4 százalék szerint csinálja jól a kormány

8 százalékos emelkedést mutat a 2007. év első negyedévében mért K&H kkv bizalmi index. A kis és középvállalkozói szektor várakozásai azonban a két negyedéve tartó erősödés ellenére, továbbra is a negatív sáv közepén mozognak.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A K&H Bank és a GfK Hungária Piackutató Intézet 2004 harmadik negyedéve óta, negyedéves rendszerességgel méri fel a kis- és középvállalatok (700 millió forint nettó éves árbevételt meg nem haladó társas vállalkozások) - vállalataikat befolyásoló - gazdasági eseményekkel kapcsolatos várakozásait. A kutatás eredményét a K&H kkv bizalmi index jellemzi, amelynek értékét -100 és +100 között állapítják meg az eredményektől függően, ahol a 0 érték a semleges, az alatta lévő érték a negatív, felette pedig a pozitív várakozásokat mutatja.

A bizalom változása


forrás: K&H, GFK

Az országosan reprezentatív, 700 vállalkozás megkérdezésén alapuló részletes felmérést 2007. első negyedévében, március 2. és 12. között végezték. A kutatás során a Bank és a kutatóintézet a kisvállalkozások vevői és szállítói kapcsolatait, a vállalati gazdálkodást, a közterhekkel kapcsolatos várakozásokat, a kormányzati gazdaságpolitika megítélését, a versenytársakat, az európai uniós terheket és lehetőségeket, a monetáris gazdaságpolitika alakulását, a munkaerőpiaccal kapcsolatos meghatározó elemeket és a bankok finanszírozási szerepvállalását vizsgálta.

A K&H kkv bizalmi index értéke 2007 első negyedévében ismét a negatív tartományban, -53 ponton zárt. Az index értékének az előző negyedévéhez viszonyított 8 pontos növekedése - a változatlanul erős negatív várakozások mellett - a borúlátás folytatódó csökkenését jelzi. A javuló tendencia immár hat hónapja, 2006 negyedik negyedévétől fogva tart. (Korábban mind a vállalatok, mind a fogyasztók nagyon borulátóak voltak.) #page#

Részindexek

Ha ágazatok szerint vizsgáljuk a középvállalatok bizalmát, az ipari, építőipari vállalatok és a szolgáltató szektor esetén történt pozitív elmozdulás, a vállalati méret alapján pedig főleg a kisebb (0-100 millió forint) árbevételű vállalkozások várakozásai javultak kis mértékben.

A K&H kkv bizalmi index részindexeinek változása 2006-ban


forrás: K&H, GFK

A korábbi folyamatos és erős csökkenés után az év első negyedévében javult a kormányzati intézkedések megítélése, de a várakozások még mindig erőteljesen negatívak. A vezetők közül továbbra is kevesen, mindössze 4 százalékban vélik úgy, hogy a kormányzat versenyhelyzetet javító gazdaságpolitikát folytat.

Tovább erősödött a monetáris politika részindex is, ami az előző negyedévben mért -65 ponthoz képest 9 pontot javult, és -56 ponton zárt. A vállalatok tehát változatlanul a jegybanki alapkamat, így a hitelkamatok csökkenését várják a közeljövőben, ami alacsonyabb inflációs várakozásokat is magában hordoz.

Ismét gyengébb eredményt mutat, így már második negyedéve folytatódik a negatív tendencia az EU forrásokhoz való hozzájutás lehetőségének megítélésében. A megkérdezettek körében újabb 7 százalékponttal kevesebb azoknak a száma, akik reálisnak tartják, hogy európai uniós támogatásokhoz jussanak hozzá.

A közterhek részindex a legnagyobb, 18 pontos erősödést produkálta ebben a negyedévben -91 pontról -73-ra változott.

Véleményvezér

Az ukránok újra bevetették csodafegyverüket

Az ukránok újra bevetették csodafegyverüket 

Immár sehol nincsenek biztonságban az orosz katonák és hadi eszközök.
Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo