Az NN Biztosító kutatásából kiderült, a legtöbb magyar reagált valamilyen módon a változó gazdasági helyzetre, a forint 2022-ben tapasztalt gyengülésére és az erősödő inflációra. A leggyakoribb válaszreakció a költések visszafogása, de a hosszú távú megtakarítások is szerepelnek a válságkezelési megoldások toplistáján. Egyértelmű trend emellett az „euroizáció" előretörése is.
Az euroizáció az a jelenség, amikor egy ország lakói spontán módon kezdik használni az eurót a mindennapokban, annak ellenére, hogy nem az a hivatalos fizetőeszköz az adott országban. Magyarországon is egyre több hír lát napvilágot arról, hogy a bútoroktól a műszaki cikkeken át egészen a mindennapi használati tárgyakig euróban tüntetik fel az árakat a forgalmazók, hogy így biztosítsák magukat a forint árfolyamkockázatai ellen. Az euroizáció egyik legmarkánsabb megjelenési formáját pedig ma már a megtakarítások, befektetések jelentik.
A megkérdezettek 60 százaléka mondta az NN Biztosító kutatásában, hogy sokkal vagy valamelyest nyugodtabb lenne, ha euróban tarthatná a megtakarításait. Majdnem ugyanennyien, 58 százalék gondolná stabilabbnak a pénzügyeit, ha euróban kaphatná a fizetését vagy a nyugdíját. Mindehhez hozzátartozik, hogy ma még elhanyagolható azok aránya, akik euróban kapják jövedelmüket. Vagyis még az átváltási költségek mellett is az eurót preferálja a résztvevők többsége.
A mai turbulens környezetben abszolút érthető, hogy a stabilitást és kiszámíthatóságot keresik az ügyfelek, látva a forintárfolyam erőteljes pozitív és negatív kilengéseit. Az NN Biztosítónál saját értékesítésünkben is egyértelműen megjelenik ez a trend: 2022-ben az új szerződések állománydíjának már több mint 40 százalékát tette ki az eurós termékkör. Az év vége felé ráadásul látványosan erősödött az euróalapú értékesítés aránya: 2022 utolsó két hónapjában már az új üzletek több mint felét jelentette – mondta Holló Bence, az NN Biztosító elnök-vezérigazgatója.