Ráfizetéses zöld autók helyett repülő kocsik

A Tesla fejesei a repülő autókban látják a jövőt, versenytársai viszont az elektromos autók ráfizetéses gyártásával bíbelődnek. A GM legalább 10,7 millió forintot veszít az elektromos Volt minden egyes példányán. A 2000 óta piacon lévő Toyota Prius a nagy sláger.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Az elektromos autók eladásai egyelőre kis részét teszik ki a globális autópiacnak. A Tesla Model S Sedan 57 000 ezer dolláros (12,4 millió forint) ára még nem mondható olcsónak, vagyis behatárolja annak lehetőségét, milyen gyorsan válhat tömegtermékké a jármű.

A versenytársak modelljeinek árszabása a következőképp alakul:

  • A GM Voltja 39,995 dollárba (8,66 millió forintba) kerül, ám havi 199 dollárért (43 115 forintért) már lízingelhető.
  • A hibrid Toyota Prius már 19 745 dollárért (4,27 millió forintért) megvásárolható az USA-ban, az elektromos verzió 32 795 dollárt (7,1 millió forintot) kóstál.
  • A Nissan elektromos Leafjéért 36 050 dollárt (7,8 millió forintot) kell fizetni.
  • A hibrid Honda Insight 19 290 dollárért (4,17 millió forintért) beszerezhető.
  • A Mitsubishi elektromos autója 29,975 dollár (6,49 millió forint).
A magasabb árkategóriában utazó Tesla egyik befektetője, Tim Draper mégis büszkén nyilatkozta a sajtónak, a Tesla győzött az elektromos autók versenyében, s ha a detroiti autógyártók helyében lenne, továbblépne a következő technológiai határ meghódítása felé: a repülő autók kifejlesztésére.

Nem gazdaságos

A GM hozzávetőlegesen 1,2 milliárd dollárt fektetett a Volt fejlesztésére. (Összehasonlításképpen: a Nissan 5 milliárdot költött a Leaf kidolgozására, a Toyota 10 milliárdot a Priusra.) Autóipari szakértők 49 000 dollárra becsülik az összeget, amit a GM veszít minden egyes Volt autón. A Reuters által megszellőztetett becslés valóságértékét hivatalosan is cáfolta a GM, de nem szolgált adattal a valós költségösszegről.

Mennyit adnak el belőle?
-A Tesla idén 5000 példányt szállít megrendelőinek, 2013-ban pedig 20 000 kerül majd le a futószalagról.
-A GM és a Nissan amerikai eladási adatai szerint 2012 első nyolc hónapjában 13 500 darabot értékesített a Voltból és 4200-at a Leafből.
-Mióta a GM piacra dobta a Voltot 2010-ben, 21 500 példányt értékesített belőle.
Nevük elhallgatását kérő beszállítók 76 000-88 000 dollárra teszik a gyártási költségeket (beleértve annak K+F-vonzatait), vagyis duplájába, mint amennyit el tud kérni érte a vásárlóktól. És ez még nem tartalmazza a marketing- és értékesítési költségeket, valamint a vállalat releváns működési költségeit.

A nagyvállalat még évekig nem lesz képes nyereséget kihozni e modelljéből (a menedzsment beismerte, hogy valószínűleg a következő típus bevezetéséig, vagyis 2015-ig nem tudják nyereségessé tenni elektromos autóikat). A Nissan, a Mitsubishi és a Honda ugyancsak nehezen érvényesülnek elektromos autóikkal a piacon. A Toyota Prius-ra viszont nagy a kereslet.

A hibridek nem éppen a legfogyasztóbarátabb konstrukciót kínálják: órákba telik, mire feltöltődik az akkumulátoruk, a Volt töltése akkor lehet rövidebb időtartamú, ha vesznek hozzá egy 2000 dolláros gyorstöltőt.

Nagyfeszültségű töltővel a lítium-ionos akkumulátorokat akár háromnegyed óra alatt 80 %-osra lehet tölteni. Új távlatot nyithat az elektromos meghajtásban a Sumitomo nátrium-alapú akkuja, melyet buszokba és teherautókba építenének be. A cég nem kevesebbet állít, minthogy egyetlen töltéssel kétszer akkor távolságot képesek megtenni e nagy járművek, mint a jelenleg ismeretes akkumulátorokkal működő autók. A személygépkocsikban való használat azonban egyelőre nem kivitelezhető, mivel az új típusú akkuk 80 Celsius fokon működnek.

Zöldülnek az uniós autók
Az EU 2020-ra 95 gramm/kilométerben kívánja limitáni a tagországaiban értékesített autók üvegházgáz-kibocsátását. A mikrobuszoknál ez az érték 147 g/km lenne. De már 2015-re 130 g/km vonatkozik majd a személygépkocsikra, és 175 g/km a kisbuszokra.
Egyes szakértők gépjárművenként 800-1000 euróra (229 000 - 287 000 forintra) taksálták a költségnövekedést. Az Európai Autógyártók Szövetsége aggodalmát fejezte ki emiatt. A Renault azt jelezte Brüsszel felé, a követelmény teljesíthető.
A Transport & Environment nevű szervezet úgy látja, az autógyártók könnyedén képesek teljesíteni az előírást. A jelenlegi technológiákkal akár 80 g/km-ra is csökkenthető az autók ÜHG-kibocsátása, ezért zöld politikusok csalódottságuknak adtak hangot, amiért Brüsszel elmulasztott hathatósabb zöldítést előírni az európai gépjárműparkban. A fogyasztókra nézve a tisztább autók 340 euróval (97 758 forinttal) kevesebb üzemanyagköltséget jelentenek 13 év alatt (ezt tekintik egy kocsi életöltőjének). Az ÜHG-megtakarítás 2030-ig 420 millió tonna.
Az Európai Környezeti Ügynökség jelentése szerint 2011-ben az öreg kontinens útjain futó autók átlagkibocsátása 135,7 g/km volt, ami mindössze 4,6 g/km.-os csökkenést jelent a 2010-es szinthez képest írta a Reuters.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo