Az Árukereső kutatása szerint a vásárlók 25,95 százaléka élvezettel, 24,8 százaléka stresszel, 21,17 százalék-a pedig kifejezetten idegesen áll a karácsonyi ajándékvásárláshoz, míg 28,07 százalék közömbös a folyamat iránt. Érdekes, hogy a felnőtté válással együtt mintha az ajándékvásárlás élvezete is kopna: míg a 18 és 24 év közöttiek közel 44 százalék örömmel kutat meglepetések után, addig a 25 és 34 év közöttiek közel 60 százaléka stresszel vagy ideges miatta. Maguk az arányok egyébként nincsenek összefüggéssel a havi jövedelemmel: hiába keres valaki több mint 1 millió forintot, jobban stresszel mint az, akinek a fizetése 250 ezer és 400 ezer közé esik.
Fotó: DepositPhotos.com
A kiadások tekintetében a többség óvatos: 56,43 százalék hasonló összeget tervez költeni, mint tavaly, 31,03 százalék inkább spórolna, és mindössze 12,54 százalék számít magasabb kiadásra. Ez a gazdasági viszonyokat figyelembe véve nem meglepő, főleg, mert az ilyenkor népszerű termékek, mint a háztartási gépek és az elektronikai eszközök évről-évre drágulnak. A kor itt már hatással van a döntésre, ugyanis a 25-34 év közöttiek költenének a leginkább többet (közel 37 százalék), miközben a náluk fiatalabb és idősebb generációk is inkább a tavalyi értékeket céloznák meg. Ez összefüggésben lehet az adott generáció keresőképességével: már nagyobb a bevételük, de még nem kell családra, hitelre vagy egyéb költségekre gondolniuk. A havi jövedelem vonatkozásában is érdekes számok kerülte ki, ugyanis legnagyobb arányban (41,72 százalék) azok költenének idén többet, akik 250 ezer forintot vagy annál kevesebbet keresnek; nagyobb százalékban tennék ezt, mint azok, akik 1,25 millió forintot kapnak havonta (36,63 százalék).