A lehető legrosszabbkor jött Trump húzása

Fél éve töretlenül javul az a megítélés, ahogyan a magyar nagyvállalatok saját gazdasági helyzetüket látják. A legnagyobb hazai cégek gazdasági kilátásait és várakozásait vizsgáló K&H nagyvállalati növekedési index idei első negyedévének kutatási eredményei alapján a tavaly őszi nagy beszakadást követően most visszatért a 2024 első negyedévében mért szintre, vagyis -2 pontra. Ezzel az elmúlt fél évben összesen 11 pontot emelkedett, bár a mutató továbbra is a negatív tartományban maradt. A mikrogazdasági kérdéseket vizsgáló vállalati részindex viszont visszatért a pozitív térfélre, és jelenleg 3 ponton áll. A makrotényezőket leképező makro-részindex is megugrott és 18 pontot emelkedett az első negyedévben. Ám adott a nagy kérdés: zárójelbe teheti-e az emelkedést az amerikai kormányzat által bejelentett vámcsomag, sikerül-e megegyeznie az EU-nak és az USA-nak vagy újra a mélybe zuhan az index?

Úgy tűnik, kitart a tavaly év végén kezdődött, javuló tendencia a nagyvállalatok körében, amellyel gazdasági kilátásaikról vélekednek. A cégvezetők meglátásait vizsgáló K&H nagyvállalati növekedési index 2025 első három havi kutatási adatai szerint a mutató nagy ugrással ismét visszatért a semleges tartomány közelébe, 11 pontos emelkedéssel -2 ponton áll. Utoljára három éve lehetett ilyen mértékű emelkedést látni, azt követően, hogy az index történetének legrosszabb eredményét mérte a bank a nagyvállalatok körében.

Az elmúlt negyedévben felére csökkent azon cégvezetők száma, akik szerint a saját gazdasági kilátásaik romlására számítanak a következő tizenkét hónapban. A friss kutatás szerint már csak minden kilencedik vezető gondolkodik így. Rosszabbat ugyan kevesebben prognosztizálnak, mint korábban, de azért a jobb körülményekben sem bíznak jelentős arányban, hiszen a megkérdezettek közel háromnegyede szerint nem várható érdemi változás a következő időszakban. Szektor szerint vizsgálva a cégeket, a szolgáltatókra jellemző inkább az optimistább szemlélet. Közel negyedük vár javulást a saját gazdasági helyzetükben, és csak minden tizedik cégvezető gondolta azt, hogy rosszabb helyzetbe kerül a vállalata. Az iparban és a kereskedelemben a javulást várók aránya közel azonos (15-16 százalék), ám az előbbi szektor jóval pesszimistább, hiszen körükben a romló piaci helyzettel kalkulálók aránya eléri a 17 százalékot is, míg utóbbiaknál ez mindössze 8 százalék.



Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo