A kereskedelmi márkás termékek térhódítása

Gyors ütemben terjednek a kereskedelmi márkás termékek. Számuk egy év alatt egyharmaddal bővült, és elérte a 2443-at tavaly novemberben. Kétharmaduk élelmiszer, egyharmaduk pedig háztartási vegyi áru, a GfK Piackutató Intézet most közzétett felmérése szerint.

Élelmiszernél a konzerv, tej-tejtermék, valami húskészítmény kategóriában található a legtöbb kereskedelmi márka. Háztartási vegyi árunál a szappan-tusfürdő-habfürdő együttes vezeti a ranglistát, majd a kozmetikum és háztartási tisztítószer következik.
A napi fogyasztási cikkek teljes forgalmából a kereskedelmi márkák jelenlegi részesedése 7-8 százalékra becsülhető. A növekedés várhatóan folytatódik.
A boltláncok közül a Drogerie Markt, Spar és Tesco vezeti a ranglistát. Ez a három boltlánc együttesen az összes kereskedelmi márkás cikkelem egyharmadát kínálja vevőinek.
Érdekes, hogy boltláncok egyik része a vállalat nevével jelöli saját márkás termékeit, másik része viszont fantázianevekkel, és a vállalat mint gyűjtőnév szerepel. A közeljövő vásárlási döntései alapján lehet majd állás foglalni abban, hogy melyik elgondolás eredményesebb.
A kereskedelmi márkás termékek terjedésével együtt növekszik ismertségük is. A GfK által végzett felmérés során a válaszadók 85 százaléka ismerte az áruválasztéknak ezt a részét. Többségük vásárolja őket kisebb-nagyobb rendszerességgel, és csak egynegyedük látta már a kereskedelmi márkás cikkeket, de még nem vásárolt belőlük.
A rendszeres vásárlók főleg a 40 évesnél fiatalabb háziasszonyok, középfokú végzettségűek, alföldiek, vidéki nagyvárosi lakosok, és akiknek háztartásában legalább hárman vagy többen élnek.
Azok között, akik még nem találkoztak kereskedelmi márkás termékkel, kiemelkednek a 60 évesek és idősebbek, a 8 általánost vagy kevesebbet végzettek, alacsony jövedelműek, Pest megyeiek, kis falvak lakói, és akiknek háztartása egy-két személyes.
A kereskedelmi márkák minőségét a megkérdezettek mindössze 5 százaléka tartja „rossznak”. A többség, 45 százalék „jónak”, további 35 pedig „közepesnek” tartja ezeket a cikkeket.
Többséget képviselnek azok, akik a kereskedelmi márkás termékek árát elfogadhatónak vagy indokoltnak tartják. Csupán a válaszadók 12 százaléka gondolja azt, hogy ezeknél az árucikkeknél rossz az ár és minőség aránya.
Figyelemre méltó, hogy a kereskedelmi márkás termékek száma erőteljesen növekedett az utóbbi évben az élelmiszerek közül jégkrémnél és mélyhűtött termékeknél, ásványvíznél, továbbá állateledelnél. A háztartási vegyi áruk közül a dezodornál, habfürdő-tusfürdő-szappan csoportnál és a babaápolásnál.
Csökkenést regisztráltak viszont a levesek-szószok-mártások-fűszerek kategóriában, pezsgő-bor kettősnél és a konzervnél.
A boltláncok közül egyedül az Auchan árukínálatából hiányzik a kereskedelmi márka. Az Azúr, Interfruct és Tempo/Csopak üzletpolitikájában szintén alig helyeznek súlyt a kereskedelmi márkás cikkelemekre, hiszen számuk mindegyik láncban 25 alatt marad.

Véleményvezér

Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban

Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban 

80 felett már nincs sok esélyünk.
A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben

A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben 

A francia elnök keményen beszólt az európai gazdaságpolitikának.
Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága

Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága 

A kormány tavalyi, többször módosított hiánycélja sem teljesült.
Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják

Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják 

Lassan mulatságba fullad a magyar elit kommunikációs vergődése.
Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben

Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben 

Nem álom, valóság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo