Az élelmiszercikkek árának drágulása 2023-ban meghaladta a 50 százalékot, ami nemcsak a fogyasztás mennyiségére, de az összetételére is hatással van, a hangsúly eltolódott az olcsóbb élelmiszeripari cikkek irányába. Az ilyen piaci változásokra azok a cégek tudnak jól reagálni, akik szélesebb termékkörrel vagy az export piaci értékesítés bővítésével kompenzálni tudják a kieső értékesítést. Az innovációs és piacszerző szándék jelen is van az agrárcégeknél, a K&H agrár index alapján a cégek közel harmada (32 százalék) keres új piacot, 22 százalékuk pedig új termék bevezetését tervezi. Emellett a gazdaságok 53 százaléka tervez beru-házást a következő 1 évben, igaz ez valamelyest elmarad a kkv szektor átlagához képest, ami 58 százalék. Főként a gépjárműpark (19 százalék), illetve a gépek, berendezések (18 százalék) bővítésére és korszerűsítésére koncent-rálnak, de ettől nem sokkal lemaradva látjuk az informatikai fejlesztéseket is (17 százalék).
pályázati dömping várható
Az Agrár Széchenyi Kártya program, illetve ennek beruházási hitel programja továbbra is elérhető. A támoga-tástartalmak azonban kimerülőben vannak, így szűkül a mozgástér a vállalkozások számára az államilag támogatott hitelek terén. Ezzel egyidőben viszont az európai uniós agrártámogatások beindulhatnak. „Ma-gyarország a 2027-ig futó időszakban a Közös Agrárpolitika (KAP) keretében összesen több mint 5,3 ezer milliárd forintot kaphat, aminek több mint fele, közel 3 ezer milliárd forint vidékfejlesztési támogatás. Idén tehát komoly pályázati dömping várható, jelenleg is több mint 30 vidékfejlesztési pályázati felhívás van meg-hirdetve vagy előkészítés alatt” – tájékoztatott Demeter Zoltán, a K&H Agrárüzletág vezetője.