A kínai piaci inváziónak is vannak korlátai
Kína jelentős helyzeti előnybe került az elektromos autók piacán és bomlasztó erőként lépett fel, kihívás elé állítva a hagyományos autóipari nagyvállalatokat. Ugyanakkor a geopolitikai feszültségek, az elektromos autók iránt év eleje óta tapasztalható keresletcsökkenés, a Tesla által indított árverseny, illetve a szabályozási és esetleges importkorlátozási bizonytalanságok megtörhetik a kínai expanziót. Bujdosó Tünde kiemelte: a kínai cégek hatalmas beruházásokat hajtottak végre az elektromos technológiába, és a nyersanyag-finomítástól az autógyártásig bővítették gyártási kapacitásaikat, ugyanakkor a globális kereslet lehűlésével a teljes ellátási láncban felmerült a túlkapacitás problémája. Kínában az elektromos akkumulátorok gyártási kapacitása messze meghaladta a hazai keresletet, az autógyártók körében pedig a teljes kapacitáskihasználtság 2019 óta 50 százalék alatt mozog.
Mivel a belföldi piacon fokozódik a verseny, és a kapacitások felhalmozódnak, számos kínai autógyártó a nemzetközi terjeszkedést tette prioritássá. A növekvő geopolitikai feszültségek azonban alááshatják erőfeszítéseiket, és csökkenthetik nyereségességüket.
„Arról nem is beszélve, hogy az akkumulátortechnológia gyors fejlődése, különösen a szilárdtest-akkumulátorok, a nátriumion akkumulátorok és a szilícium-anódok fejlődése megingathatja Kína domináns pozícióját az akkumulátor-ellátási láncban” – emlékeztet az Allianz trade szakértője.