A fogyasztók hozzászoknak az áremelésekhez

Ahogy a megnövekedett termékárak átmeneti árugrás helyett lassan a normális állapotot jelentik, ez a korábbinál jobban befolyásolja a vásárlói magatartást, illetve a kereskedői és szállítói stratégiákat - derül ki a Deloitte Touche Tohmatsu "Food and Beverage 2012 - a taste of things to come" című új jelentéséből.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

2005-től - a 70-es évek óta először - az élelmiszerárak drasztikusan megemelkedtek. Ennek eredményeképpen a kukorica és rizs ára a 2000-es év óta duplájára nőtt, míg a gabona ára megháromszorozódott. Csak 2007-et tekintve a gabonaárak 52 százalékkal nőttek, míg az ENSZ Élelmezési és Mezőgazdasági Szervezetének jelentése szerint a globális élelmiszer-árindex a 2006-os 9 százalékkal szemben 40 százalékkal nőtt az elmúlt évben.

Az alapélelmiszerek árának növekedése és az élelmiszerellátás miatti aggodalom fokozódása jelentős következményekkel járhat a fogyasztói magatartás, a kereskedői stratégiák valamint a szállítók és őstermelők reakciói terén.

Dr. Ira Kalish, a Deloitte Research fogyasztói ágazatának igazgatója elmondta: "Már most is tapasztalhatjuk, hogy a megnövekedett élelmiszerárak a vásárlókat a sajátmárkás vagy diszkont árú termékek vásárlására ösztönzik, illetve az olcsóbb üzleteket választják. További következmény lehet, hogy csökken az éttermek és bárok látogatottsága - ahogy ez a legutóbbi gazdasági visszaesés idején is történt. Szegényebb országokban - ahol az államnak kevésbé van lehetősége élelmiszertámogatást nyújtani - ezek az áremelkedések sokkal drasztikusabban jelentkeznek, és erőszakos tiltakozásokat okoztak, például Ázsia, Dél-Amerika és Afrika egyes részein.

Megszokás

A növekvő árak az élelmiszer-kiskereskedők számára növekedési lehetőséget is kínálnak. "Az éttermek helyett a háztartási bevásárlásra áttérő fogyasztók biztosítják ezt a növekedést. Az inflációs tendenciák szintén a nyereséghányad védelmének és növelésének lehetőségét rejtik a kiskereskedők számára Hutter szerint, hiszen a fogyasztók egyre inkább hozzászoknak az áremelésekhez.

Hosszú távon ismét az élelmiszerárak stabilitására lehet számítani, ez azonban egyelőre csak feltételes módban jelenthető ki. Kalish hozzáteszi: "Ha a piaci erők teret kapnak, akkor fokozódni fog az élelmiszertermelés és a termőföld kihasználtsága, így az árak végül normalizálódnak. A mezőgazdaság azonban az állami beavatkozás egyik utolsó bástyája maradt."

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo