A családtagokat támogatnák a magyarok a juttatások keretében

A családtagok közvetlen támogatásának lehetősége egy új, többek között a járvány hatására felmerülő elvárás, amit a munkavállalók a juttatási csomagokkal szemben támasztanak – ez derült ki egy friss, több mint 1600 fő megkérdezésével, az Edenred Magyarország megbízásából készített online kutatásból.

A válaszok tanulsága szerint a dolgozók igényeit jelentősen befolyásolja a koronavírus teremtette helyzet, még fontosabbá vált a családtagok támogatása, módosultak a jövedelmi kilátások és a fogyasztási szokások. A munkavállalói juttatási rendszerekkel szemben támasztott igények között várhatóan tartósan jelen lesz a családtagok támogatásának lehetősége.

Sokakat érint kedvezőtlenül a jövedelmek csökkenése – vagy az attól való félelem –, így nem csoda, ha a család anyagi biztonsága a járványhelyzet kockázatai miatt előrébb került a személyes preferencialistákon. De mit tehet egy vállalat a koronavírus-járvány idején, a gazdasági nehézségek közepette, hogy segítse a dolgozóit? Milyen eszközei vannak, illetve lesznek 2021-ben a támogatási lehetőségek kiaknázására, milyen megváltozott társadalmi igényeket kell kielégítenie a béren felüli juttatások rendszerének? Milyen szerep jut ebben a munkavállaló családtagjainak támogatásának?  – a többi között erre keresték a választ a pénzügyi és HR-szakemberek egy juttatási szakértő segítségével a HR Portál szervezésében megvalósuló Fókuszban a megélhetési juttatások! című kerekasztal-beszélgetésen csütörtökön.

(Forrás: depositphotos.com)

Fata László juttatási szakértő szerint a 2020-as és a 2021-es év is azt várja a munkáltatóktól, hogy folyamatosan, mégis professzionálisan alkalmazkodjanak a dinamikusan változó helyzethez: „Az »improvizációhoz« elengedhetetlen, hogy előre fel legyünk készülve az egyes lehetőségekre. Nem csak az üzleti környezet, hanem a munkavállalói igények is folyamatosan változhatnak. Egyik héten az otthoni iroda kialakítása, a következőn az egészség, majd aztán a nehéz helyzetbe került családtagok segítése lehet a munkavállalói fókuszban.” A szakértő szerint a jó juttatási csomag összeállításához munkáltatói célok és a munkavállalói igények összehangolása a kulcs. Így a siker záloga, hogy az adott üzleti környezetben a munkáltató megismerje az éppen aktuális munkavállalói igényeket, és saját céljai mellett ehhez igazítsa a kínálatot.

A kutatás alátámasztotta, a megkérdezettek – döntően aktív munkavállalók – 72 százaléka jelenleg is támogatja egy vagy több családtagját (főként a gyerekeket, a házas- és élettársakat, illetve a szülőket), ugyanakkor a támogatott családtagokkal a szűk többség (53%) nem él közös háztartásban. A támogatás fő formája a családtagok részére végzett bevásárlás, de gyakori a készpénz, illetve átutalás formájában nyújtott segítség is. Erre a válaszadók zöme a jövedelmének 5-20 százalékát költi, de egytizedük esetében 50 százalék fölött van a családtagok támogatására szánt jövedelemarány. Azok esetében, akik szívesen segítenének ezen a módon a családtagjaiknak – és szükség is lenne rá a családjukban – a legtöbben (31%) azért nem teszik, mert nem telik rá. A támogatottak a segítséget jellemzően élelmiszerre, ruhára, gyógyszerre és rezsire költik, vagyis ezek a családtagok közötti transzferek láthatóan az alapvető szükségletek kielégítését szolgálják, és például egy rugalmas, kártyás juttatási megoldás útján is fedezhetőek lennének.

A támogatások szerepe olyan jelentős, az igény pedig annyira kézzelfogható, amit egy jól működő juttatási rendszer kialakításánál nem lehet figyelmen kívül hagyni. Erre utal az is, hogy a családtag-támogatás lehetőségét a munkavállalók el is várják. Csaknem kétharmaduk szerint a munkáltatónak is feladata a munkavállalók családtagjainak támogatása, 77%-uk – ha lehetősége lenne rá – szívesen választana olyan juttatási formát, amelyet közvetlenül megoszthat a családtagjaival, négyből hárman pedig olyan munkahelyen szeretnének dolgozni, ahol adott ez a családközpontú juttatási forma.

Azt a kutatás kérdéseire érkezett válaszok is egyértelművé tették, hogy egy rugalmas, a valós igényeket követő és tényleges élethelyzetekre megoldást kínáló juttatási rendszer kézzelfogható HR-előnyöket nyújthat a munkáltatóknak is. Hasonló véleményen van Tóth Kinga is, a DIEGO Kft. HR specialistája.

„A koronavírus-járvány következtében kialakult gazdasági helyzetben a béren kívüli juttatások lehetőségeinek, választható elemeinek bővítésével hozzájárulhatunk a munkavállalók, családtagjaik, közvetlen hozzátartozóik változó szükségleteinek hatékony támogatásához. A juttatási rendszerek rugalmas alakításával a munkáltatók is pozitív hatásokat érhetnek el munkavállalóik körében” – erősítette meg Tóth Kinga.

A kutatás válaszaiból kiolvasható legfőbb következtetés tehát, hogy a munkavállalók kifejezetten nyitottan fogadnának egy olyan juttatást, amely alkalmas a családtagok közvetlen támogatására: egy ilyen rugalmas, sokoldalú megoldás, az idei évben tapasztaltakhoz hasonló rendkívüli körülmények között hatékony segítséget és vonzó lehetőséget jelentene számukra.

Véleményvezér

Elszabadultak a Magyar Posta árai

Elszabadultak a Magyar Posta árai 

Ez most nem finom.
Nem sikerült az első versenyképességi vizsgája Magyarországnak

Nem sikerült az első versenyképességi vizsgája Magyarországnak 

Az egykori magyar sikerágazat rosszul teljesít.
Szlovákiába érdemes menni élelmiszert vásárolni, a mélybe vitték az ÁFA-t

Szlovákiába érdemes menni élelmiszert vásárolni, a mélybe vitték az ÁFA-t 

Lassan bármerre megyünk kisebb árakkal találkozunk, mint itthon.
Hadházy Ákos megtalálta Orbán Viktort

Hadházy Ákos megtalálta Orbán Viktort 

Reméljük lesz indiai szelfi is.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo