A kereskedelmi márkás termékek térhódítása

Gyors ütemben terjednek a kereskedelmi márkás termékek. Számuk egy év alatt egyharmaddal bővült, és elérte a 2443-at tavaly novemberben. Kétharmaduk élelmiszer, egyharmaduk pedig háztartási vegyi áru, a GfK Piackutató Intézet most közzétett felmérése szerint.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Élelmiszernél a konzerv, tej-tejtermék, valami húskészítmény kategóriában található a legtöbb kereskedelmi márka. Háztartási vegyi árunál a szappan-tusfürdő-habfürdő együttes vezeti a ranglistát, majd a kozmetikum és háztartási tisztítószer következik.
A napi fogyasztási cikkek teljes forgalmából a kereskedelmi márkák jelenlegi részesedése 7-8 százalékra becsülhető. A növekedés várhatóan folytatódik.
A boltláncok közül a Drogerie Markt, Spar és Tesco vezeti a ranglistát. Ez a három boltlánc együttesen az összes kereskedelmi márkás cikkelem egyharmadát kínálja vevőinek.
Érdekes, hogy boltláncok egyik része a vállalat nevével jelöli saját márkás termékeit, másik része viszont fantázianevekkel, és a vállalat mint gyűjtőnév szerepel. A közeljövő vásárlási döntései alapján lehet majd állás foglalni abban, hogy melyik elgondolás eredményesebb.
A kereskedelmi márkás termékek terjedésével együtt növekszik ismertségük is. A GfK által végzett felmérés során a válaszadók 85 százaléka ismerte az áruválasztéknak ezt a részét. Többségük vásárolja őket kisebb-nagyobb rendszerességgel, és csak egynegyedük látta már a kereskedelmi márkás cikkeket, de még nem vásárolt belőlük.
A rendszeres vásárlók főleg a 40 évesnél fiatalabb háziasszonyok, középfokú végzettségűek, alföldiek, vidéki nagyvárosi lakosok, és akiknek háztartásában legalább hárman vagy többen élnek.
Azok között, akik még nem találkoztak kereskedelmi márkás termékkel, kiemelkednek a 60 évesek és idősebbek, a 8 általánost vagy kevesebbet végzettek, alacsony jövedelműek, Pest megyeiek, kis falvak lakói, és akiknek háztartása egy-két személyes.
A kereskedelmi márkák minőségét a megkérdezettek mindössze 5 százaléka tartja „rossznak”. A többség, 45 százalék „jónak”, további 35 pedig „közepesnek” tartja ezeket a cikkeket.
Többséget képviselnek azok, akik a kereskedelmi márkás termékek árát elfogadhatónak vagy indokoltnak tartják. Csupán a válaszadók 12 százaléka gondolja azt, hogy ezeknél az árucikkeknél rossz az ár és minőség aránya.
Figyelemre méltó, hogy a kereskedelmi márkás termékek száma erőteljesen növekedett az utóbbi évben az élelmiszerek közül jégkrémnél és mélyhűtött termékeknél, ásványvíznél, továbbá állateledelnél. A háztartási vegyi áruk közül a dezodornál, habfürdő-tusfürdő-szappan csoportnál és a babaápolásnál.
Csökkenést regisztráltak viszont a levesek-szószok-mártások-fűszerek kategóriában, pezsgő-bor kettősnél és a konzervnél.
A boltláncok közül egyedül az Auchan árukínálatából hiányzik a kereskedelmi márka. Az Azúr, Interfruct és Tempo/Csopak üzletpolitikájában szintén alig helyeznek súlyt a kereskedelmi márkás cikkelemekre, hiszen számuk mindegyik láncban 25 alatt marad.

Véleményvezér

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.
Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján 

Szépen gazdagodnak a NER vitézek.
Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek

Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek 

A lengyelek hírét sem hallották az ukrán maffiának.
Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja

Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja 

Okosabbak maradtak volna, ha csendben maradnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo