A kaminosok nekimennek

A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) arra kéri az Alkotmánybíróságot, hogy semmisítse meg a főváros XI. és XII. kerületi önkormányzatok azon rendeleteit, amelyek a kamionosok helyi közútra behajtását július 1-jétől közútkezelői és útfenntartási hozzájárulási díj megfizetéséhez kötik.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Karmos Gábor, az MKFE főtitkár helyettese az MTI érdeklődésére elmondta: megítélésük szerint az önkormányzati rendeletek számos vonatkozásban magasabb jogszabályokba ütköznek, és így sértik az Alkotmány rendelkezéseit. "Ugyan az EU irányelve szerint a tagállamok jogosultak a közutakon a forgalom szabályozása érdekében úthasználati díjat kivetni a városi közlekedésben is, ám ezek a díjak nem járhatnak a gazdasági szereplők közötti versenyt torzító hatással" - hangsúlyozta a főtitkár helyettes.

A jelenleg hatályos jogszabályok szerint egyetlen önkormányzat sem jogosult úthasználati díjat kivetni, még ha azt útfenntartási hozzájárulásnak is nevezik, hanem erre csak a mindenkori közlekedési miniszternek van joga. Karmos Gábor szerint a két önkormányzati rendelet jogszabályellenes azért is, mert előbb a KRESZ-t kellett volna módosítani ahhoz, hogy a rendeletnek megfelelő forgalmi korlátozást jelző tábla elhelyezhető legyen, ugyanis a közlekedési korlátozást jelző tilalmi jelzőtábla a KRESZ-ben nem létezik. "Azt is kifogásoljuk, hogy a rendelet megalkotása előtt nem egyeztettek a fuvarozói érdekképviseletekkel, másrészt tudomásunk szerint előzetes hatástanulmányok sem készültek" - mutatott rá az MKFE szakembere. Így sérült a törvény, ami kimondja, hogy meg kell vizsgálni a jogszabály hatását, milyen költségnövekedést eredményez, hogyan befolyásolja a piaci versenyt, milyen kerülőutak állnak rendelkezésre, illetve milyen forgalomszervezési intézkedések történtek.

Díjak

Az MKFE szerint elsősorban azok a vállalkozások kerülnek hátrányba, amelyek tevékenységüket az adott két kerület területén végzik, másrészt a magasabb költség miatt a 12 tonnánál súlyosabb járművekkel fuvarozó vállalkozásoknak sérül a gazdasági verseny szabadsága a kisebb járműveket használókkal szemben. Az MKFE kezdeményezésével megkereste a Fővárosi Közigazgatási Hivatal vezetőjét is. A kifogásolt önkormányzati rendeletek kimondják, hogy a 12 tonnát meghaladó tehergépkocsik helyi közútra behajtásához szükséges közútkezelői hozzájárulást a polgármester adja ki egy alkalomra, vagy 30 napra.

Az egy alkalomra szóló hozzájárulási díj 3 kilométerig egy legfeljebb 16 tonnás kamionnak 2.000 forint, 40 tonnáig 4.500, míg 3 kilométer felett 4.000 illetve 8.500 forint. A 30 napra szóló közútkezelői hozzájárulás díja 3 kilométerig 10-től 50 ezer forintig terjed, míg 3 kilométer felett 20 és 60 ezer forint közötti díjat kell fizetniük a közúti fuvarozóknak.

Véleményvezér

Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo