"A fogyasztó nem tudja, mi is a joga"

Versenyelőnyt teremt a tisztességes vállalkozásoknak, segít kifehéríteni a szürkegazdaságot, és tudatosabbá teszi a magyar fogyasztót - értékelte a hatályba lépett fogyasztóvédelmi törvényt a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság főigazgatója, aki szerint az új jogszabály a fogyasztás világát ma jellemző bizalmatlanságot is oldhatja.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

2008. év szeptember elsejétől a fogyasztóvédelmi szabályozást érintő törvények és törvénymódosítások léptek hatályba. Változott például a fogyasztóvédelmi törvény, hatályba lépett a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény, valamit az új reklámtörvény is. Az Európai Unió kötelezvényei szerint megalkotott fogyasztóvédelmi jogszabályok szokatlanul csöndesen kezdtek el "működni", holott jóval nagyobb lehetne a visszhangja a "tisztulási folyamatnak" s annak, hogy a kiskereskedelem vállalkozásainak valóban javára lehet, hogy további szervezetek - a Gazdasági Versenyhivatal, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) - is újszerű jogosítványokat kaptak. Wittich Tamás, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság főigazgatója mindenesetre azt állítja, szerencsére nem a hatóságok "hatalmi tobzódását" szolgálják az új törvények.

- A tisztességes kereskedelmi gyakorlat érdekében az év végéig a szakminiszter kezdeményezi a fogyasztóvédelmi charta létrehozását - helyezi a hangsúlyt arra a kötelezettségre a főigazgató, amely vélhetően a leginkább előremutató változást jelenti. - A szociális és munkaügyi miniszter, aki a felelőse ennek a törvényben szereplő feladatnak, arra mozgósítja a kereskedelem vállalkozásait, hogy nevezzék meg, vessék papírra mindazt, amit önként vállalt kötelezettségnek tekintenek a lakosság tudatos fogyasztóvá válása érdekében.


"Az egymástól távol lévő felek közötti szerződések megkötése során tapasztalható, hogy a vállalkozások tudatos megtévesztéseket követnek el" - chabafoto.com

- Miért jó ez az önszabályozás a vállalkozásoknak?

- Azért, mert a chartába foglalt normák is segíthetik, hogy kialakulhasson a mainál igényesebb fogyasztói kultúra. A fogyasztás világát ma a bizalmatlanság jellemzi: bizalmatlan a vásárló a szolgáltatójával szemben, a leghétköznapibb vásárláskor is az lebeg a szeme előtt, hogy átverik, becsapják őt. De bizalmatlanság uralkodik a vállalkozások és a hatóságok között is.

- Álljon helyre a bizalom - de hogyan is?

- Erről szól a charta, amennyiben a vállalkozások deklarálják, milyen kötelezettségeket vállalva gondoskodnak a fogyasztók tisztességes kiszolgálásáról. A törvény általános előírásain túl az adott kereskedelmi vállalkozás a saját személyre szabott normáin keresztül ismerteti, hogyan nem téveszti meg a vevőit. Azaz: a döntésekhez minden információt megad, hogy a fogyasztó valóban tudjon választani. Ezt olyan szellemiségű kereskedelmi kultúrának tartom, amely erősíti a vásárló és a kereskedő egymás iránti bizalmát, s egyben versenyelőnyt is jelent a vállalkozásnak.

- Az új szabályozás nem csak a büntetés eszközét adja a hatóság kezébe, amelyik így már akár szerződést is köthet a kereskedelmi céggel arról, hogy az bizony megjavul. Fogadkozni fognak a boltosok?

- A hatósági szerződés arra ad módot, hogy a jogsértést elkövető vállalkozás valóban vállalást tehessen a kifogásolt jogsértés megszüntetésére. Ettől is az várható, hogy javul a bizalom a vállalkozás és a hatóság, a vásárló és a kereskedő között, s a vevő elégedettségét kiváltó szolgáltatás hozadéka a nagyobb forgalom, üzleti haszon lehet.

A vevő sem lesz dühös
Vámos György szerint is van értelme az év végéig kötelezően elkészülő fogyasztóvédelmi chartának. Az Országos Kereskedelmi Szövetség már tudja, mit akar belefogalmazni ebbe az "önszabályozó" plusztörvénybe. Például azt, hogy szövetségük tagjainak javasolják, a jövőben magukra nézve köztelező erővel fogadják el a békéltető testületi eljárásokat. Az ok egyszerű, ezzel a ma is létező, a vevők és a kereskedelmi vállalkozások vitás ügyeiben közvetítő intézménnyel - kivált, ha a vállalkozók maguk értékelik fel a tevékenységét - igen jól lehet szolgálni azt, hogy kevesebb legyen az elégedetlen, dühös vásárló. - A nagy ügyek szerencsére már ritkábban jutnak el az üzletekig, az élelmiszerbotrányok döntő többsége például előbb kipattan, amikor a hatóságok a gyártóknál, készletezőknél tetten érik a vétkeseket - fejti ki Vámos György. - Ugyanakkor el kell ismerni, rengeteg apró gondja-baja van a vásárlónak, kezdve az elcsúszott árcédulától a leszakadó cipőtalpon át egészen addig, hogy nem intézik normálisan a reklamációs ügyeket. Sok esetben a kereskedő vitatja is a vevő állításait, igényeit, s ilyenkor csak a bíróságra mehetne a vevő. Ezért hasznos, ha a békéltető testület intézményét veszik többször igénybe a kereskedők, mert miközben szakmai értelemben elfogadható döntés születik, a vevő sem lesz dühös. Annyira dühös biztos nem, mint ha évekig kellene bíróságra járnia az igazáért. Ráadásul nemcsak arra alkalmas ez a fórum, hogy összebékítse a feleket, hanem még arra is, hogy a vevő idővel nagyobb bizalommal keresse fel ennek az "intézménynek" a döntéseit magára nézve kötelezőnek elismerő üzletet, kereskedelmi láncot. S ez reklámnak sem utolsó.
- Az ellenőr tehát kihúz a táskájából egy formanyomtatvány-szerződést azzal, hogy nem büntet, ha azt itt és itt aláírja a kereskedő?

- Nem, éppen nem, az ellenőr a feltárt szabálytalanságról ezentúl is felveszi a jegyzőkönyvet, a hatósági szerződést pedig a vállalkozó kérheti, kezdeményezheti. Ezzel elismeri a jogsértést, és vállalja a probléma megszüntetését. A szerződő fél nem maga az ellenőr lesz, hanem a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság regionális felügyelősége. Noha még nincs gyakorlatunk ennek az új módszernek az alkalmazásában, azt garantálom, nem ússza meg a büntetést a visszaeső vállalkozás, amelyik arra hivatkozik, hogy az előző szabálytalanság mondjuk az almával történt, az újabb pedig a körtével.

- Szeptember végén elkezdte a munkáját a fogyasztókapcsolati irodahálózat. Kit, mit hivatott szolgálni ez az intézmény?

- Minden megyében megszerveztük a fogyasztókapcsolati irodánkat. A cél az, hogy a szervezetünkhöz érkező évi 115 ezer megkeresés megválaszolásában a hatósági munkatársak mellett civil szakértők is részt vegyenek, megfelelő munkamegosztást megvalósítva, egyúttal átvállalva olyan feladatokat, amelyek korábban - hagyományosan - állami funkciót jelentettek.

- A 115 ezer megkeresés 115 ezer feljelentést takar?

- Nem. Legalább a fele nem szól másról, mint a tájékozatlanságról, arról, hogy a fogyasztó nem tudja, mi is a joga. Éppen ezek a megkeresések azok, amelyekben a szükséges tájékoztatást a civil közreműködők is meg tudják adni. Az irodák tehát a konkrét informálást végzik, s ha úgy ítélik meg, hogy a konkrét ügy okot szolgáltat a hatóság beavatkozására, kezdeményezik a szükséges eljárás lefolytatását a területileg illetékes fogyasztóvédelmi felügyelőségnél, vagy - ha az ügy úgy kívánja - átadják a feladatot a PSZÁF-nak, versenyhivatalnak, más hatóságnak.

- A legújabb idők fogyasztóvédelmi szabályozása vajon tud-e mit kezdeni a legújabb idők eszközeivel, például az internetes vásárlással, a telefonos szerződésekkel?

- Éppen a tisztességes vállalkozások érdekében folytat a hatóság ebben a körben igen szigorú ellenőrzéseket, mégpedig nem esetlegesen, hanem folyamatosan. Tesszük ezt azért, hogy elejét vegyük a fogyasztók nem megfelelő informálásának. Az egymástól távol lévő felek közötti szerződések megkötése - például az internetes vásárlások vagy a telefonos szerződéskötések - során többször tapasztalható, hogy a vállalkozások - elsősorban a jogszabály által is megkövetelt információk elhallgatásával - tudatos megtévesztéseket követnek el. Éppen a ma még valóban újszerű kereskedelemben kell elejét venni a bizalmatlanság kialakulásának, mivel éppen itt tapasztalható talán a leggyorsabb, exponenciális növekedés. Ezért lenne igen jó, ha a tisztességes kereskedelmi magatartás lenne a jellemző, s éppen a bizalmatlanság nem nőne ugyancsak exponenciálisan.

A teljes összeállítás a Piac és Profit magazin decemberi számában olvasható.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo