Itt az újabb tőzsdei lufi?

Egyre népszerűbbek befektetői körökben a környezetkímélő technológiákkal foglalkozó cégek. Világszerte sok ígéretes start up vállalkozást vásároltak fel szép pénzért az elmúlt hónapokban. Sokat közülük tőzsdére kívánnak vinni új tulajdonosaik. Egyes megfigyelők azonban újabb tőzsdelufitól tartanak, - tudósít a CNET News.

A "zöld márkák" közül olyanok készülnek részvénykibocsátásra, mint a Tesla Motors, a Solyndra napenergia-cég, az intelligens elektromos hálózatokban (smart grid) utazó Silver Spring Networks, a bioüzemanyaggyártók közül a Codexis és az Amyris.

"Boom" vagy "bubble"?

Elemzők elismerik, hogy a hosszú-távú kilátások valóban a megújuló energiaforrásoknak és az azokat előállító, e téren innovációkat bejegyző cégeknek kedveznek, de nem szabad megfelejtkezni a nehézségekről: az összetett szabályozások, a politikai (ellen)nyomások számos buktatót kínálnak.

A CNET News megszólaltatta Rob Dayt, a Black Coral Capital elemzőjét, aki megvizsgálta a közelmúltban részvénykibocsátást bejelentő "zöldtechnológiai" cégeket. Megütközve látta, hogy e vállalkozások nem hivatalos forgalom-kimutatásai jóval alulmaradnak az újonnan hozzájuk áramlott tőkének.

A 2000-ben tapasztalt dotkom-lufihoz hasonlatos, öngerjesztő tőzsde-divat van kialakulóban, amely szétpukkad? Az alkalmankénti felsüléseknek nem szabad, hogy a zöld-szektor egészének leértékeléséhez vezessen. Rob Day úgy látja, a legismertebb innovatív cégek nem feltétlenül a legjobb iránymutatói egy adott szektornak. Vannak persze sikersztorik: a lítiumión elemeket gyártó A123 Systems tavaly szeptemberben vált tőzsdei céggé. Részvénykibocsátásával 371 millió dollárt szerzett.

Zöldtechnológia-finanszírozás
Pro:
-Nagyobb a piaca, mint az IT-nek
-Szinte felbecsülhetetlenül szélesek a távlatai (a természeti erőforrások szűkülése és a klímaváltozás miatt)
Kontra:
-Sokkal tőkeigényesebb, mint az IT
-Sokkal bonyolultabb e technológia állami regulációja

Piacképes innovációk - erősödő versenyben

De vegyünk két példát, amely jól mutatja a kihívásokat és nehézségeket - miközben mindkét cég széles körben ünnepelt és piacképesnek tartott fejlesztéseket mondhat magánénak: a Tesla Motors 109 000 dollárt kóstáló Roadster gépjárműve divatos lett a vagyonos öko-tudatos vásárlók körében. Tervezett, két év múlva piacra kerülő szedánja a leendő 57 000 dolláros ár ellenére már számos rajongót tud felmutatni az interneten.

A Solyndra a lapos háztetőkre kialakított napelem-panelekkel aratott sikert, amelyekbe lekerekített, vékony szolárcellákat építettek be. Ezek előállítása olcsóbb, mint a korábban elterjedt megoldásoké.

Üzleti értelemben mégis mindkét vállalkozás nehézségekkel néz szembe: gyártó-bázisaik felépítésére egyaránt dollárszázmilliókat kölcsönöztek az amerikai energiaügyi hivataltól (a minisztérium ottani megfelelője).

A Tesla Motors 31,5 millió dolláros veszteséget volt kénytelen elkönyvelni 2009 első három negyedévében, ismerte be részvénykibocsátást kezdeményező dokumentumaiban. A cég reményei annál is inkább az új szedánra összpontosulnak, mert beszállítója, a Lotus 2011 után nem tudja szállítani az alvázakat a Tesla Roadsterhez.

A Solyndra problémáinak listájában előkelő helyen szerepel annak ténye, hogy a versenytársak feljövőben vannak, különösen a napenergia-kollektorok előállításában egyre olcsóbban dolgozó kínai konkurencia.

Kezdik kitanulni a szektort a befektetők

A kockázati tőkések napjainkban igyekeznek "áthurcolkodni" a drága és agyonfinanszírozott szektorokból a kiaknázatlanabb iparágakba, s tőkeigényességük ellenére a napenergiát, bioüzemanyagot, intelligens energia-hálózatokat, valamint az épületek energiahatékonyságát érintő vállalkozások megfelelnek az utóbbi jellemzőnek.

Az Ernst & Young's a Dow Jones VentureSource adataira alapozva megállapította, 2009 utolsó negyedévében a kockázati tőkebefektetés 45 százalékkal 564 millió dollárra esett vissza az előző év (2008) azonos időszakához képest. Eközben az energia-hatékonyság, mint vállalkozási terület vonzotta magához a pénzt: 11 százalékkal nőtt az itt befektetett tőke értéke.

2010 elején is több nagyszabású finanszírozási ügyletet ütöttek nyélbe, zöldtechnológiai start-up cégek részesültek jelentős tőkeinjekciókban. Ilyen ügylet a Chromasun nevű cégé, amely a CNET News szerint néhány napon belül bejelenti, hogy továbbfejleszti napenergiával működő légkondicionáló berendezései gyártását.

Múlt héten Washingtonban a RETECH Megújuló Energia Konferencián Stephan Dolezalek, a VantagePoint Ventures nevű kockázati tőkealap munkatársa rámutatott, a zöldtechnológia finanszírozási modellje még nem egészen kidolgozott: mivel a folyamat elején tartunk, a gyakorlat alakít rajta. De úgy véli, a zöld energiával összefüggő iparágak fejlődnek, vagyis az új cégeknek már nem kell annyi tőkét szerezniük működésükhöz, mint az elmúlt évek pionírjainak. Miért?

Gyorsulás várható 

Ahogy a piac telítettebb lesz kompetitív ajánlatokkal, termékekkel, innovációkkal, a gyártók több beszállító közül tudnak választani, s ez nagy valószínűséggel az előállítási költségek csökkenéséhez vezethet. "A Tesla lehetetlen álomnak tűnt néhány éve", jegyezte meg Dolezalek, s a zöld megoldások térhódítását a hordozható laptopok piacfoglalásához hasonlította, amelyek hamarabb lopták el a lehetőségeket, a keresletet a nagy komputerek elől, mint gondoltuk volna. Szerinte ugyanilyen gyorsulás várható a zöld technológiák terén.

Számos szakértő nem győzi eléggé hangsúlyozni azt a távlatot, hogy a hagyományos energia-ellátó nagyvállalatok (olaj- és földgázcégek) előbb-utóbb mind kénytelenek lesznek tevékenységük nagy részét áttenni a megújuló energiaforrások szektorába. A legkézenfekvőbb megoldás a költséges saját kutatások helyett bevásárolni magukat zöldtecnhológiai cégekbe, melyeknek már kipróbált fejlesztések vannak a hónuk alatt, vagy folyamatban lévő innovációk, melyek jó eredményekkel kecsegtetnek. Egy friss példa: néhány napja a nukleáris energiát termelő francia vállalatóriás, az Areva megvette az Ausra napenergiacéget, a hírek szerint néhány százmillió dollárért. A vállalkozás 2002-ben indult az alapító apjától kölcsönkapott pénzen. Ilyen sikersztoriból alighanem többet is láthatunk a jövőben.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo