"Messze van, nincs értelme, ráadásul még körülményes is"

Bár a lakosság 96 százaléka hallott már a szelektív hulladékgyűjtésről, még mindig 30 százalék azoknak az aránya, akik bár megtehetnék, mégsem válogatják az otthoni szemetet. Jelenleg a lakosság 54 százaléka gyűjt szelektíven - derül ki abból a kutatásból amit az ÖKO-Pannon megbízásából a TNS Hungária végzett el.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A megkérdezettek 40 százaléka tudatos vásárlónak tartja magát, ők azok, akik az átlagnál magasabb számban gyűjtenek szelektíven hulladékot - közölte Viszkei György, az ÖKO-Pannon Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója. A kutatás szerint szinte minden területen nőtt a környezettudatosság, így az előző évekhez képest többen vásárolunk csomagolás nélkül (pl. zöldséget és gyümölcsöt), többen visszük a lemerült elemeket az erre kialakított gyűjtőedénybe, illetve egyre többen gyűjtjük külön a szerves hulladékokat.

Ami évek óta változatlan, hogy a lakosság 4 százaléka saját állítása szerint sosem hallott még a szelektív hulladékgyűjtésről. Jelentősen nőtt viszont azoknak a száma, akik szerint immár van lehetőségük szelektíven gyűjteni a háztartási szemetet, hiszen amíg 2006-ban 68 százalék, 2008-ban 76 százalék, addig idén már 80 százalék állította ezt. Viszkei szerint ezek a számok talán túlzóak, hiszen a realitás inkább 70-75 százalék között van. A lehetőség leginkább a nagyvárosokban élők előtt nyílt meg, az itt élők 96 százaléka állítja, hogy van módja szelektíven gyűjteni a szemetet, míg a kisfalvakban már csak 65 százalék ez az arány.

Bár pozitívumnak lehet tekinteni, hogy a megkérdezettek 71 százaléka szerint fejlődött a szelektív hulladékgyűjtés rendszere az elmúlt években, 44 százalék szerint azonban igen csekély mértékű volt a javulás - közölte Viszkei György. Magyarországon egyébként továbbra is a gyűjtőszigetes rendszer a legelterjedtebb (60%), kizárólag házhoz menő, zsákos megoldásról mindössze a lakosság 2 százaléka számolt be, igaz, 17 százalék állítja, hogy mindkét eljárás elérhető a lakóhelyén.

A fiatalokat kell a meggyőzni

Jelenleg a lakosság 54 százaléka gyűjti szelektíven a háztartási hulladékot, ez az arány négy éve 46 százalék volt. Ha lebontjuk életkorra a válaszadókat, akkor jól látszik, hogy jelentős javulás a 18-29 évesek körében állt be, ahol 35-ről 50 százalékra emelkedett a szelektíven gyűjtők száma. A többi korcsoportban nagyjából változatlan számokat találunk. „Ebben nincs semmi meglepő, hiszen a reklámok, közte az elmúlt időszakban futó 'A hulladék érték' elnevezésű kampány fiatalos hangvételűek" - közölte a Piac és Profit érdeklődésére Atkári Csaba, a kutatást végző TNS Hungária Kft. tanácsadója. Szerinte ez a helyes irány, hiszen „ha náluk beüt az üzenet, akkor a jövőben sokkal könnyebb lesz nagyarányú javulást elérni: amikor a mai fiatalok úgy nőnek fel, hogy magukévá tették a környezettudatos gondolkodást, akkor a gyermekeiknek is ezt fogják átadni". 

Atkári állítja: a lényeg, hogy a mostani kampányt az idősek sem utasítják el, őket is el tudják érni az üzenettel, amit bizonyít az is, hogy az előbb említett kampánynak a felmérés szerint nagyon magas a tetszési és motivációs indexe (70%), tehát van befogadó készség a lakosság részéről a környezetvédelemre nevelő kampányok iránt.

Akik nem szelektálnak

Érdemes azt is megnézni, hogy sokan miért nem gyűjtik szelektíven a hulladékot, hiszen 29 százalékot tesz ki azok aránya, akiknek megvolna a lehetősége, mégsem teszik meg. A válaszadók 33 százaléka gondolja úgy, hogy körülményes otthon többfelé válogatni a szemetet, 22 százalék szerint nincs hely a lakásban, 12 százalék szerint nincs értelme, míg 12 százalék tudni véli, hogy ürítéskor összeöntik a szemetet. Pozitív tendencia viszont, hogy a két évvel ezelőtti 13 százalékról 6 százalékra esett azoknak az aránya, akik azt állítják, hogy nem tudják, hol vannak a gyűjtőszigetek.


12 százalék szerint úgyis összeöntik

A témában dolgozók évek óta állítják, hogy a lakosság jelentős része csak 100-200 métert hajlandó megtenni a gyűjtőhelyekig. Ezt alátámasztja a mostani kutatás is, mely szerint a válaszadók majd egyharmada véli úgy, hogy túl messze vannak a gyűjtőszigetek. A lakosság több mint felének egyébként maximum 200 métert kellene megtennie, míg 23 százalék azoknak a száma, akiknek 500 méter feletti távot kell letudniuk a gyűjtőszigetig.

Pozitív változás mutatható ki annak kapcsán, hogy milyen módon szállítja el a lakosság a hulladékot a gyűjtőpontokra. 2008-hoz képest gyakorlatilag nem változott (65-ről 64%-ra csökkent) azok aránya, akik gyalog, 22-ről 18%-ra csökkent azok köre, akik autóval közelítik meg a gyűjtőszigeteket, miközben 6-ról 16%-ra nőtt azok száma, akik környezetbarát módon elbicikliznek a hulladékokkal a színes gyűjtőedényekhez.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo