Kizöldült autóipar

A klímaváltozásra válaszként az autóiparban felelősségről tanúskodó fejlesztések indultak be. Most feltárjuk a zöld autók változatos világát.

Az alternatív meghajtású járművek piacán ma a hibridekből adnak el a legtöbbet, de az érdeklődés homlokterében vannak a bioetanollal hajtott, úgynevezett rugalmas üzemanyag-felhasználású, valamint a hidrogénhajtású járművek is. A világ legnagyobb autógyártói a bioetanolt csak rövid távú megoldásnak tartják.

Első körben a benzin- és dízelmotorok, illetve az erőátviteli rendszerek tökéletesítését, továbbá a megújuló üzemanyagok felhasználását tűzték ki célul, míg a következő lépést a hatékony energiahasznosítású hibrid járművek és a hidrogén-üzemanyagcellás autók fejlesztésében látják.

Európai bioetanol-körkép

Az Európai Unió mind környezetvédelmi, mind gazdasági okokból lényeges szerepet szán a bioüzemanyagoknak (bár már nagy az ellentábora a termelésüknek). Ehhez célokat fogalmazott meg, melyek a felhasználás fokozatos növelését irányozzák elő, úgymint 2020-ig a közúti közlekedési ágazatban a hagyományos üzemanyagok 20 százalékát váltsák fel az alternatív üzemanyagok.

A 2001-es bioüzemanyag-irányelv azt a célt tűzte ki, hogy a bioüzemanyagok részesedése 2005-re minden tagállamban 2 százalék legyen, majd 2010-re ez az érték érje el az 5,75 százalékot. Azonban 2005-re kiderült, hogy az elért részarány csak 1,4 százalék. (Magyarországon 2005-ben a forgalmazott és a közúti közlekedésben használt üzemanyagok energiatartalmának 0,4-0,6 százalékát tették ki a bioüzemanyagok.)Az Európai Bizottság elfogadta a Megújuló Energia Direktívát, melynek lényege, hogy 2020-ig minden tagállamnak minimum 10 százaléknyi bioüzemanyag-arányt kell elérnie. Jelenleg az unió által szállításra használt valamennyi üzemanyagfajtának mindössze 2 százaléka bioüzemanyag.

Az EU több tagállamában már előrehaladott állapotban van a bioetanol használata. Európában legrégebben Svédország tette le a voksát az etanol mellett: Stockholmban immár több mint 15 éve a Scania etanolüzemű motorjaival szerelt buszokat használnak a tömegközlekedésben. Ez nagymértékben csökkentette a környezeti terhelést és a légszennyezettséget. Az ország célként tűzte ki, hogy 2020-ig teljes közlekedését fosszilistüzelőanyag-mentessé teszi. Ezt úgy érik el, hogy a személyautókban E85-öt, az autóbuszokban E95-öt használnak (biodízel), és a normál benzinben is 5 százalék a biokomponens aránya (E5). A világ legnagyobb biodízeltermelője egyébként Európa.

A 2006-os évben Franciaország is kiterjedt programot indított az E85-ös üzemanyag elterjesztésére, célként 500 benzinkút üzemelését tűzték ki. Ezenkívül minden kúton forgalmazandó az E10 üzemanyag. Németország, Anglia, Spanyolország is adókedvezménnyel és más támogatással ösztönzi az etanol üzemanyagok elterjedését. Magyarországon jelenleg - az energiaadózási irányelvnek megfelelően - az E85-ös üzemanyag 85 százaléknyi etanol része mentes az üzemanyagok jövedéki adójától. Hazánkban már 10 benzinkúton tankolhatunk E85-ös bioetanolt. A tervek szerint az országos hálózat az idén szinte teljesen kiépül. A jelenlegi magas hagyományos üzemanyagárak mellett az E85-ös üzemanyag a leggazdaságosabb (literje 209-230 forint).

Etanol, miből és mennyiért?

Az alkohol vagy etanol a benzinnel szemben tisztábban ég, kevésbé káros a környezetre, megújuló energia, az üvegházhatást csökkenti. Az etanol elégése a szén-dioxidot visszavezeti a körfolyamatba, mert azt a növények a természetes növekedési folyamat során korábban a fotoszintézisükkel már kivonták a légkörből.
Bár a bioüzemanyagokat ma sok országban még drágábban állítják elő, mint a fosszilis eredetűeket, használatuk világszerte egyre terjed. Míg az USA-ban, Brazíliában és Kína egyes tartományaiban előírják a kötelező bioüzemanyag-felhasználás arányát, illetve mennyiségét, az EU-ban ezzel szemben jelenleg még célérték van érvényben.

A politika ösztönzésére a bioüzemanyagok globális termelése 2005-ben elérte a 45 milliárd litert, ebből 41 milliárd liter volt az etanol. Ez a világ benzinfelhasználásának 2 százalékát tette ki. A világ legnagyobb bioetanol-előállítója az Amerikai Egyesült Államok, megelőzve a korábbi piacvezető Brazíliát. A harmadik a termelők sorában Kína, az Európai Unió pedig - jelentős lemaradással - a negyedik helyre szorult, termelése mindössze 0,9 milliárd liter volt 2005-ben.

A bioetanolt a legnagyobb mértékben egyelőre kukoricából állítják elő, de az Egyesült Államokban egyre nagyobb teret nyer az energiafű is, melynek egy tonnájából 380 liter etanol nyerhető ki. A kibocsátásokat egyébként az etanol kereskedelmi méretű előállítása során is a lehető legkisebbre kell mérsékelni.Az OECD egyik szervezetének, a Nemzetközi Energia Hivatalnak a 2004-ben elkészült egyik tanulmányában közölt becslés szerint világszerte annyi biomassza áll rendelkezésre az etanolhoz hasonló bioüzemanyagok előállításához, amely a világ jelenlegi közlekedési energiaigényének kétharmadát kielégíti.

Rugalmas megoldások

Brazíliában már a 70-es évek óta közlekednek kevert arányú és tiszta alkohollal (E100) üzemelő járművek, az egyik legérdekesebb autó a Chevrolet Astra 2.0i Multipower, amely egyaránt működik etanollal, benzinnel és sűrített földgázzal. Európában a Saab, a Volvo és a Ford kínál úgynevezett flexfuel, azaz rugalmas üzemanyag-felhasználású modelleket.#page#

Ma a Saab 9-5 2.0t Biopower a legkeresettebb bioetanolos autó Európában, Svédországban az összes Saab 9-5-eladás 70 százalékát teszi ki. E85-ös üzemanyagot tankolva az autó 150 helyett 180 lóerőt teljesít. Persze ma már a 9-3-as modellek közül is mindegyiknek van Biopower változata.A Volvo C30, S40 és V50 FlexiFuel modellek alapjául egy átalakított 1,8 literes, négyhengeres szívómotor szolgál, melynek teljesítménye 125 lóerő. A bioetanolt és a benzint ugyanabba a tankba kell tölteni, ezért az üzemanyagcsöveket, szelepeket és tömítéseket úgy módosították, hogy ellenálljanak az etanol erősebb korróziókeltő tulajdonságainak.

A motorvezérlő rendszer, melyet szintén hozzáigazítottak a bioetanol-hajtáshoz, folyamatosan figyeli a tankban található üzemanyag keverési arányát, és ennek megfelelően szabályozza a befecskendezést, valamint a gyújtás időpontját. Ma a Volvo kínálja a legszélesebb bioetanolos palettát, a V70 és S80 modellekben 2008 közepén jelenik meg egy 2,5 literes, turbótöltős, 200 lóerő teljesítményű FlexiFuel motor is.

Kétségtelen viszont, hogy az autógyártók közül a Saab merítette ki a legjobban a bioetanolos hajtásban rejlő lehetőségeket. Az évek során olyan tanulmányautókat mutatott be, mint a 400 lóerős Aero X sportkocsi, az E100-as bioetanollal hajtott, 300 lóerős 9-5 sportkombi vagy a 9-X BioHybrid, melyben egy 1,4 literes turbós erőforrás lapul, GM hibrid rendszerrel párosítva. A kocsi 200 lóerős, tetejébe pedig napelemeket építettek, melyek segítenek az akkumulátorok töltésében. Ezenkívül mutattak már be alkoholos Ferrarit és Tri-fuel Lotust is, mely benzinnel, bioetanollal és metanollal is képes haladni.

Nulla kibocsátás hidrogénnel

Az Európai Bizottság tervei szerint 2012-re a jelenlegi 165 gramm/kilométerről átlagosan 130 grammra kell csökkenteni az unióban eladott, illetve oda importált új autók CO2-kibocsátását. A jelenlegi csúcstartó a Smart Fortwo 90 gramm kilométerenkénti szén-dioxid-kibocsátással, a második helyen a VW Polo BlueMotion áll 102 grammal, míg a harmadikon a Toyota Prius foglal helyet 104 grammal. A pozíciók azonban hamar átrendeződhetnek, ha megérkezik a piacra a Hyundai 65 gramm/kilométeres i10 blue modellje, továbbá az új Fiesta EcoNetic változata kilométerenkénti 99 grammos kibocsátásával.Biztos megoldást azonban csak a hidrogénhajtású autók jelentenek a légkör szennyezésének megállítására.

A BMW már húsz éve fejleszti saját belső égésű, hidrogénnel hajtott motorját, nemcsak az első, sorozatban gyártott hidrogénhajtású autót köszönhetjük neki, hanem a hidrogén-infrastruktúra szabványrendszerét is. A vállalat évekkel ezelőtt szövetkezett a GM-mel és a Hondával, hogy létrehozzák a standard hidrogénbetöltő nyílást az egyszerű tankolás érdekében. A bajor gyártó erőfeszítései révén már 2004. novemberben megnyílt Németország első nyilvános hidrogéntöltő állomása.

Az első sorozatgyártású hidrogénes autó, a BMW Hydrogen 7-es belső égésű motorja tetszés szerint üzemeltethető mind hidrogénnel, mind benzinnel. Hidrogénnel több mint 200 kilométer az autó hatótávolsága, és további 500 tehető meg benzinnel. A 260 lóerős, 12 hengeres motor 9,5 másodperc alatt gyorsítja a limuzint 100 kilométer/órás sebességre, a végsebesség 230 kilométer/óra, a menetteljesítményekre tehát nem lehet panasz. Mivel két tank van az autóban, a hátsó traktuson módosítani kellet, így 225 literre csökkent a csomagtér befogadóképessége.

Ennyi lemondással járt az alternatív energiaforrásra váltás. Jelenleg a BMW már a Hydrogen 7-es második generációjánál tart, mely immár nem kettős üzemű, hanem kizárólag folyékony hidrogénnel megy. Csak vízgőzt pufog ki, az egyik mérnök szerényen úgy nyilatkozott róla, hogy az autó V12-es motorja "tulajdonképpen tisztítja a levegőt".

Kettős üzemanyagrendszerrel

A hidrogént a Mazda is a fenntartható fejlődés kulcsának tekinti: már az 1991-es tokiói autószalonon bemutatta első hidrogénnel üzemelő forgótárcsás prototípusát. 2003-ban jött ki az RX-8 Hydrogen RE prototípusával, melynek kiforrott verziója már közlekedik az utakon. A kettős üzemanyagrendszerrel felszerelt jármű hidrogénnel és benzinnel egyaránt képes üzemelni, ezért jóval könnyebben és kényelmesebben használható a mindennapokban.

A Mazda 2006 óta, lízingszerződés keretében, japán vállalatok és helyi önkormányzatok rendelkezésére bocsátja az autókat. Az RX-8 Hydrogen RE hidrogénnel 109, benzinnel 210 lóerős, nyomatéka 140, illetve 222 newtonméter. A csomagtartóban kaptak helyet a hidrogéntartályok, amelyek 350 bar (35 MPa) körüli nyomáson tárolják az üzemanyagot. A normál RX-8 modellből átvett 61 literes benzintartály a hátsó ülések alatt található. Az RX-8 hatótávolsága hidrogénnel 100, benzinüzemben körülbelül 550 kilométer.

A hidrogénhajtású erőforrás kizárólag vízpárát bocsát ki. Hatásfoka nem éri el az üzemanyagcellás járművekét, ám szerkezetileg közelebb áll a benzinmotorhoz, ezért gyártási költségei kedvezőbbek, és hosszú távú megbízhatósága is stabilabb. (Az üzemanyagcellában kémiai reakció jön létre a hidrogén, valamint a légkör oxigénje között. Ez a reakció elektromos áramot termel, mellékterméke pedig víz. Az üzemanyagcellás járművet az üzemanyagcella által termelt elektromosság hajtja. Ezzel szemben a hidrogénüzemű belső égésű motor egy, a napjaink benzinmotorjaiban találhatóhoz hasonló égéskamrában égeti el a hidrogént.

A folyamat mellékterméke szintén víz.) Az üzemanyagcellával összehasonlítva a kettős üzemanyagú (dual fuel) hidrogén-erőforrások nagyobb valószínűséggel játszhatnak jelentős szerepet a jövő hidrogén-alapú társadalmának korai szakaszában. Amíg rendelkezésre nem áll egy teljes használati értékű hidrogéntöltő hálózat, gyakorlatilag elképzelhetetlen egy kizárólag hidrogénnel hajtott jármű mindennapi használata Európában.

Véleményvezér

Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében

Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében 

Iszonyúan keresik az igazságot az Ügyészségen, csak nem találják.
Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma

Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma 

Több tízezer ázsiai érkezett Magyarországra egyetlen év alatt.
Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek

Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek 

Jön az ezer euró feletti minimálbér.
Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború

Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború 

Egyre durvul a háború.
Épül-szépül az Orbán-család szuper luxus kastélya

Épül-szépül az Orbán-család szuper luxus kastélya 

Szép vagy, gyönyörű vagy, Magyarország.
Fejenként 600 millió forintról maradtak le a magyar kutatók

Fejenként 600 millió forintról maradtak le a magyar kutatók 

A tudáspiacon a nulla eredmény rendszerszintű hibát jelez.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo