A magyarok több mint ötödének se véleménye, se adakozókedve nincs

Március 15. után elérhetőek lesznek az előkészített adóbevallások. Felajánljuk az adónk 1+1 százalékát, vagy veszni hagyjuk? Az 1+1 százalékon túl mennyit és hogyan adományozunk évközben? A nők vagy a férfiak adományoznak inkább? Adományozással kapcsolatos fontos kérdéseket járt körbe a civil szervezeteket fejlesztő, idén 30 éves NIOK Alapítvány a Pulzus Kutatóval közösen végzett reprezentatív kutatásban.

A megkérdezettek több mint ötöde (23 százalék) soha nem rendelkezett még az adóbevallásában arról, hogy melyik civil szervezetnek ajánlja fel az adója 1 százalékát. Nehéz az okokat meghatározni, mindenesetre azonos számban (12-12 százalék) nyilatkoztak arról, hogy nem gondolják, hogy ez a kis összeg bárkinek segítség lehet, illetve, hogy nem érnek rá ezzel foglalkozni. Valószínűleg az idő tényleg fontos tényező, annál is inkább, mert az adófizetők jelentős hányada az utolsó napokban készíti el az adóbevallását.

Az 1+1 százalék felajánlók 40 százaléka mindig ugyanannak a szervezetnek juttat az adóforintjaiból, 43 százalékuk pedig, ha nem is ugyanazon szervezetnek, de ugyanazon tevékenységi körben rendelkezik évről évre. Tehát a rendszeresen felajánlók nagyon elkötelezettnek tűnnek egy-egy terület iránt. A nagy, közismert szervezeteken túl leginkább a gyermekek egészségével, az oktatással és az állatvédelemmel foglalkozó szervezetek számíthatnak sok felajánlásra.

Tavaly a NAV adatai szerint több mint 29 ezer civil szervezetnek több mint 15 milliárd forintot ajánlottak fel a Magyarországon adózók. A civil 1 százalékokról mintegy 1,8 millió adózó rendelkezett érvényes módon a tavalyi évben – ez jóval több, mint ahányan az azt megelőző évben tették.

A Pulzus a magánadományozási trendek megismerésére is tett fel kérdéseket. A megkérdezettek több mint fele (60 százalék) adományozott az elmúlt évben. Legjellemzőbb a civil szervezetek számára (36 százalék) és a közvetlenül a rászorulóknak (34 százalék) juttatott segítség.

Véleményvezér

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.
Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket

Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket 

A cseh miniszterelnöki szék várományosa váratlanul kemény oroszellenes gondolattal állt elő.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo