Ráfizetéses zöld autók helyett repülő kocsik

A Tesla fejesei a repülő autókban látják a jövőt, versenytársai viszont az elektromos autók ráfizetéses gyártásával bíbelődnek. A GM legalább 10,7 millió forintot veszít az elektromos Volt minden egyes példányán. A 2000 óta piacon lévő Toyota Prius a nagy sláger.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az elektromos autók eladásai egyelőre kis részét teszik ki a globális autópiacnak. A Tesla Model S Sedan 57 000 ezer dolláros (12,4 millió forint) ára még nem mondható olcsónak, vagyis behatárolja annak lehetőségét, milyen gyorsan válhat tömegtermékké a jármű.

A versenytársak modelljeinek árszabása a következőképp alakul:

  • A GM Voltja 39,995 dollárba (8,66 millió forintba) kerül, ám havi 199 dollárért (43 115 forintért) már lízingelhető.
  • A hibrid Toyota Prius már 19 745 dollárért (4,27 millió forintért) megvásárolható az USA-ban, az elektromos verzió 32 795 dollárt (7,1 millió forintot) kóstál.
  • A Nissan elektromos Leafjéért 36 050 dollárt (7,8 millió forintot) kell fizetni.
  • A hibrid Honda Insight 19 290 dollárért (4,17 millió forintért) beszerezhető.
  • A Mitsubishi elektromos autója 29,975 dollár (6,49 millió forint).
A magasabb árkategóriában utazó Tesla egyik befektetője, Tim Draper mégis büszkén nyilatkozta a sajtónak, a Tesla győzött az elektromos autók versenyében, s ha a detroiti autógyártók helyében lenne, továbblépne a következő technológiai határ meghódítása felé: a repülő autók kifejlesztésére.

Nem gazdaságos

A GM hozzávetőlegesen 1,2 milliárd dollárt fektetett a Volt fejlesztésére. (Összehasonlításképpen: a Nissan 5 milliárdot költött a Leaf kidolgozására, a Toyota 10 milliárdot a Priusra.) Autóipari szakértők 49 000 dollárra becsülik az összeget, amit a GM veszít minden egyes Volt autón. A Reuters által megszellőztetett becslés valóságértékét hivatalosan is cáfolta a GM, de nem szolgált adattal a valós költségösszegről.

Mennyit adnak el belőle?
-A Tesla idén 5000 példányt szállít megrendelőinek, 2013-ban pedig 20 000 kerül majd le a futószalagról.
-A GM és a Nissan amerikai eladási adatai szerint 2012 első nyolc hónapjában 13 500 darabot értékesített a Voltból és 4200-at a Leafből.
-Mióta a GM piacra dobta a Voltot 2010-ben, 21 500 példányt értékesített belőle.
Nevük elhallgatását kérő beszállítók 76 000-88 000 dollárra teszik a gyártási költségeket (beleértve annak K+F-vonzatait), vagyis duplájába, mint amennyit el tud kérni érte a vásárlóktól. És ez még nem tartalmazza a marketing- és értékesítési költségeket, valamint a vállalat releváns működési költségeit.

A nagyvállalat még évekig nem lesz képes nyereséget kihozni e modelljéből (a menedzsment beismerte, hogy valószínűleg a következő típus bevezetéséig, vagyis 2015-ig nem tudják nyereségessé tenni elektromos autóikat). A Nissan, a Mitsubishi és a Honda ugyancsak nehezen érvényesülnek elektromos autóikkal a piacon. A Toyota Prius-ra viszont nagy a kereslet.

A hibridek nem éppen a legfogyasztóbarátabb konstrukciót kínálják: órákba telik, mire feltöltődik az akkumulátoruk, a Volt töltése akkor lehet rövidebb időtartamú, ha vesznek hozzá egy 2000 dolláros gyorstöltőt.

Nagyfeszültségű töltővel a lítium-ionos akkumulátorokat akár háromnegyed óra alatt 80 %-osra lehet tölteni. Új távlatot nyithat az elektromos meghajtásban a Sumitomo nátrium-alapú akkuja, melyet buszokba és teherautókba építenének be. A cég nem kevesebbet állít, minthogy egyetlen töltéssel kétszer akkor távolságot képesek megtenni e nagy járművek, mint a jelenleg ismeretes akkumulátorokkal működő autók. A személygépkocsikban való használat azonban egyelőre nem kivitelezhető, mivel az új típusú akkuk 80 Celsius fokon működnek.

Zöldülnek az uniós autók
Az EU 2020-ra 95 gramm/kilométerben kívánja limitáni a tagországaiban értékesített autók üvegházgáz-kibocsátását. A mikrobuszoknál ez az érték 147 g/km lenne. De már 2015-re 130 g/km vonatkozik majd a személygépkocsikra, és 175 g/km a kisbuszokra.
Egyes szakértők gépjárművenként 800-1000 euróra (229 000 - 287 000 forintra) taksálták a költségnövekedést. Az Európai Autógyártók Szövetsége aggodalmát fejezte ki emiatt. A Renault azt jelezte Brüsszel felé, a követelmény teljesíthető.
A Transport & Environment nevű szervezet úgy látja, az autógyártók könnyedén képesek teljesíteni az előírást. A jelenlegi technológiákkal akár 80 g/km-ra is csökkenthető az autók ÜHG-kibocsátása, ezért zöld politikusok csalódottságuknak adtak hangot, amiért Brüsszel elmulasztott hathatósabb zöldítést előírni az európai gépjárműparkban. A fogyasztókra nézve a tisztább autók 340 euróval (97 758 forinttal) kevesebb üzemanyagköltséget jelentenek 13 év alatt (ezt tekintik egy kocsi életöltőjének). Az ÜHG-megtakarítás 2030-ig 420 millió tonna.
Az Európai Környezeti Ügynökség jelentése szerint 2011-ben az öreg kontinens útjain futó autók átlagkibocsátása 135,7 g/km volt, ami mindössze 4,6 g/km.-os csökkenést jelent a 2010-es szinthez képest írta a Reuters.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo