Karmos Gábor, az MKFE főtitkár helyettese az MTI érdeklődésére elmondta: megítélésük szerint az önkormányzati rendeletek számos vonatkozásban magasabb jogszabályokba ütköznek, és így sértik az Alkotmány rendelkezéseit. "Ugyan az EU irányelve szerint a tagállamok jogosultak a közutakon a forgalom szabályozása érdekében úthasználati díjat kivetni a városi közlekedésben is, ám ezek a díjak nem járhatnak a gazdasági szereplők közötti versenyt torzító hatással" - hangsúlyozta a főtitkár helyettes.
A jelenleg hatályos jogszabályok szerint egyetlen önkormányzat sem jogosult úthasználati díjat kivetni, még ha azt útfenntartási hozzájárulásnak is nevezik, hanem erre csak a mindenkori közlekedési miniszternek van joga. Karmos Gábor szerint a két önkormányzati rendelet jogszabályellenes azért is, mert előbb a KRESZ-t kellett volna módosítani ahhoz, hogy a rendeletnek megfelelő forgalmi korlátozást jelző tábla elhelyezhető legyen, ugyanis a közlekedési korlátozást jelző tilalmi jelzőtábla a KRESZ-ben nem létezik. "Azt is kifogásoljuk, hogy a rendelet megalkotása előtt nem egyeztettek a fuvarozói érdekképviseletekkel, másrészt tudomásunk szerint előzetes hatástanulmányok sem készültek" - mutatott rá az MKFE szakembere. Így sérült a törvény, ami kimondja, hogy meg kell vizsgálni a jogszabály hatását, milyen költségnövekedést eredményez, hogyan befolyásolja a piaci versenyt, milyen kerülőutak állnak rendelkezésre, illetve milyen forgalomszervezési intézkedések történtek.
Díjak
Az MKFE szerint elsősorban azok a vállalkozások kerülnek hátrányba, amelyek tevékenységüket az adott két kerület területén végzik, másrészt a magasabb költség miatt a 12 tonnánál súlyosabb járművekkel fuvarozó vállalkozásoknak sérül a gazdasági verseny szabadsága a kisebb járműveket használókkal szemben. Az MKFE kezdeményezésével megkereste a Fővárosi Közigazgatási Hivatal vezetőjét is. A kifogásolt önkormányzati rendeletek kimondják, hogy a 12 tonnát meghaladó tehergépkocsik helyi közútra behajtásához szükséges közútkezelői hozzájárulást a polgármester adja ki egy alkalomra, vagy 30 napra.
Az egy alkalomra szóló hozzájárulási díj 3 kilométerig egy legfeljebb 16 tonnás kamionnak 2.000 forint, 40 tonnáig 4.500, míg 3 kilométer felett 4.000 illetve 8.500 forint. A 30 napra szóló közútkezelői hozzájárulás díja 3 kilométerig 10-től 50 ezer forintig terjed, míg 3 kilométer felett 20 és 60 ezer forint közötti díjat kell fizetniük a közúti fuvarozóknak.