A szoftverfrissítések szerepe
Csizmazia-Darab István, az ESET termékeket forgalmazó Sicontact Kft. kiberbiztonsági szakértője szerint minden alkalmazás frissítésre szorul, akárcsak az alapjául szolgáló operációs rendszer és firmware (az eszköz hardveréhez kapcsolódó speciális szoftvertípus). A szoftverfrissítések amellett, hogy segítenek kivédeni a személyes és pénzügyi adatokat fenyegető veszélyeket, valamint számos problémát, hibát és hibás működést orvosolnak, új funkciókat tesznek elérhetővé, javítják a készülék akkumulátorának élettartamát és fokozzák a rendszer teljesítményét.
Ám ha ritkán is, de maguk a szoftverfrissítések is előidézhetnek problémákat, és semmilyen garancia nincs arra, hogy a későbbiekben ne forduljon elő hasonló eset. Egyetlen szoftver sem tökéletes, és gyakran találnak bennük hibákat, köztük olyan szoftveres sebezhetőségeket, amelyeket a hackerek kihasználhatnak - a ki nem javított sebezhetőségek okozzák az adatvédelmi incidensek nagy részét. Tavaly összesen több mint 29 ezer biztonsági rést, sebezhetőséget jelentettek, szemben az egy évvel korábbi 25 ezerhez képest. A hibajavítások biztonságossága és előzetes tesztelése főképp a gyártó feladata, vállalati környezetben pedig bevett gyakorlat, hogy először tesztkörnyezetben frissítenek, és csak utána küldik ki a javításokat az éles gépekre.
A szoftverfrissítések kockázatai
A legfontosabb tudnivaló, hogy az előnyök messze meghaladják a lehetséges kockázatokat. A szoftverfrissítések ugyanakkor előidézhetnek új problémákat. Előfordulhat például, hogy konfigurációs zavarokat vagy váratlan hibát okoznak meglévő alkalmazásokban, rendszerszoftverekben, és az is lehetséges, hogy a frissítések nem lesznek kompatibilisek a régebbi hardverkomponensekkel. A rendszer stabilitását is befolyásolhatják, esetleg hibákat okozhatnak, és végső soron biztonsági okból akár visszaállításokat is előidézhetnek, ha egy frissítés problémákat okozott.