Inkább szelektíven szemetelünk...

Nemzetközi felmérés eredményei szerint jobban teljesítenek az emberek a szelektív hulladékgyűjtés területén, mint a többi fogyasztói szokás megváltoztatásában. A 28 országra kiterjedő vizsgálat szerint a nők és az idősebbek viselkednek környezettudatosabban. - derül ki az ELTE TÁTK hírleveléből.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Nők és idősek

Huszonnyolc országban 22 ezer embert kérdeztek meg a Synovate kutatói, hogy feltárják, az egyes régiókban mely ökotudatos szokások a legerősebbek. Felmérésük során a szelektív hulladékgyűjtésre, valamint a környezetbarát termékek és az organikus élelmiszerek vásárlására kérdeztek rá. Adataik szerint világszerte a nők minden kategóriában felülmúlják a férfiakat az érintett kérdésekben, korosztályi bontásban pedig az 56 és 65 év közöttiek azok, akik a szelektálásban és a környezetbarát termékek vásárlásában az élen járnak. A 46-55 éves fogyasztók körében a legnépszerűbbek az organikus élelmiszerek, míg a 16-25 éves fiatalok minden kategóriában alulmaradnak idősebb polgártársaikkal szemben.

Szelektálás

A felmérés során vizsgált országok közül a szelektív hulladékgyűjtés tekintetében Kanada, Dél-Korea és Spanyolország áll az élen. A lekérdezést megelőző héten a kanadai válaszadók 88, a koreaiak 86, a spanyolok 84 százaléka válogatta szét a hulladékot, és helyezte el a megfelelő jelzésű gyűjtőedénybe. Belgium, Olaszország és Nagy-Britannia lakói szintén nagy arányban követik ezt az alapvető magatartás: esetükben szintén tízből közel nyolcan szelektálnak. Nagyon gyengén teljesít viszont a válogatott hulladékgyűjtés tekintetében Indonézia, Oroszország és Egyiptom. A három államban 15 százalék alatti a szelektív gyűjtést alkalmazók aránya.

A Synovate kutatói szerint az egyes nemzeti adatoknak jól körülhatárolható okai vannak. Kanada kiváló teljesítményét például az erős állami és kormányzati beavatkozásnak köszönheti: jól átgondolt stratégiával a kanadai városokban mindenki szelektív hulladéktárolót kapott, amivel a közterület fenntartóktól a hulladékkezelés feladata átkerült a lakosok feladatkörébe. Oroszország esetében a Szovjetunió széthullását és a fogyasztói társadalom megerősödését követően esett vissza a környezettudatosság, bár újabban már vannak erőfeszítések az ökotudatos attitűd fejlesztésére. Ami Indonéziát illeti, a Synovate kutatói úgy vélik, az ország olyan súlyos belpolitikai problémákkal néz szembe, mint a korrupció vagy a környezeti katasztrófák utóhatása, amelyek mellett sajnálatos módon eltörpül a környezettudatos fogyasztói magatartás kérdése.

Vásárlás

Dánia mind a zöld termékek, mind az organikus élelmiszerek fogyasztása tekintetében élen jár. A dánok a kutatást megelőző héten 59 százalékos arányban vásároltak környezetbarát cikkeket, és 69 százalékos arányban kerestek organikus élelmiszereket az üzletek polcain.

Környezetbarát termékek megvásárlása tekintetében Svédország is jól teljesít: 52 százalékos arányban vettek ilyennek minősített terméket a helyiek. A kérdésben a legrosszabb mutatókkal Kína (9%) és Szerbia (8%) rendelkezik. Az organikus élelmiszerek fogyasztásában az Egyesült Arab Emírségek, Mexikó és Németország is viszonylag erős, Japánban azonban csak a fogyasztók 10, Indonéziában alig 3 százaléka vásárol a környezeti szempontok szem előtt tartásával előállított ennivalót.

A szakértők szerint a skandináv régióban a zöld termékek elérhetőségének, és a termékek előállítási helyére, összetevőire irányuló fogyasztói tudatosságnak köszönhetőek ezek az adatok. Ezzel szemben Japánban például az organikus élelmiszerek kevéssé elérhetők, ráadásul drágák is, így a potenciális ökotudatos vásárlóknak nehezebb dolguk van.

Külső tényezőkőn is múlik az ökotudatosság

Érdekes módon a szelektív hulladékgyűjtés, valamint a környezetbarát termékek és az organikus élelmiszerek vásárlása nem függ össze egymással: képviselhet valaki az egyik tekintetében zöld szemléletet, de ez nem jelenti azt, hogy a másik két tekintetben is hasonlóan cselekszik. A Synovate szerint a korreláció sok ország tekintetében az elérhetőségen múlik: Németországban például sokan vásárolnak zöld termékeket, ám a jól kiépített szelektív hulladékgyűjtési rendszer hiánya miatt itt lemaradás mérhető. A szakértők szerint az ilyen ellentétek kiegyenlítésében nagy szerepe lenne a kormányzati szerveknek, amelyek jól irányzott környezeti programokkal tehetnének azért, hogy a mindennapok mind több szintjén élhessenek ökotudatosan az állampolgárok.

Véleményvezér

Utolsó helyen állunk az unióban a nyaralni tudók számában

Utolsó helyen állunk az unióban a nyaralni tudók számában 

Meddig süllyed még a magyarok életszínvonala?
Rettegnek a fideszes polgármesterek

Rettegnek a fideszes polgármesterek 

Fideszes polgármesternek együtt szerepelni egy ellenzékivel egy fotón, skandallum.
Élve fejeztek le egy magyart az oroszok

Élve fejeztek le egy magyart az oroszok 

Miért hallgat a magyar kormány, amikor az oroszok gyilkolnak magyarokat?
A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára

A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára 

A munkavállalók a lábukkal szavaznak.
Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo