Tavaly első ízben volt megfigyelhető az autópark zsugorodása, állítja az Earth Policy Institute friss tanulmánya. Az amerikai autópark rekord nagyságot ért el 2008-ban, amikor is 250 millió kocsin furikáztak az USA polgárai. 2009-ben azonban már csak 246 volt használatban (és egy darabban) ezek közül.
A változás oka az, hogy több régi autót selejteznek le, mint amennyi új kocsit vásárolnak. Ez egyértelműen a gazdasági válság következménye. Korábban nem számított ritkaságnak, hogy egy család két autóval is rendelkezett. Minden bizonnyal a feleslegtől válik meg a „fogyasztói diétára" fogott lakosság.
Autóipari fogyókúra
A következő tíz évben 10 százalékkal kevesebb autó fog gurulni az amerikai utakon. Ez üzemek bezárását is jelenti majd, ugyanakkor „egészségesebb" lesz az autópiac, mentes a vásárlói hitelkeretből finanszírozott iparági növekedéstől. Egyúttal csökkenhet Amerika függősége a külföldi olajtól, és tisztábbá válhat a környezet. A jövőben egyre nagyobb szerepet fognak játszani a hibrid és a teljesen elektromos hajtású modellek. Egyes elemzők szerint elképzelhető, hogy az Egyesült Államok Japán példáját fogja követni: a szigetországban a nagyvárosok az 1990-es években túltelítetté váltak, s azóta 21 százalékkal esett vissza az évente eladott autók száma. Azonban az Egyesült Államok sok térségében nincs olyan kiépített tömegközlekedési hálózat, mint a távol-keleti szigetországban, így az autósok nem mindenhol tudnak váltani.
Új szemlélet, újfajta mobilitás
Vannak olyan megfigyelők, akik egyenesen "kulturális váltást" emlegetnek, hangzott el az Amerika Hangja (VOA) rádió vasárnapi tudósításában. Sokan azért „dobják el" járműveiket, mert a városokban erőre kaptak a tömegközlekedési fejlesztések a környezetszennyezés csökkentése és közlekedési dugók elkerülése végett.
Elmúltak azok az idők, amikor az amerikai fiataloknak a felnőtté válással volt egyenlő a jogosítvány megszerzése és a volán mögé ülés. A városokban felnövő fiatalok megtanultak kocsi nélkül boldogulni. Míg korábban az autó volt a fiatalok számára az ismerkedés és a társadalmi mobilitás legfőbb eszköze, ma már az internet és az okostelefon vette át ezt a szerepét.
Auto-boom Kínában
A távoli-keleti nagyhatalom autóval való ellátottsága megegyezik az Egyesült Államok 1915-ös(!) szintjével. Pekingben négymillió kocsi robog az utcákon. A 2008-as nyári Olimpiai Játékok idején a gépjárműpark 20 százalékát hatóságilag kellett kivonni a főváros útjairól, hogy menedzselhető legyen a közlekedés és ne legyenek fennakadások.
Az igények óriásiak, mindenki autón akar járni. 2008 decemberében először nőtte túl az amerikai autókereskedelmet a kínai. 2009 decemberében a Kínai Autógyártók Szervezete úgy látta, az éves autóeladások száma eléri a 13 milliót. Összehasonlításképpen: a szebb napokat látott nemzetközi autóipar ama bizonyos szebb napjaiban Japán és az USA éves szinten 10 milliót új gépjárművet állított elő. Csak novemberben 1,3 millió autót adtak el a kínai kereskedők. A GM 2009-ben 1,8 millió autót értékesített a kínai lakosságnak, 67 százalékkal növelve előző évi eladásait az országban. A vállalat „még ennél is jobb eredményeket vár 2010-től", jegyezte meg a GM China vegyesvállalat elnöke, Kevin Wale.
Mivel Kína javarészt külföldre exportálja a gazdaságban előállított javakat, a kormány prioritásnak tekinti a belföldi fogyasztás fellendítését. Szakértők úgy tartják, a robbanásszerű növekedés nem áll le egyhamar: 2025-re több kocsi lesz Kínában, mint ma az USA-ban. Az autó-boomot nagyban segíti, hogy a kormány adókedvezményt nyújt a kis méretű autók beszerzéséhez és támogatásban részesíti a használt autók vásárlását.
Messze még az elektromos autók reneszánsza
10-15 év kell ahhoz, hogy az elektromos autók tömeges mértékben elterjedjenek a világban, vélik a vezető akkumulátor-gyártó vállalatok. A 2000-es évtized első felében és derekán a Bush-adminisztráció a biodízel-megoldást választotta az elektromos autók gyártásának kiemelt támogatása helyett. Az elnöknek önös érdekei fűződtek a döntéshez: baráti körét és választóit, a texasi farmereket segítette ezzel jelentős állami szubvencióhoz.
Az elektromos autók akkumulátorainak magas ára ma is hátráltatja e járművek elterjedését. „Ahhoz, hogy tömegcikké válhassanak, a jelenlegi árszintnek legalább a felére kell csökkennie", jelentette ki Alex Molinaroli, a Johnson Controls Power Solutions autóakkumulátor gyártó vállalat elnöke a Die Welt napilapnak.
A hagyományos autóakkumulátorok gyártásában magát világelsőnek nevező Johnson Controls vezetője a Renault elektromos autója miatt Franciaországot tartja úttörőnek az új technológia elterjesztésében. Az amerikai konszern részt vesz a gépjármű hajtáslánc villamosításában Power Solutions nevű nevű részlegén keresztül.