A kaminosok nekimennek

A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) arra kéri az Alkotmánybíróságot, hogy semmisítse meg a főváros XI. és XII. kerületi önkormányzatok azon rendeleteit, amelyek a kamionosok helyi közútra behajtását július 1-jétől közútkezelői és útfenntartási hozzájárulási díj megfizetéséhez kötik.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Karmos Gábor, az MKFE főtitkár helyettese az MTI érdeklődésére elmondta: megítélésük szerint az önkormányzati rendeletek számos vonatkozásban magasabb jogszabályokba ütköznek, és így sértik az Alkotmány rendelkezéseit. "Ugyan az EU irányelve szerint a tagállamok jogosultak a közutakon a forgalom szabályozása érdekében úthasználati díjat kivetni a városi közlekedésben is, ám ezek a díjak nem járhatnak a gazdasági szereplők közötti versenyt torzító hatással" - hangsúlyozta a főtitkár helyettes.

A jelenleg hatályos jogszabályok szerint egyetlen önkormányzat sem jogosult úthasználati díjat kivetni, még ha azt útfenntartási hozzájárulásnak is nevezik, hanem erre csak a mindenkori közlekedési miniszternek van joga. Karmos Gábor szerint a két önkormányzati rendelet jogszabályellenes azért is, mert előbb a KRESZ-t kellett volna módosítani ahhoz, hogy a rendeletnek megfelelő forgalmi korlátozást jelző tábla elhelyezhető legyen, ugyanis a közlekedési korlátozást jelző tilalmi jelzőtábla a KRESZ-ben nem létezik. "Azt is kifogásoljuk, hogy a rendelet megalkotása előtt nem egyeztettek a fuvarozói érdekképviseletekkel, másrészt tudomásunk szerint előzetes hatástanulmányok sem készültek" - mutatott rá az MKFE szakembere. Így sérült a törvény, ami kimondja, hogy meg kell vizsgálni a jogszabály hatását, milyen költségnövekedést eredményez, hogyan befolyásolja a piaci versenyt, milyen kerülőutak állnak rendelkezésre, illetve milyen forgalomszervezési intézkedések történtek.

Díjak

Az MKFE szerint elsősorban azok a vállalkozások kerülnek hátrányba, amelyek tevékenységüket az adott két kerület területén végzik, másrészt a magasabb költség miatt a 12 tonnánál súlyosabb járművekkel fuvarozó vállalkozásoknak sérül a gazdasági verseny szabadsága a kisebb járműveket használókkal szemben. Az MKFE kezdeményezésével megkereste a Fővárosi Közigazgatási Hivatal vezetőjét is. A kifogásolt önkormányzati rendeletek kimondják, hogy a 12 tonnát meghaladó tehergépkocsik helyi közútra behajtásához szükséges közútkezelői hozzájárulást a polgármester adja ki egy alkalomra, vagy 30 napra.

Az egy alkalomra szóló hozzájárulási díj 3 kilométerig egy legfeljebb 16 tonnás kamionnak 2.000 forint, 40 tonnáig 4.500, míg 3 kilométer felett 4.000 illetve 8.500 forint. A 30 napra szóló közútkezelői hozzájárulás díja 3 kilométerig 10-től 50 ezer forintig terjed, míg 3 kilométer felett 20 és 60 ezer forint közötti díjat kell fizetniük a közúti fuvarozóknak.

Véleményvezér

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo