9,2 százalékos a 2001. évi átlagos infláció

2001. decemberben az egyhavi átlagos áremelkedés 0,1% volt, 2000. decemberhez viszonyítva pedig 6,8%-kal növekedtek az árak. Az elmúlt évben, 2001-ben, átlagosan 9,2%-kal voltak magasabbak az árak, mint 2000-ben.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A szolgáltatások drágulása 0,06%-kal, a ruházkodási cikkeké 0,05%-kal, a háztartási energiáé pedig 0,01%-kal emelte a fogyasztói árak előző hónaphoz mért indexét. Az élelmiszerek körében bekövetkezett árcsökkenés 0,05%-kal, ezen belül a hús, húskészítmények 0,10%-kal, a tartós fogyasztási cikkeké 0,02%-kal mérsékelte az előző hónaphoz viszonyított áremelkedést. Az egyéb cikkek árai összességében nem változtak, ugyanakkor a járműüzemanyag-árak csökkenése 0,09%-nyi mérséklő hatással volt az egyhavi árváltozásra.
A decemberi áremelkedés teljes mértékben piaci indíttatású volt.

1 hónap alatt, 2001. novemberhez viszonyítva az élelmiszerek ára átlagosan 0,2%-kal mérséklődött. A különböző akciók eredményeként jelentős árcsökkenés volt a sertéshús (6,8%), a liszt (3,0%), a baromfihús (1,1%), a szalámi, sonka (1,0%), a tejtermékek (0,8%), a rizs, a csokoládé, kakaó és a csomagolt kávé (0,7%) esetében. Emelkedett az ára az idényáras élelmiszereknek (3,4%), a tojásnak (2,1%), a sertészsiradéknak (1,9%), az étolajnak és az éttermi étkezésnek (1,4%).

Tovább csökkentek a tartós fogyasztási cikkek árai, átlagosan 0,3%-kal kerültek kevesebbe, mint az előző hónapban. A szeszes italok és dohányáruk, valamint az egyéb cikkek főcsoportokban az árak összességében nem változtak. Ezen belül a járműüzemanyag-árak 1,9%-os mérséklődésével szemben az újságok, folyóiratok 1,7%-kal, a virágok, dísznövények 8,0%-kal kerültek többe, mint az előző hónapban. A háztartási energia drágulása az átlagos mértékkel megegyezően alakult (0,1%), míg a szolgáltatások árai (0,2%) az átlagosnál nagyobb mértékben emelkedtek. Decemberben, az előző évi tendenciának megfelelően – az előző havi árnövekedéssel azonos mértékben – 0,8%-kal tovább emelkedtek a ruházkodási termékek árai.

12 hónap alatt, 2000. decemberhez viszonyítva, az élelmiszerek árai 9,5%-kal, az átlagot meghaladva emelkedtek. Ezen belül jelentős szóródás figyelhető meg: a sertészsiradék 25, az étolaj 22, a szalonna 21, a szalámi, sonka 19, a tej 18, a cukor és a párizsi, kolbász 16, a vaj, vajkrém 15%-kal drágult. A rizs (2%), a csokoládé, kakaó (4%) és a margarin (5%) árának növekedése jóval átlag alatti volt. Csökkent viszont az elmúlt 12 hónap alatt a tojás (10%), a liszt (5%) és a csomagolt kávé (2%) ára.

A tartós fogyasztási cikkek átlagosan 0,7%-kal kevesebbe kerültek, mint egy évvel korábban. Az egyéb cikkek, üzemanyagok (2,1%) és a ruházkodási cikkek (4,8%) 12 hónap alatt az átlagosnál kisebb mértékben drágultak. A háztartási energia (7,5%), a szolgáltatások (8,4%) és a szeszes italok, dohányáruk (10,3%) árnövekedése viszont átlag feletti volt.
Egy évvel korábban, 2000. decemberben a fogyasztói árak növekedése az előző hónaphoz mérve 0,3%-ot, 1999. decemberhez viszonyítva 10,1%-ot tett ki.

Az idényáras élelmiszerek (burgonya, friss zöldség, valamint a friss hazai és déligyümölcs) nélkül számítva egy hónap alatt a fogyasztói árak összességében nem változtak.
2001. decemberben a szezonálisan kiigazított „alapdrágulás” (maginfláció) az előző hónaphoz 0,7%, 2000. decemberhez viszonyítva 8,1% volt. 2000. decemberében ez 0,9%-ot, illetve 9,0%-ot tett ki.

2001-ben az éves átlagos fogyasztói árszínvonal-növekedés mértéke 9,2% volt. Az infláció trendjét vizsgálva az elmúlt év két jól elhatárolható szakaszra bontható: januártól májusig a 12 havi fogyasztói árszínvonal változás mértéke 10,1%-ról 10,8%-ra nőtt, majd júniustól beindult egy gyors ütemű mérséklődés. Júliusban ismét egyszámjegyűvé (9,4%) vált az inflációs ráta, majd tovább csökkenve novemberben 7,1%, decemberben pedig 6,8% volt. (7% alatti 12 havi inflációs ráta 1987. áprilisában volt.)

A 2001. éves átlagos inflációs rátán (9,2%) belül azonban a különböző termék és szolgáltatás főcsoportok igen eltérő árszínvonal változása húzódik meg. Az élelmiszereknél 13,8%-os, a szolgáltatásoknál pedig 9,8%-os árnövekedés következett be. Így a fogyasztói kosárban együttesen 52,2%-os súlyaránnyal rendelkező két főcsoportban az áremelkedés mértéke nagyobb volt az átlagosnál. Szintén átlag feletti árszínvonal-emelkedés következett be a szeszesitalok, dohányáruk, illetve a háztartási energia főcsoportokban (11,2%, illetve 10,3%). A tartós fogyasztási cikkek, az egyéb cikkek, üzemanyagok, illetve ruházkodási cikkek főcsoportokban az átlagosnál kisebb áremelkedés következett be (1,0%, 4,9%, illetve 5,3%).

A maginflációs ráta szintén az év első felében emelkedett, majd a júliusi 10,4%-os csúcsérték után fokozatosan csökkenni kezdett a decemberi 8,1%-ig. Így 2001-ben az éves átlagos növekedése 9,5%-ot tett ki. Megfigyelhető, hogy az év első felében a maginfláció végig a fogyasztóiár-index alatt marad, míg az év második felében magasabb volt.

Véleményvezér

Sok nagy okos már világháborút lát

Sok nagy okos már világháborút lát 

Az orosz ballisztikus rakéta bevetése egy teszt volt.
Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat

Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat 

A büntetés mértéke nevetséges.
Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo