A cégek sem ússzák meg a hálózatosodást

A technológiai fejlődés kulcsszava napjainkban a „konnektivitás”. A különféle eszközök egymáshoz kapcsolódása nemcsak a fogyasztói szokásokra hat, hanem a vállalatokra is. A jól kigondolt stratégiai szövetségek versenyelőnyt jelentenek.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A dolgok internete (IoT) behálózza az életünket: átalakítja az otthoni szokásainkat, az autózásunkat, edzésünket, orvosokhoz fűződő viszonyunkat. És átalakítja az üzleti együttműködéseket: lebontja a vállalati struktúrák közötti falakat. A technológiai cégek vezetői napjainkban folyton „nyitott ökoszisztémákról” beszélnek. Az együttműködés fontos az új termékek és szolgáltatások szintjén, valamint az interoperabilitási szabványok kidolgozásában.

Kép:FreeDigitalPhotos.net

Interoperabilitás

A gépek közötti konvergencia elmossa az iparágak közötti határokat. A legkülönfélébb vállalatok kénytelenek egymásba kapaszkodni: szoftveróriások, hardvergyártók, telekommunikációs cégek, autómárkák, bútorgyárak, háztartási készülékeket gyártók. Csupa olyan cég, amelyek eddig jól elvoltak a saját szektorukban. A stratégiai szövetkezés trendje a Las Vegas-i CES-en is megfigyelhető volt már idén: azok a cégóriások, amelyek amúgy hagyományosan távol szoktak maradni az eseménytől, az eszközök erősödő összekötöttsége miatt kénytelenek voltak jelen lenni.

A különböző iparágak szereplőinek együttműködése felgyorsítja a fejlett technológiák terjedését. Mit ér például a 3D-s televízió, ha nincs 3D-s adás? Ha viszont két cég egy technológiát választ, és termékei kompatibilissé válnak, máris mindketten piacot nyernek. Az IKEA-bútorban lévő töltővel például négy centiméteres távolságból vezeték nélkül tölthetjük a Samsung termékeit. Mivel több szabvány létezik a kábel nélküli feltöltésre (A4WP, PMA), ha két óriáscég egy nótát fúj, az segíthet abban, hogy az általuk preferált szabvány kerekedjen felül. Az autógyárak is csatlakoztak: már 15 autótípus van, amelyben kábel nélkül lehet készülékeket tölteni.

Ráadásul technológiacentrikus világunkban a K+F-költségek szinte minden ágazatban irdatlan terheket rónak a vállalatokra. E kiadásokat is nyilván lényegesen könnyebb közösen fedezni.

„Frenemies”

A kéz a kézben járó, a jövőt együtt kifejlesztő cégek azonban csalóka víziók. Hiába azonosak a termékfejlesztési irányok, az együttműködés könnyen vetélkedésbe fordulhat. Főleg ha menet közben rájönnek a felek, hogy az azonos célok miatt voltaképpen mindketten riválisok. És nemcsak a fogyasztókért, hanem a legtehetségesebb munkavállalókért – különösen a fejlesztőkért – is versengenek. Ilyen elhidegülés történt az Uber és a Google között. Viszonyukat ma a „frenemies” – a barát (friend) és az ellenség (enemy) szóból létrejött – kifejezéssel jellemezhetjük. A Google befektetési alapja 2013-ban 250 milliót invesztált a kocsimegosztó szolgáltatást kínáló startupba. Két év se telt el, és az Uber bejelentette: önvezérelt autót fejleszt – ahogyan a Google –, és a Facebookkal kezdett együttműködési tárgyalásokat. A Google válaszként saját autómegosztó alkalmazás fejlesztésébe kezdett.

Az egymás ellen fordulás azért nem törvényszerű. A Google-t és az Apple-t például nehéz lenne nem riválisoknak tekinteni, egyes bizniszekben mégis képesek konfliktusmentesen együttműködni.

 

Az eltérített Dolgok Internete
Kényelmes dolog, ha okos eszközeink az internetre csatlakozva gyűjtik az adatokat és kommunikálnak egymással, ugyanakkor komoly veszélyeket is rejt ez a technológia – figyelmeztetnek a NetIQ szakértői.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo