A fogyasztók hozzászoknak az áremelésekhez

Ahogy a megnövekedett termékárak átmeneti árugrás helyett lassan a normális állapotot jelentik, ez a korábbinál jobban befolyásolja a vásárlói magatartást, illetve a kereskedői és szállítói stratégiákat - derül ki a Deloitte Touche Tohmatsu "Food and Beverage 2012 - a taste of things to come" című új jelentéséből.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

2005-től - a 70-es évek óta először - az élelmiszerárak drasztikusan megemelkedtek. Ennek eredményeképpen a kukorica és rizs ára a 2000-es év óta duplájára nőtt, míg a gabona ára megháromszorozódott. Csak 2007-et tekintve a gabonaárak 52 százalékkal nőttek, míg az ENSZ Élelmezési és Mezőgazdasági Szervezetének jelentése szerint a globális élelmiszer-árindex a 2006-os 9 százalékkal szemben 40 százalékkal nőtt az elmúlt évben.

Az alapélelmiszerek árának növekedése és az élelmiszerellátás miatti aggodalom fokozódása jelentős következményekkel járhat a fogyasztói magatartás, a kereskedői stratégiák valamint a szállítók és őstermelők reakciói terén.

Dr. Ira Kalish, a Deloitte Research fogyasztói ágazatának igazgatója elmondta: "Már most is tapasztalhatjuk, hogy a megnövekedett élelmiszerárak a vásárlókat a sajátmárkás vagy diszkont árú termékek vásárlására ösztönzik, illetve az olcsóbb üzleteket választják. További következmény lehet, hogy csökken az éttermek és bárok látogatottsága - ahogy ez a legutóbbi gazdasági visszaesés idején is történt. Szegényebb országokban - ahol az államnak kevésbé van lehetősége élelmiszertámogatást nyújtani - ezek az áremelkedések sokkal drasztikusabban jelentkeznek, és erőszakos tiltakozásokat okoztak, például Ázsia, Dél-Amerika és Afrika egyes részein.

Megszokás

A növekvő árak az élelmiszer-kiskereskedők számára növekedési lehetőséget is kínálnak. "Az éttermek helyett a háztartási bevásárlásra áttérő fogyasztók biztosítják ezt a növekedést. Az inflációs tendenciák szintén a nyereséghányad védelmének és növelésének lehetőségét rejtik a kiskereskedők számára Hutter szerint, hiszen a fogyasztók egyre inkább hozzászoknak az áremelésekhez.

Hosszú távon ismét az élelmiszerárak stabilitására lehet számítani, ez azonban egyelőre csak feltételes módban jelenthető ki. Kalish hozzáteszi: "Ha a piaci erők teret kapnak, akkor fokozódni fog az élelmiszertermelés és a termőföld kihasználtsága, így az árak végül normalizálódnak. A mezőgazdaság azonban az állami beavatkozás egyik utolsó bástyája maradt."

Véleményvezér

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat 

Budapesten is elkelne még néhány metró.
A lengyeleknek sikerült a repülőrajt

A lengyeleknek sikerült a repülőrajt 

A nyomában sem vagyunk a lengyeleknek.
Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.
Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát

Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát 

Nagyot lehet külföldön nyerni, ha jól figyeljük az árakat.
A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek

A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek 

Újabb fekélyes terület az egészségügy területén.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo