"A hirdetők nem állhatnak le"

A reklámpiac várhatóan zsugorodni fog, ami különösen az elmúlt évek, évtizedek folyamatos növekedése miatt lesz fájdalmas az összes szereplő számára. Előtérbe kerül a PR és az online megjelenés, de a direkt marketingnek is jók a kilátásai. A hirdető cégek egy luxust azonban biztosan nem engedhetnek meg maguknak. Azt, hogy leálljanak.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A kommunikációs és benne a reklámpiac sok tekintetben a gazdaság barométere, merthogy követi a jelentősebb üzleti változásokat. Tavaly - a TNS Media Intelligence kimutatása szerint, hivatalos listaárak alapján - közel 590 milliárd forintot költöttek reklámra a legnagyobb piaci szektorok vállalkozásai, ami 8,6 százalékos növekedés 2007-hez képest. A válság még nem mutatkozik, az idei első féléves adatok megjelenése után lehet majd többet mondani erről.

A reklám örök

Ha a tavon csónakázva kilyukad a csónakunk, azonnal cselekszünk. Ha a piacunk vagy az üzletmenetünk "kap léket", a várakozás nem sok jóval kecsegtet - áll a "Lesz piac a válság után is" címet viselő Conaction sajtóanyagban. A tréningszervező cég filozófiáját a reklámpiac érintettjei is magukénak vallják, ki-ki a saját vérmérséklete szerint.

Lemondani a reklámozásról nem szabad, igaz várható lesz a PR-tevékenység előretörése - állítja Kázmér Judit, a Magyar Lapkiadók Egyesületének elnöke, aki szerint kevesebb pénz jut idén a reklámozásra, ezért lényeges, hogy a cégek hatékonyan költsék el a rendelkezésre álló összeget. A válság várhatóan arra ösztönzi a vállalkozásokat, hogy termékeik ár-érték arányát próbálják bemutatni a fogyasztóknak, és visszaszorul az imidzsépítésre költött pénz. Nagy Bálint, a Magyar Reklámszövetség elnöke szerint, ha nehezednek a piaci körülmények, még nagyobb szerepe van a marketingnek, tehát lehetőleg nem itt kell elkezdeni a takarékoskodást. A szakember mindezekkel együtt úgy látja, hogy a reklámpiac világszerte és itthon is zsugorodni fog, ami különösen az elmúlt évek, évtizedek folyamatos növekedése miatt lesz fájdalmas az összes szereplő számára.

A válságnak pozitív oldala is van, jobban ráirányítja a reklámozók figyelmét a költséghatékony megoldásokra - mondta el lapunknak Tordai Ágnes, a Prime Time Communications ügyvezetője. Előtérbe kerülnek a mérhető lehetőségek, ahol a hasznosulást a vállalkozások számszerűsítve láthatják. Igaz, ez már korábban elkezdődött tendencia, mint ahogyan a médiahasználati szokások változása is: az on-line-költések aránya tovább nő a klasszikus csatornák (tévé, rádió, nyomtatott sajtó, plakát) rovására. A tévénézés változásával együtt változik a tévéreklám is: az egyénileg lehívható műsorok mellé csatolt reklám sokkal célzottabb, a jövőben inkább az emberek fogják megkeresni azokat a csatornákat, ahol a nekik szóló információk megtalálhatók.

Személyre szabva

A globális válság átalakítja a pénzügyi szereplők kommunikációs stratégiáját is. Igaz, a korábbi félelmekhez képest már látszik, hogy kommunikációra fordított költéseik nem változnak jelentősen, a legtöbbet a hitelesség megteremtéséhez szükséges eszközökre áldoznak az idén - állítja a GWC Pénzügyi PR-kommunikációs Ügynökség a pénzügyi szektor kilenc szegmensében végzett felmérésére alapozva, amelyben 28 cég és szervezet vett részt, s kiterjedt a szakmai szövetségekre is. Az elsősorban vállalati és intézményi kört, valamint a jelentős vagyonnal rendelkező magánszemélyeket megcélzó pénzügyi szolgáltatók többségének tervei szerint 2009-ben változatlan szinten marad a teljes kommunikációs büdzsé, de átcsoportosításokat végeznek: elsősorban a PR-kommunikációra és a rendezvényekre koncentrálnak.

A pénzszűke tehát várhatóan felerősíti a PR szerepét, és a nagy tömegek egyidejű elérése helyett nagyobb szerepet kaphat a személyre szabott kommunikáció. A megjelenés a közösségi oldalakon, a blogok használata egy adott mikroközösség, akár egyének megszólítását teszi lehetővé. Ezek az alulról induló kezdeményezések nagyban építenek a szájhagyomány útján terjedő információcserére (word of mouth), miközben használatuk jóval gazdaságosabb a nagy meddőszórású eszközökéhez képest. A válság felerősíti ezeket az irányokat.

Az internet hatalma

A pénzszűke nem egyformán érinti majd a kommunikációs eszközrendszer egészét. A vélemények eltérőek, ki ezt jósolja, ki azt, vérmérsékletétől, érdekeitől és informáltságától függően - mondja Nagy Bálint, aki nem szívesen állna be ebbe a sorba. Az elnök szerint az évek óta markánsan kirajzolódó iparági tendenciák megmaradnak, tehát tovább nő az internetes költés, de biztosan csökken a hagyományos médiában, ezen belül a televízióban otthagyott forintok száma. A szakember bízik benne, hogy a szerinte igen költséghatékony rádiós költés nem csökken.

- A válságban azok lesznek sikeresek, akik észreveszik potenciális vevőiket, megtalálják és megcélozzák őket. Pontosan ezért a hirdetők ebben az időszakban sem állhatnak le, nem engedhetik meg maguknak ezt a luxust - állítja Peresztegi Zoltán, a Google Magyarország képviselője, aki elmondta, hogy előrejelzések szerint a fejlett e-kereskedelemmel rendelkező Egyesült Királyságban 2011-re a teljes hirdetési pénzek egyharmadát on-line költik majd el. A fogyasztók egyre tudatosabbá válnak, és az internet segítségével keresik meg a számukra legmegfelelőbb ajánlatokat, termékeket, árakat.

A GKIeNET kutatása szerint Magyarországon 3 év alatt 1,5 millióval bővült az internethasználók tábora, vagyis dinamikusan nő az on-line elérhető potenciális fogyasztók köre. Ráadásul ők többnyire magasabb iskolai végzettségűek, és az ezzel párosuló magasabb jövedelem nagyobb fogyasztást is jelenthet. A szűkösebb időszakokban ők azok, akik az on-line felületetek felé fordulnak, és annak minden lehetőségét ki is használják - véli Peresztegi.

Jól mérhető hasznosulás

Tavalyi 35 milliárd forintos költésével a direkt marketing a televízió és a sajtó után a legnépszerűbb kommunikációs csatorna, ez az összeg 250 milliárd forintnyi kiskereskedelmi forgalmat generált.

Arra, hogy a direkt marketing (DM) miért népszerű a reklámszakemberek körében, a Szonda Ipsos felmérése világít rá. Ezek szerint a címzett ajánlatok 83, míg a címzetlenek 65 százalékát elolvassák a megszólítottak. Nem véletlen, hogy 2008-ban az előző évhez képest 7 milliárd forinttal többet költöttek DM-re Magyarországon. A haszna könnyen mérhető, ezért használata a válság idején még inkább előtérbe kerül, hiszen a cégeknek most igazán fontos, hogy ne dobják ki az ablakon a pénzt olyan reklámokkal, amelyek nem érik el a célközönséget - állította lapunknak Hivatal Péter, a Direkt Marketing Szövetség elnöke, aki szerint a válság nem veszélyezteti a DM-et. Ezt azzal támasztotta alá, hogy amikor az ezredfordulón Nyugat-Európában stagnált a gazdaság, a direkt marketingre fordított összeg majd 11,5 százalékkal nőtt a teljes hirdetésre fordított pénzek 3 százalékos bővüléséhez képest.

A direkt marketing szerepe Nagy Bálint szerint is folyamatosan nő, és várhatóan így lesz a jövőben is. Látszólag nagyon is célcsoport-specifikusan használható, és látszólag nagyon költséghatékony, ráadásul szinte pontosan lehet tudni, hány embert értünk el, s egy egyszerű szorzással kijön, mennyibe kerül egy elérés. Ez minden marketingvezető és pénzügyes álma. Békeidőben is, nemhogy válság idején - mondja a reklámszövetség elnöke.

Teljes cikk a Piac és Profit magazin márciusi számában.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo