs kulcsok alkalmazhatósága, amortizáció-ági fejlesztési forrás képzése.
A kisvállalkozások bizonyos körének teljes adómentessége.
Az osztalékadó-kulcsok egységesítése.
A likviditási problémák csökkentése érdekében az áfa visszaigénylés egyszerűsítése és gyakoriságának növelése.
Minél több adónem összevonása.
Az egészségügyi hozzájárulás eltörlése, de legalább csökkentése.
Fentiek mellett azonban szükség van:
A kis- és középvállalkozások átmeneti likviditási problémáinak kezelésére hitel- és garanciarendszer keretében új konstrukciók működtetésére. Ilyen például az MKIK és a VOSZ által bevezetésre javasolt vállalkozói hitelkártya, a hozzá kapcsolódó költségvetési kamattámogatásról most folynak a tárgyalások.
A támogatási rendszerben a Széchenyi-terv pályázati rendszerének folyamatosan a vállalkozók számára kedvezőbb módosítására, új pályázatok meghirdetésére, a saját forrás előírás könnyítésére, a támogatás mértékének és összeghatárának emelésére, mindenekelőtt a kisvállalkozásoknál.
a mikor- kis- és középvállalati besorolás alapját képező létszám és árbevétel határokat emelni lenne szükséges ahhoz, hogy a Magyarországi középvállalkozási réteg jelentkezhessen az élő támogatási formákra
Ez év áprilisában készült el az MKIK Gazdaság és Vállalkozáselemző Intézetének tanulmánya az áfa-kulcsok csökkentésének lehetőségéről. Az adókulcsok csökkentésével szemben az a leggyakrabban említett érv, hogy az adóbevételek mérséklődése az államháztartási hiány emelkedését okozza, ha csak nem kerül sor más adónemek mértékének emelésére, vagy a kiadások hasonló mértékű csökkentésére. 2001-ben kivételes helyzet állt elő azzal, hogy az áfa bevételek jelentősen meghaladták az eredetileg tervezettet. A költségvetés vártnál kedvezőbb helyzete lehetőséget nyújt az áfa kulcsok 3-4%-pontos csökkentésére anélkül, hogy a makrogazdasági egyensúlyt veszélyeztetné, nem vezetne a tervezettnél nagyobb költségvetési hiányra, az inflációt viszont tovább mérsékelné.
- Milyen szinten, milyen érdekképviseletekkel összefogva kíván az MKIK a jövőben együtt dolgozni? Milyen módon próbálja a vállalkozások érdekeiket érvényesíteni az adóterhek (ideértve az adminisztrációs terheket is) csökkentése terén?
- Az MKIK együttműködési megállapodást írt alá a Gazdasági és az Oktatási Minisztériummal.
A GM-MKIK megállapodás a többi között a gazdaság általános fejlesztésére, általános érdekeinek előmozdítására irányul. Ennek keretében az MKIK feltárja és összefoglalja a vállalkozásokat, különösen a kis- és középvállalkozásokat érintő problémákat, javaslatokat készít azok megoldására.
Az MKIK részt vesz a GM adókkal, adminisztrációs kötelezettségekkel foglalkozó bizottságaiban, amelyekben részletesen kifejti álláspontját és javaslatait, ezeknek keretében is mód nyílik a nagyobb érdekképviseletekkel történő egyeztetésre. Ilyen bizottságok:
a Gazdasági Tanács, valamint annak Stratégiai és Operatív Bizottsága,
a Vállalkozásfejlesztési Tanács és annak munkabizottságai.
A fenti fórumokon plenáris és szakértői szinten kerül megtárgyalásra a többi között: az adó-, járulék-, adminisztrációs terhek csökkentése, a minimálbérszabályozás, a jogszabályi előírások végrehajthatósága.
Az OM-MKIK megállapodás egyebek mellett az oktatási finanszírozási források biztosítására, például adókedvezményekkel, valamint a szakképzési hozzájárulás rendszerének átalakítására irányul.
Aláírás előtt áll az együttműködési megállapodás az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal és az MKIK között, amely lehetőséget ad arra, hogy az APEH és az MKIK közösen segítse a vállalkozások adózási közérzetének javítását, az adózás egyszerűsítését. Komoly előrelépést fog jelenteni, hogy összesített adóbevallási adatokból az MKIK elemzéseket készíthet, amelyekből következtetések vonhatók le a szabályozó rendszer egyes elemeinek vállalkozásokra gyakorolt hatásáról, és a javaslatok is tényadatokkal támaszthatók alá.
A különböző érdekképviseletek és szövetségek gyakran jeleznek az MKIK számára tagjaikat érintő problémákat, amelyeket az MKIK a javaslatok készítése során természetesen figyelembe is vesz.
- Van-e az MKIK-nak információja arról, hogy a kis- és középvállalkozások milyen mértékben tudják igénybe venni a különböző beruházási adókedvezményeket (amely összege egyébként emelkedik a 2002. évtől)? Ha nehézségeik vannak, mi okozza ezeket?
- A mikro- és kisvállalkozások legnagyobb problémája a saját fejlesztési forrás hiánya vagy elégtelensége, aminek oka, hogy tőkeakkumulációs lehetőségük erősen korlátozott. Ez akadályozza a beruházási adókedvezmények igénybevételét és a Széchenyi-terv pályázatokhoz való hozzájutást.
Ahhoz, hogy a 10 millió forint beruházáshoz kapcsolódó adókedvezmény igénybe vehető legyen, ki kell gazdálkodni a beruházáshoz szükséges összeget. Ez az egészen kicsi vállalkozásoknál jelenleg is gondot okoz, számukra a kedvezmény emelése nem jelent megoldást.
Ezért javasoljuk, hogy a műszaki fejlesztés, innováció további elősegítése érdekében a mikro-, kis- és középvállalkozások számára lehetővé kell tenni eredménytartalék adómentes képzését.
Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?
Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia
2025. november 4., Budapest
Véleményvezér

Gulyás Gergely ismét egy otromba butaságot mondott
Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter sokszor hadilábon áll a valósággal.

Dagad a magyar kémbotrány, Magyar Péter szerint valóban érkeztek magyar kémek Brüsszelbe
Nemzetközi botrány felé közeledünk?

Csak nálunk vannak árrésstoppok, mégis Magyarországon a legmagasabb a térségben az élelmiszerinfláció
Rejtélyes a magyar infláció.