Közel a jövő: Íme, a napelemmel működő repülőgép!

A repülőgépek adják az üvegházgáz-kibocsátás jelentős részét. De lehetséges-e a zöld légiközlekedés? Egyelőre gyerekcipőben járnak a fejlesztések, ám áprilisban Svájcban felemelkedett az a napenergiával működő repülőgép, amely megnyithatja a repülés történetének és egyben a környezet védelemének új fejezetét.

A kompok, hajók és a teherhajók napenergiával való üzemeltetése már valóság. De messze van még az idő, amikor hatalmas súlyú gépeket napenergia-meghajtású motorral levegőbe emelhetünk.

A Solar Impulse 7 éven át készítette a próbaútra indított repülőgépet, mely a HB-SIA nevet viseli. A fejlesztők célja, hogy olyan repülőgépeket állítsanak elő, melyek a nappal megszerzett napenergiából egész este képesek szállni, akár nagy távolságokon is, az egész bolygót körbe repülve, jelentette a CNN hírtelevízió. A modell egy jumbo repülőgép szárnyszélességével bírt, egy autó súlyával és egy kis motorbicikli sebességével. Akkumulátorai 400 kilogrammot nyomnak.

A Solar Impulse mérnökei először a repülőgépgyártókhoz fordultak segítségért, hogy könnyű szerkezetet hozzanak létre, ám elutasító választ kaptak: a légi eszközök előállítói úgy gondolták, lehetetlen kellőképp könnyű repülőgépet megalkotni. Végül egy hajóépítő cég szakembereiben találtak partnerekre.

Az eddig kifejlesztett modellek egyszemélyes, propelleres gépek, és úgy festenek, mint egy pillangó vagy egy szitakötő. Vékony "tagjaik" rendszerint hosszú, nagy fesztávolságú szárnyra vannak ráerősítve, melyek hátán napkollektorok találhatók. Éppen a fokozott szélesség az, ami védtelenné teszi a napelemes gépeket a turbulenciák ellen.

Több hasonló modellt egyenesen arra fejlesztettek, hogy a Marson és más bolygókon működtessék őket felderítő expedícióknál.

Szakértők úgy látják, az olajárak emelkedésével a légiiparnak át kell állnia az alternatív üzemanyagokra (bioetanol). A tömeges utas-szállítás vagy légi szállítmányozás napenergiával azonban még messze van. A Solar Impulse munkatársai egyelőre azt tervezik, hogy gépükkel 2013-ban lesznek képesek átrepülni az Atlanti-óceánt - habár ezt is öt megszakítással, egyszerre egy-egy napos távokat repülve. Arról nem szól a fáma, mennyit fektettek a prototípus kifejlesztésébe.

A Solar Impulse napelemes repülőgépe
  • 400 kilogrammos akkumulátor
  • 200 négyzetméternyi napkollektor
  • Napközben 8100 méteres repülési magasság
  • Naplemente után 3000 méteres repülési magasság
  • Svájci próbarepülés: 87 perc, 1200 méteren

Véleményvezér

Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat

Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat 

Folyik a politikai iszapbirkózás.
Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás

Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás 

A magyarok szerint mi kamuzunk a legtöbbet Európában.
Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság

Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság 

Pornóval vádoltak egy katolikus teológust.
Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon

Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon 

A kormány honlapja szerint összesen négy zebra érkezett Magyarországra.
A Tisza párt nyerte a számháborút

A Tisza párt nyerte a számháborút 

Ki fizeti a masírozókat?
Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett

Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett 

Súlyos orosz légtérsértés történt Litvánia felett.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo