Ráfizetéses zöld autók helyett repülő kocsik

A Tesla fejesei a repülő autókban látják a jövőt, versenytársai viszont az elektromos autók ráfizetéses gyártásával bíbelődnek. A GM legalább 10,7 millió forintot veszít az elektromos Volt minden egyes példányán. A 2000 óta piacon lévő Toyota Prius a nagy sláger.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az elektromos autók eladásai egyelőre kis részét teszik ki a globális autópiacnak. A Tesla Model S Sedan 57 000 ezer dolláros (12,4 millió forint) ára még nem mondható olcsónak, vagyis behatárolja annak lehetőségét, milyen gyorsan válhat tömegtermékké a jármű.

A versenytársak modelljeinek árszabása a következőképp alakul:

  • A GM Voltja 39,995 dollárba (8,66 millió forintba) kerül, ám havi 199 dollárért (43 115 forintért) már lízingelhető.
  • A hibrid Toyota Prius már 19 745 dollárért (4,27 millió forintért) megvásárolható az USA-ban, az elektromos verzió 32 795 dollárt (7,1 millió forintot) kóstál.
  • A Nissan elektromos Leafjéért 36 050 dollárt (7,8 millió forintot) kell fizetni.
  • A hibrid Honda Insight 19 290 dollárért (4,17 millió forintért) beszerezhető.
  • A Mitsubishi elektromos autója 29,975 dollár (6,49 millió forint).
A magasabb árkategóriában utazó Tesla egyik befektetője, Tim Draper mégis büszkén nyilatkozta a sajtónak, a Tesla győzött az elektromos autók versenyében, s ha a detroiti autógyártók helyében lenne, továbblépne a következő technológiai határ meghódítása felé: a repülő autók kifejlesztésére.

Nem gazdaságos

A GM hozzávetőlegesen 1,2 milliárd dollárt fektetett a Volt fejlesztésére. (Összehasonlításképpen: a Nissan 5 milliárdot költött a Leaf kidolgozására, a Toyota 10 milliárdot a Priusra.) Autóipari szakértők 49 000 dollárra becsülik az összeget, amit a GM veszít minden egyes Volt autón. A Reuters által megszellőztetett becslés valóságértékét hivatalosan is cáfolta a GM, de nem szolgált adattal a valós költségösszegről.

Mennyit adnak el belőle?
-A Tesla idén 5000 példányt szállít megrendelőinek, 2013-ban pedig 20 000 kerül majd le a futószalagról.
-A GM és a Nissan amerikai eladási adatai szerint 2012 első nyolc hónapjában 13 500 darabot értékesített a Voltból és 4200-at a Leafből.
-Mióta a GM piacra dobta a Voltot 2010-ben, 21 500 példányt értékesített belőle.
Nevük elhallgatását kérő beszállítók 76 000-88 000 dollárra teszik a gyártási költségeket (beleértve annak K+F-vonzatait), vagyis duplájába, mint amennyit el tud kérni érte a vásárlóktól. És ez még nem tartalmazza a marketing- és értékesítési költségeket, valamint a vállalat releváns működési költségeit.

A nagyvállalat még évekig nem lesz képes nyereséget kihozni e modelljéből (a menedzsment beismerte, hogy valószínűleg a következő típus bevezetéséig, vagyis 2015-ig nem tudják nyereségessé tenni elektromos autóikat). A Nissan, a Mitsubishi és a Honda ugyancsak nehezen érvényesülnek elektromos autóikkal a piacon. A Toyota Prius-ra viszont nagy a kereslet.

A hibridek nem éppen a legfogyasztóbarátabb konstrukciót kínálják: órákba telik, mire feltöltődik az akkumulátoruk, a Volt töltése akkor lehet rövidebb időtartamú, ha vesznek hozzá egy 2000 dolláros gyorstöltőt.

Nagyfeszültségű töltővel a lítium-ionos akkumulátorokat akár háromnegyed óra alatt 80 %-osra lehet tölteni. Új távlatot nyithat az elektromos meghajtásban a Sumitomo nátrium-alapú akkuja, melyet buszokba és teherautókba építenének be. A cég nem kevesebbet állít, minthogy egyetlen töltéssel kétszer akkor távolságot képesek megtenni e nagy járművek, mint a jelenleg ismeretes akkumulátorokkal működő autók. A személygépkocsikban való használat azonban egyelőre nem kivitelezhető, mivel az új típusú akkuk 80 Celsius fokon működnek.

Zöldülnek az uniós autók
Az EU 2020-ra 95 gramm/kilométerben kívánja limitáni a tagországaiban értékesített autók üvegházgáz-kibocsátását. A mikrobuszoknál ez az érték 147 g/km lenne. De már 2015-re 130 g/km vonatkozik majd a személygépkocsikra, és 175 g/km a kisbuszokra.
Egyes szakértők gépjárművenként 800-1000 euróra (229 000 - 287 000 forintra) taksálták a költségnövekedést. Az Európai Autógyártók Szövetsége aggodalmát fejezte ki emiatt. A Renault azt jelezte Brüsszel felé, a követelmény teljesíthető.
A Transport & Environment nevű szervezet úgy látja, az autógyártók könnyedén képesek teljesíteni az előírást. A jelenlegi technológiákkal akár 80 g/km-ra is csökkenthető az autók ÜHG-kibocsátása, ezért zöld politikusok csalódottságuknak adtak hangot, amiért Brüsszel elmulasztott hathatósabb zöldítést előírni az európai gépjárműparkban. A fogyasztókra nézve a tisztább autók 340 euróval (97 758 forinttal) kevesebb üzemanyagköltséget jelentenek 13 év alatt (ezt tekintik egy kocsi életöltőjének). Az ÜHG-megtakarítás 2030-ig 420 millió tonna.
Az Európai Környezeti Ügynökség jelentése szerint 2011-ben az öreg kontinens útjain futó autók átlagkibocsátása 135,7 g/km volt, ami mindössze 4,6 g/km.-os csökkenést jelent a 2010-es szinthez képest írta a Reuters.

Véleményvezér

Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo