A kereskedelmi márkás termékek térhódítása

Gyors ütemben terjednek a kereskedelmi márkás termékek. Számuk egy év alatt egyharmaddal bővült, és elérte a 2443-at tavaly novemberben. Kétharmaduk élelmiszer, egyharmaduk pedig háztartási vegyi áru, a GfK Piackutató Intézet most közzétett felmérése szerint.

Mi vár a magyar gazdaságra a választások után?
Tényleg elkerülhetetlen lesz a megszorítás?

Online Klasszis Klub élőben Bokros Lajossal!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. december 10. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Élelmiszernél a konzerv, tej-tejtermék, valami húskészítmény kategóriában található a legtöbb kereskedelmi márka. Háztartási vegyi árunál a szappan-tusfürdő-habfürdő együttes vezeti a ranglistát, majd a kozmetikum és háztartási tisztítószer következik.
A napi fogyasztási cikkek teljes forgalmából a kereskedelmi márkák jelenlegi részesedése 7-8 százalékra becsülhető. A növekedés várhatóan folytatódik.
A boltláncok közül a Drogerie Markt, Spar és Tesco vezeti a ranglistát. Ez a három boltlánc együttesen az összes kereskedelmi márkás cikkelem egyharmadát kínálja vevőinek.
Érdekes, hogy boltláncok egyik része a vállalat nevével jelöli saját márkás termékeit, másik része viszont fantázianevekkel, és a vállalat mint gyűjtőnév szerepel. A közeljövő vásárlási döntései alapján lehet majd állás foglalni abban, hogy melyik elgondolás eredményesebb.
A kereskedelmi márkás termékek terjedésével együtt növekszik ismertségük is. A GfK által végzett felmérés során a válaszadók 85 százaléka ismerte az áruválasztéknak ezt a részét. Többségük vásárolja őket kisebb-nagyobb rendszerességgel, és csak egynegyedük látta már a kereskedelmi márkás cikkeket, de még nem vásárolt belőlük.
A rendszeres vásárlók főleg a 40 évesnél fiatalabb háziasszonyok, középfokú végzettségűek, alföldiek, vidéki nagyvárosi lakosok, és akiknek háztartásában legalább hárman vagy többen élnek.
Azok között, akik még nem találkoztak kereskedelmi márkás termékkel, kiemelkednek a 60 évesek és idősebbek, a 8 általánost vagy kevesebbet végzettek, alacsony jövedelműek, Pest megyeiek, kis falvak lakói, és akiknek háztartása egy-két személyes.
A kereskedelmi márkák minőségét a megkérdezettek mindössze 5 százaléka tartja „rossznak”. A többség, 45 százalék „jónak”, további 35 pedig „közepesnek” tartja ezeket a cikkeket.
Többséget képviselnek azok, akik a kereskedelmi márkás termékek árát elfogadhatónak vagy indokoltnak tartják. Csupán a válaszadók 12 százaléka gondolja azt, hogy ezeknél az árucikkeknél rossz az ár és minőség aránya.
Figyelemre méltó, hogy a kereskedelmi márkás termékek száma erőteljesen növekedett az utóbbi évben az élelmiszerek közül jégkrémnél és mélyhűtött termékeknél, ásványvíznél, továbbá állateledelnél. A háztartási vegyi áruk közül a dezodornál, habfürdő-tusfürdő-szappan csoportnál és a babaápolásnál.
Csökkenést regisztráltak viszont a levesek-szószok-mártások-fűszerek kategóriában, pezsgő-bor kettősnél és a konzervnél.
A boltláncok közül egyedül az Auchan árukínálatából hiányzik a kereskedelmi márka. Az Azúr, Interfruct és Tempo/Csopak üzletpolitikájában szintén alig helyeznek súlyt a kereskedelmi márkás cikkelemekre, hiszen számuk mindegyik láncban 25 alatt marad.

Véleményvezér

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.
Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot

Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot 

A magyar képviselőknek nem tetszett az európai hadiipar közös fejlesztése.
Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet

Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet 

Már Egészségügyi Minisztériuma sincs az országnak.
Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait

Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait 

Nemcsak a Tisza párt kezel külföldön adatokat.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo